Keisersnitt eller vanlig fødsel

TrebarnsmorMai2024

Første møte med forumet
Har to barn fra før som jeg har født vanlig, men pådro meg halebeisbrudd under første fødsel og forslått igjen da ved andre fødsel. Med andre ord smerter ved sitting så å si konstant siden jeg fødte i 2020, men har fått litt bedring av kortison. Nå skal jeg få nr 3 og kan velge vanlig fødsel eller keisersnitt.

Er det noen som har erfaring med begge deler eller hvordan er det i etterkant av keisersnitt?

Vet ikke hva jeg skal velge å går mye frem og tilbake
 
Tror du vil få nesten like mange ulike erfaringer etter keisersnitt som etter vanlig fødsel.
Jeg har hatt en av hver, og begge har fordeler og ulemper om man kan si det sånn.
Smertene etter keisersnittet var mindre enn hva jeg hadde forbedret meg på. Får heldigvis godt med smertelindring når man trenger.
Den største utfordringen etter KS er begrensningene på hva man kan løfte og at man skal unngå å bruke magemuskler så mye når man reiser seg feks.
Blir veldig avhening av hjelp i flere uker.
Men for din del med den opplevelsen du har hatt så kan jeg tenke meg til at det også er begrensende!
Lykke til med valget :)
Kanskje helsepersonell kan hjelpe deg å komme med en anbefaling i din situasjon?
 
For meg var keisersnitt den tryggeste måten å få datteren min ut, grunnet smerter i rygg/nakke, generell utmattenhet. Har nakkeskade og fibro. Helt ærlig, jeg kjente lite til smertene i magen, men det utviklet seg en tvillingabcess på baken som på en måte tok all fokus. Så jeg ville snakket med helsepersonell, og hørt med de rett og slett.
 
Har to barn fra før som jeg har født vanlig, men pådro meg halebeisbrudd under første fødsel og forslått igjen da ved andre fødsel. Med andre ord smerter ved sitting så å si konstant siden jeg fødte i 2020, men har fått litt bedring av kortison. Nå skal jeg få nr 3 og kan velge vanlig fødsel eller keisersnitt.

Er det noen som har erfaring med begge deler eller hvordan er det i etterkant av keisersnitt?

Vet ikke hva jeg skal velge å går mye frem og tilbake
Jeg synes tiden etter keisersnittet var forferdelig. Fødte to vaginalt før jeg endte i hastekeisersnitt med nr. 3.

Forskjellen var at jeg var i normal form igjen da jeg kom hjem etter barsel etter de vaginale fødslene. Kunne gå rett på og gjøre alt som før. Etter keisersnittet fikk jeg kun lov å bære baby, skulle unngå å bøye meg, fikk ikke lov å gå tur før etter 6 uker, og hadde et generelt strengt regime i 12 uker etter det. Da baby var 7mnd. fikk jeg grusomme ryggsmerter, etter å ha løftet baby ut og inn i sprinkelsenga på natten over noe tid. Jeg hadde ikke trent opp muskler i mage og rygg opp i riktig tempo(hadde vært for rask å ta dem i bruk, istedenfor å gjøre øvelser tilpasset mitt behov før jeg begynte bruke de normalt igjen.)

Alt i alt følte jeg meg fysisk svak hele det første året, men jeg begynte ikke trene før ryggen sa stopp som nevnt over. Det forverret nok situasjonen(jeg er forøvrig normalvektig)

I det store og hele var keisersnitt en veldig negativ opplevelse for meg, som jeg ikke ville anbefalt med mindre man må. Det hører mer til min historie rundt snittet, men nevner bare det som evt. kan være relevant for deg.
 
Last edited:
Statistisk sett er det ikke særlig store forskjellene på hvor raskt man kommer seg og risikoprofilen er relativt lik. Det er litt større risiko for varige komplikasjoner ved vaginal fødsel, og litt høyere risiko for midlertidige komplikasjoner ved ks.


Jeg hadde planlagt snitt som gikk helt etter boken. For min del var det lite smerter etter dag 4 (ingen behov for smertestillende utover de 3.5 dagene vi var på sykehuset). Jeg hadde behov for hjelp de første to ukene etter snittet, jeg var en del svimmel og slapp, så det hadde vært veldig tungt å ikke ha hjelp de ukene. Følte meg ganske så normal etter 2 uker, kunne gå turer og egentlig gjøre det meste utenom å bære tungt. Trente som før etter 6 uker.

Den største fordelen med planlagt KS er langt større grad av forutsigbarhet kontra vaginal fødsel.
 
Født 2 vaginalt og siste med haste ks. Fødsel nr 4 blir vaginalt så langt det lar seg gjøre. Tiden etter ks var vondt og tung pga smerter. Brukte mye lengere tid på å komme meg. Med de to første var jeg på bena etter 2-3 timer. Med siste tok det to døgn. Følte mye av barseltiden(de 4-6 første ukene) ble veldig ambutert pga snittet. Ingen komplikasjoner med ks men mye smerter i ettertid. Fortsatt ikke følelse i nedre del av magen 4 år etter.
 
