Kan man ha både svigers og egne foreldre på julefeiring?

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Her hadde vi tenkt til å invitere svigers og foreldrene mine på julaften (dvs en av foreldrene mine med ny partner, da de er skilt). Tenkte det var fint for da fikk flest mulig vært med barnebarnet :) Men så vil ikke mine feire med svigers. De kjenner de ikke så godt, men har ikke noen konflikter og er kun fordi de er vant til å feire kun med de nærmeste (sier de i alle fall). Så de vil at vi ikke skal be svigers. Jeg synes det er et urimelig krav. Det er vårt hus, så det bestemmer vi! Og dessuten så kan man ikke legge seg oppi hvem som blir invitert i selskap mener jeg når msn selv er gjest. Svigers har bare oss.. Jeg synes voksne kan ta seg sammen for en kveld. Hva mener dere?
 
Her er både svigers og min mamma hvert år.
Jeg hadde ikke likt at noen la føringer for hvem jeg skulle be til meg.
En dag kan folk jaggu ta seg sammen for unga sin skyld.
 
Er helt enig med deg. Det er dere som inviterer, og da dere som bestemmer hvem som skal inviteres uansett hva slags tilstelning det er:)
Om noen ikke vil komme er det opp til dem selvfølgelig, men syns ikke noen kan kreve at andre ikke blir bedt:)
Fin mulighet til å bli litt kjent da tenker jeg
 
Jeg mener absolutt at det er dere som verter sitt valg hvem dere vil invitere. Så at de mener at sviger ikke skal inviteres mener jeg også er et urimelig krav. Da får de heller la være å komme (men skjønner jo igså at det blir et dilemma hvis du veldig gjerne vil ha dine foreldre der også..). Men herregud, voksne folk, må da gå ann å feire jul sammen uten at man "kjenner" hverandre så godt. De har jo faktisk et felles barnebarn nå, som burde være en god grunn til å bli bedre kjent. Og felles julefering kan jo være en kjempegod mulighet til faktisk å bli bedre kjent?
 
Det er selvfølgelig dere som bestemmer hvem dere vil ha hos dere den dagen.. Jeg tror jeg hadde blitt skuffet og lei meg hadde jeg vært i din situasjon..
 
Når dere inviterer hjem til dere, så er det dere som bestemmer. Du risikerer selvfølgelig at noen takker nei....
Men, hvis det virkelig er sånn at de syns det er rart å være sammen med noen man ikke kjenner så godt på julaften, så kan man vel bruke tiden nå til å bli kjent?
Det er jo en stund til jul :happy:
 
Det er selvfølgelig dere som bestemmer hvem dere vil ha hos dere den dagen.. Jeg tror jeg hadde blitt skuffet og lei meg hadde jeg vært i din situasjon..

Er skuffet og lei, men mest frustrert! Så godt å høre at dere er enige med meg :)
 
Jeg mener absolutt at det er dere som verter sitt valg hvem dere vil invitere. Så at de mener at sviger ikke skal inviteres mener jeg også er et urimelig krav. Da får de heller la være å komme (men skjønner jo igså at det blir et dilemma hvis du veldig gjerne vil ha dine foreldre der også..). Men herregud, voksne folk, må da gå ann å feire jul sammen uten at man "kjenner" hverandre så godt. De har jo faktisk et felles barnebarn nå, som burde være en god grunn til å bli bedre kjent. Og felles julefering kan jo være en kjempegod mulighet til faktisk å bli bedre kjent?

Tenker også det, de har felles barnebarn, så de er jo ikke totalt fremmede heller! de har jo vært sammen i dåp, bursdager (både våre og til barnet vårt)... Og ja, da er det på tide å bli kjent!! :)
 
Jul har jo mye med tradisjoner og gjøre og jeg ville nok feiret jul med noen jeg kjente godt :) Likevel om barna mine hadde invitert meg så hadde vi dratt.

