Kan skolen bestemme

Kengu

Forumet er livet
VIP
At barna ikke får ha med noe med sukker i matpakken eller drikke med sukker l?
 
Har hørt om skoler som forbyr feks nugatti. Tror det er opp til hver enkelt skole hva som er lov/ikke.
 
Litt usikker på om de kan forby det. Har aldri sett noe lovverk som sier at skolen kan det, men det har kanskje noen andre her?
Hva som er helsemessig bra for barna derimot er en helt annen sak
 
De gar det ikke slik på vår skole, mulig det er forskjellig fra skole til skole.
 
Tror ikke de kan "forby" de men de kan vel lage sine egne regler og håpe at foreldre følger dem? :)
Ikke hørt noe om det på vår skole ihvertfall.
 
Jeg tror ikke skolen kan gjøre det, men foreldre kan bli enige om at de ikke vil barna skal ha søtt.
 
Har heller ikke hørt om det før men leste det i en diskusjon at noen hadde det
 
Så om barnet kun spiser dette på brødskiven så skal de nekte barnet å spise? Hadde aldri godtatt at skolen dikterte hva vi skulle spise i matpakken.
 
Nei jeg tror ikke de kan bestemme, men de kan nok anbefale. Det er vel ikke en dårlig ting å unngå sukker i matpakka? :)
 
De kan komme med anbefalinger, så er det opp til foreldrene om man ønsker å følge det opp. Vi har f.eks nøttefri skole, og dette skal alle respektere.
 
Synes Det var litt i strengeste laget med null sukker. Vet ikke hva de Har lov til men jeg ville ha reagert på det. Det betyr vel ikke vanlig yoghurt, ikke frukt, ikke syltetøy eller honning liksom. Har ikke hørt om restriksjoner her, begynner på skolen til høsten.
 
Det er vel pga allergi og det er noe annet tenker jeg
Ja, det er selvsagt på grunn av allergi.

Det kan jo være at skolen har registrert mer uro når ungene får for mye sukker, og at det dermed ikke er ønskelig? Men som sagt, det handler ikke om allergi og da blir det bare en anbefaling man oppfordres til å følge.

Mine barn har forøvrig gått i sukkerfri barnehage, og det var aldri noe problem. Sukkerholdige pålegg brukes ikke hos oss i hverdagene uansett, kun i helgene hvis de ønsker det selv.
 
Ja, det er selvsagt på grunn av allergi.

Det kan jo være at skolen har registrert mer uro når ungene får for mye sukker, og at det dermed ikke er ønskelig? Men som sagt, det handler ikke om allergi og da blir det bare en anbefaling man oppfordres til å følge.

Mine barn har forøvrig gått i sukkerfri barnehage, og det var aldri noe problem. Sukkerholdige pålegg brukes ikke hos oss i hverdagene uansett, kun i helgene hvis de ønsker det selv.
Hadde ikke vært noe problem for oss heller men jeg vey andre det hadde vært for av ulike grunner.
 
De kan nok ikke forby det, men det er vel et håp om at foreldre sender med sunnere mat [emoji847]
 
At barna ikke får ha med noe med sukker i matpakken eller drikke med sukker l?


Det har jeg aldri hørt om :eek: Barna får jo litt av hvert med både sukker og ikke i barnehagen. Rart at det skulle være anderledes på skolen ?? Men kan jo være som andre skriver her at det er håp fra skolen at barna spiser sunnere :) Det er jo greit at skoler har fokus på sånt, men ikke overdriver med å nekte barna å spise noe med sukker. Det er jo sukker og salt i det meste vi spiser, så lenge det ikke er laget i fra bunn for da regulerer man jo dette :hilarious::hilarious:

Men hvis skolen hadde nektet de barna som har med noe søtt / sukker i fra å spise på skolen så hadde jeg reagerte hvis lærerene hadde gjort en sånn handling for det kan dem ikke :sorry:
 
Back
Topp