Hatt 2 keisersnitt og skal ha mitt 3 i juni. Jeg har hatt det tipp topp fra dag en begge gangene, brukt smertestillende etter klokka de første dagene. Men ellers har kroppen vært "normal". Vært litt forsiktig med tunge løft osv, og brukt smerteterskel som veileder på hva jeg burde og ikke burde gjøre de første ukene. Absolutt ikke vært avhengig av hjelp eller hatt noe problemer i ettertid:)satser på det blir likt denne gangen også!
 
Jeg synes tiden etter keisersnittet var forferdelig. Fødte to vaginalt før jeg endte i hastekeisersnitt med nr. 3.

Forskjellen var at jeg var i normal form igjen da jeg kom hjem etter barsel etter de vaginale fødslene. Kunne gå rett på og gjøre alt som før. Etter keisersnittet fikk jeg kun lov å bære baby, skulle unngå å bøye meg, fikk ikke lov å gå tur før etter 6 uker, og hadde et generelt strengt regime i 12 uker etter det. Da baby var 7mnd. fikk jeg grusomme ryggsmerter, etter å ha løftet baby ut og inn i sprinkelsenga på natten over noe tid. Jeg hadde ikke trent opp muskler i mage og rygg opp i riktig tempo(hadde vært for rask å ta dem i bruk, istedenfor å gjøre øvelser tilpasset mitt behov før jeg begynte bruke de normalt igjen.)

Alt i alt følte jeg meg fysisk svak hele det første året, men jeg begynte ikke trene før ryggen sa stopp som nevnt over. Det forverret nok situasjonen(jeg er forøvrig normalvektig)

I det store og hele var keisersnitt en veldig negativ opplevelse for meg, som jeg ikke ville anbefalt med mindre man må. Det hører mer til min historie rundt snittet, men nevner bare det som evt. kan være relevant for deg.
Tusen takk for svar, jeg lener mer mot vanlig fødsel men er så usikker når jeg allerede føler meg påvirket av smerter i halebeinet nesten 4 år nå, gansk lei det men mer redd det blir værre. Men keisersnitt er lissom så skummelt i seg selv, med disse smertene så cet jeg hva jeg kan forvente
 
Hatt 2 keisersnitt og skal ha mitt 3 i juni. Jeg har hatt det tipp topp fra dag en begge gangene, brukt smertestillende etter klokka de første dagene. Men ellers har kroppen vært "normal". Vært litt forsiktig med tunge løft osv, og brukt smerteterskel som veileder på hva jeg burde og ikke burde gjøre de første ukene. Absolutt ikke vært avhengig av hjelp eller hatt noe problemer i ettertid:)satser på det blir likt denne gangen også!
Ååå så flott å høre at det er positive erfaringer med keisersnitt for deg :) håper det blir slik denne gangen å
 
Født 2 vaginalt og siste med haste ks. Fødsel nr 4 blir vaginalt så langt det lar seg gjøre. Tiden etter ks var vondt og tung pga smerter. Brukte mye lengere tid på å komme meg. Med de to første var jeg på bena etter 2-3 timer. Med siste tok det to døgn. Følte mye av barseltiden(de 4-6 første ukene) ble veldig ambutert pga snittet. Ingen komplikasjoner med ks men mye smerter i ettertid. Fortsatt ikke følelse i nedre del av magen 4 år etter.
Jeg følte meg i fin form Egebtlig og kunne gå tur etter de vanlige fødselene, problemet er at jeg ikke klarte å sitte eller reise meg opp nesten uten hjelp i lang tid. Kjøre bil over 15 min var smertefullt i nesten 1 år så derfor den usikkerhet med hva som er det beste
 
Jeg følte meg i fin form Egebtlig og kunne gå tur etter de vanlige fødselene, problemet er at jeg ikke klarte å sitte eller reise meg opp nesten uten hjelp i lang tid. Kjøre bil over 15 min var smertefullt i nesten 1 år så derfor den usikkerhet med hva som er det beste

Når du får tilbud om keisersnitt er det fordi det foreligger en medisinsk indikasjon. Så legene har jo vurdert tilstanden din såpass alvorlig at de har satt opp keisersnitt som et alternativ.

Er en vaginal fødsel verdt det dersom du slår opp igjen halebeinet? Hvor stor er risikoen for at det vil skje på nytt? Kan det hjelpe deg å snakke med legene igjen, få en bedre begrunnelse på hvorfor de mener det foreligger medisinsk indikasjon på KS?

Selvfølgelig har et normalt KS en tøffere rekonvalesens enn en vaginal fødsel der alt går etter boken. Likevel har de aller fleste en grei rekonvalesens også etter KS. Det er litt synd at det er så mange skrekkhistorier med en gang det nevnes KS, for det er et trygt og godt alternativ.
 