Når det er sagt, jeg ville ikke hatt begge familier på julefeiring her hos meg :p Stressfaktor! Haha!
 
For meg er det en selvfølge at det er dere, som verter, som bestemmer hvem som skal inviteres. De får jo en gylden anledning til å bli bedre kjent og det må da være bra? Skjønner godt at du blir både skuffet og frustrert. Det ville jeg også blitt i et slikt tilfelle. Håper de endrer mening og ser alle de positive tingene med invitasjonen! :)
 
Godt å høre at det ikke er bare meg som overreagerer!! Synes det omtrent er frekt å legge seg opp i "gjestelista" og at det er egoistisk at de ønsker å være hos oss alene uten svigers.. I alle fall når de ikke har noen bedre grunn enn at de ikke kjenner de og at de vil feire med oss alene! Jeg skjønner at mine skilte foreldre ikke ønsker å feire sammen, og respekterer det.
 
Her har vi motsatt problem. Jeg vil invitere alle, men gubben sier nei for da vil ikke svigers komme. Svigers er av typen som bare er på besøk mens vi spiser og åpner gaver og drar igjen med en gang etterpå i 20 tiden ish. Føler at hele julen blir litt amputert annen hvert år... Skjønner godt at du er skuffa!
 
Jul har jo mye med tradisjoner og gjøre og jeg ville nok feiret jul med noen jeg kjente godt :) Likevel om barna mine hadde invitert meg så hadde vi dratt.

Når det er sagt, jeg ville ikke hatt begge familier på julefeiring her hos meg :p Stressfaktor! Haha!

Skjønner at man ikke vil feire med fremmede, men de har jo møttes en god del ganger allerede. Og svigers er jo to personer. Mine søsken kommer jo, så de kjenner jo både oss, mine søsken (altså sine egne barn) og barnet vårt..
 
Her har vi motsatt problem. Jeg vil invitere alle, men gubben sier nei for da vil ikke svigers komme. Svigers er av typen som bare er på besøk mens vi spiser og åpner gaver og drar igjen med en gang etterpå i 20 tiden ish. Føler at hele julen blir litt amputert annen hvert år... Skjønner godt at du er skuffa!

Her er både jeg og mannen enige om at vi skal invitere begges foreldre. Skjønner virkelig ikke at både foreldre og svigerforeldrene kan være i samme selskap! Det er jo barnas dag, så tenker at det jo må være hyggelig for alle å få være med barnebarna på julaften, og at det er viktigere enn at man må være der sammen de andre besteforeldrene
 
Her er både jeg og mannen enige om at vi skal invitere begges foreldre. Skjønner virkelig ikke at både foreldre og svigerforeldrene kan være i samme selskap! Det er jo barnas dag, så tenker at det jo må være hyggelig for alle å få være med barnebarna på julaften, og at det er viktigere enn at man må være der sammen de andre besteforeldrene

Det tenker jeg og :) dette er eneste barnebarnet på begge sider, så skulle tro at alle ønsket og være sammen og gjøre en fin kveld ut av det! :) litt rart at man ikke kan sette sine egne behov tilside for en kveld.. Men men.. Så bra at der er enige i det minste!
 
Dere som inviterer så dere bestemmer.
Men jeg ville ikke ønsket å feire jul med noen som ikke vil feire jul med di andre gjestene mine :p

For meg er jula hellig, "barnas dag" eller ikke. Jeg ønsker at både jeg/min familie og gjestene mine skal kose seg da :)
 
Da får de som vil komme og de som ikke vil får finne på noe annet ;)
Dere som er verter og dere inviterer de dere vil!
Er jo igrunn en super anledning for dine foreldre til å bli bedre kjent med svigerforeldrene dine da :)
 
Jeg synes det er utrolig barnslig av voksne folk å ikke kunne feire jul med andre, men måtte ha barn, svigerbarn og barnebarn "for seg selv"
 
Back
Topp