Det er litt synd at det er så mange skrekkhistorier med en gang det nevnes KS, for det er et trygt og godt alternativ.
Det samme kan sies om vaginal fødsel ;)

Jeg synes det er bra at man får høre det positive og negative om begge deler. Da er det enklere å vurdere hvilke kriterier man selv legger mest vekt på før man tar et valg. Får man bare høre det positive, så kan man raskt få seg en skikkelig skremmende opplevelse om ting ikke går så bra som man er forespeilet.
 
Helt enig! Er ikke sånn at KS er trygt og vaginal fødsel farlig eller motsatt. Begge deler har sine risikoer og sine fordeler. Men hvis en ser forskningsbasert så er det flere risikofaktorer ved KS enn ved vaginal fødsel, men det er et valg du må ta i samråd med legen, og KS er ikke noe «dårlig alternativ».

Det samme kan sies om vaginal fødsel;)


Det skal sies, jeg har vært med på hundrevis av fødsler, og aldri vært borti halebeinsbrudd. Jeg opplevde heller ikke det, selv med styrtfødsel, og jeg har problemer med halebeinet fra før. Fikk skikkelig brudd da jeg var 12, og det har ikke grodd skikkelig, sånn at jeg kan ikke sitte for lenge i samme stilling, 20 år senere. Jeg kommer 100 ganger til å heller velge vaginal fødsel enn KS, men føler jeg meg nødt så er må jeg. Tenker, hvor nødt føler du deg? :)
 
Har to barn fra før som jeg har født vanlig, men pådro meg halebeisbrudd under første fødsel og forslått igjen da ved andre fødsel. Med andre ord smerter ved sitting så å si konstant siden jeg fødte i 2020, men har fått litt bedring av kortison. Nå skal jeg få nr 3 og kan velge vanlig fødsel eller keisersnitt.

Er det noen som har erfaring med begge deler eller hvordan er det i etterkant av keisersnitt?

Vet ikke hva jeg skal velge å går mye frem og tilbake
Åh, det høres virkelig ut som en vanskelig avgjørelse du står overfor, og jeg kan godt forstå at tankene dine går frem og tilbake. Først og fremst, det å ha opplevd smerter konstant siden 2020 grunnet halebeisbrudd, høres utrolig slitsomt og utfordrende ut. Det er flott å høre at kortison har gitt deg litt bedring, men jeg kan forestille meg at tanken på å muligens forverre dette under en ny fødsel er skremmende.

Når det kommer til valget mellom en vaginal fødsel og et keisersnitt, er det mange faktorer som spiller inn, og hver metode har sine fordeler og ulemper. Et keisersnitt er et kirurgisk inngrep, så det vil naturligvis kreve en viss restitusjonstid. Mange kvinner opplever at smertene etter et keisersnitt er håndterbare med riktig smertelindring, og det kan være en trøst å vite at du vil få god oppfølging av helsepersonell i tiden etterpå. Det er også verdt å merke seg at et keisersnitt kan hjelpe deg med å unngå ytterligere belastning på halebeinet.

På den andre siden, hvis du velger en vaginal fødsel, er det en sjanse for at du kan oppleve liknende eller verre belastninger på halebeinet som før. Det er imidlertid også mulig å diskutere smertelindrende tiltak og fødselsposisjoner som kan minimere risikoen for belastning på halebeinet med ditt fødselsteam.

Det viktigste er å ha en åpen dialog med legen din og fødselsteamet om dine bekymringer og smertehistorikk. De kan gi deg personlig tilpasset rådgivning basert på din medisinske historie og den nåværende situasjonen. Husk også at det er helt normalt å føle seg usikker, og det er ikke noe riktig eller galt valg her. Det handler om hva som føles best for deg og hva som er tryggest for både deg og babyen.

Uansett hva du bestemmer deg for, husk at du har styrken og motet som kreves for å komme gjennom dette, akkurat som du har gjort tidligere. Din og babyens helse og velvære er det viktigste, og det er fantastisk at du har muligheten til å velge den fødselsmetoden som føles riktig for deg. Ønsker deg all lykke til med avgjørelsen og den kommende fødselen. :)
 
Tusen takk for et flott svar :) jaa tankene går mye frem og tilbake men lener nå mer mot vagial fødsel da dette også r mye bedre for barne med tanke på mindre sjanse for allergi, astma og diabetes. Jeg skal ha ny samtale med lege på sykehuset i april å lage et fødebrev akkurat med tanke på fødestillinger og oppfølging i etterkant. Det var veldig betryggende å høre at nå som vi vrt at kortison direkte inn i halebeinet funker så skal jeg få dette tidligere å ikke stå på ventelister i minst 6 mnd. Så på bakgrunn av det så lener jeg mer mot vanlig fødsel og selvsagt modningsakupunktur i forkant da dette gjør åpningsfasen kortere slik at belastningen er mindre fikk dette sist gang å vet det hjalp ifht hvor kjapt han gutten kom ut
 
Back
Topp