Kan jeg velge et navn ei venninne mener hun "eier"?

Linkii

Forelsket i forumet
Jeg har en gutt fra før. For flere år tilbake har jeg hatt et navn på "jentelisten" som jeg liker SÅ godt.. Har aldri sagt det til noen
default_Happy.gif
Så kommer ei annen venninne og sier at hun har et navn hun SKAL ha hvis hun noen gang får en jente (hun er ikke gravid). Jeg spør hva det er og da sier hun det til slutt. Jeg smiler og sier at det har jeg på topplisten min. Hun blir bare rar og sier at det navnet skal hun ha uansett.

Nå er jeg gravid. Vet ikke kjønn enda. HVIS det er en jente, blir det helt feil av meg å kalle barnet dette navnet? Hvorfor skal hu få "eie" et navn. Det hadde på en måte vært noe annet hvis vi begge var gravide. Da hadde det ikke falt meg inn å kalle barnet det samme. Vi er nære venninner forresten.
 
Vi opplevde litt det samme med søstra til samboer. Vi hadde valgt et dobbelt navn, og mellom navnet var det ho hadde tenkt å kalle sin gutt, om ho fink det en gang. Vi viste ikke om dette. Ingen som hadde hørt ho nevne det heller.
Vi endte jo med å bruke det navnet og ho lagde er stort nummer ut av det. Snakket ikke med oss på nærmere et år. (Veldig mye overdrivelse av ho, men der er sånn ho er)
Ho fikk en jente 2,5 år etterpå, så ikke akkurat sånn at ho var garvid eller noe heller :p
 
Jeg har en gutt fra før. For flere år tilbake har jeg hatt et navn på "jentelisten" som jeg liker SÅ godt.. Har aldri sagt det til noen
default_Happy.gif
Så kommer ei annen venninne og sier at hun har et navn hun SKAL ha hvis hun noen gang får en jente (hun er ikke gravid). Jeg spør hva det er og da sier hun det til slutt. Jeg smiler og sier at det har jeg på topplisten min. Hun blir bare rar og sier at det navnet skal hun ha uansett.

Nå er jeg gravid. Vet ikke kjønn enda. HVIS det er en jente, blir det helt feil av meg å kalle barnet dette navnet? Hvorfor skal hu få "eie" et navn. Det hadde på en måte vært noe annet hvis vi begge var gravide. Da hadde det ikke falt meg inn å kalle barnet det samme. Vi er nære venninner forresten.

Det er det teiteste jeg hører... Selvfølgelig kan du velge akkurat det navnet du vil. Om hun ikke tåler det er det hennes problem, og ikke ditt. Det er bare et navn; lydene man bruker for å signalisere at man vil ha det andre menneskets oppmerksomhet, intet mer.
Ingen eier et navn, og det er ikke sikkert noen av dere vil bruke det navnet når dere møter babyen uansett.
Drit i hva hun mener, det er jo så lite relevant som det får blitt. Hvis noe så trivielt og uviktig skaper splid mellom dere tenker jeg at det vennskapet ikke var noe å satse på i første omgang.
 
Jeg synes du fint kan velge det. Særlig siden dette er et navn du har tenkt på lenge.

Navn kan være veldig viktig for folk, men man kan ikke eie et navn. Det er jo ikke sikkert hun får en jente en gang, heller. Og hun kan plutselig ombestemme seg eller ikke bli enig med mannen.
 
Enig med de andre her :) ingen eier et navn, og du var jo ærlig om at dere hadde navnet på listen deres, og sånn er det jo ofte at man liker samme navn, hun kan jo bruke det hun også hvis hun får barn en gang og det blir jente.
Jeg var i samme situasjon en gang og fortalte ei venninne at hvis jeg fikk en sønn en gang så skulle han hete Storm og det var både meg og min mann enige om, venninnen min var gravid og hadde navn klart, men når hun fikk barnet så fikk han navnet Storm istedet for det hun hadde sagt at han skulle hete, og eneste jeg følte var at jeg var glad for at jeg hadde sagt det først for da kunne jeg bruke det samme uten å ofre det en tanke siden hun viste om at jeg tenkte på det før hun brukte det :)
Jeg var gravid med en gutt selv da hun fikk sin, men vi endte opp med et annet navn :)
 
Jeg og min nærmeste venninne har termin med én dags mellomrom. Jeg tenkte nesten umiddelbart på "hva om de velger det navnet vi skal ha?", men vi har kommet frem til at det får de bare gjøre, vårt barn skal hete det vi har bestemt oss for uansett. Så får de heller hete det samme, da. Men nå er jo sjansen heller liten for at de velger akkurat det navnet, av de tusenvis av navn som finnes.
 
Ikke tenk på henne. Velg det som passer. Har samme navn som flere av mine nærmeste jeg (en god venninne har blant annet ei som heter Thea, og blir det tvillingjenter her noen gang - eller 2 jenter - vurderer vi sterkt Thea og Leah som første navnet). Guttenavnet på topp er Lucas og det heter hunden til ei venninne :p Jeg spurte bare på tull om det var OK at vi eventuelt brukte samme navn og da bare lo hun :hilarious:
 
Det er da ingen som eier et navn. Og om dere begge får jenter og kaller de det samme så gjør det noe da? Regner med det sikkert er ganske mange andre som også har det navnet. Velg det navnet du vil ha du! ;)
 
Synes at ingen kan eie et navn.
Selv hadde vi flere navn på listen som andre ville ha til sine barn, vi valgte ingen av navnene vi visste våre venner ønsket til sine barn.
Alle er forskjellige så det går nok greit om du velger samme navn som henne :)
Kanskje du kan nevne for henne at du har ønsket deg samme navn fra før av, men at du ikke vil at hun skal bli lei seg over at dere velger det navnet nå
 
Jeg og mannen har kun vært enige om et jentenavn, men vi fikk gutt første gangen. Så jeg har sagt at jeg kommer til å kalle en eventuelt jente det navnet vi har uansett om andre tar det før oss. Men jeg eier det ikke, alle som vil kan bruke det samme, men jeg hadde brukt det uansett :p Slapp problemet da, jenta vår har kommet og ingen andre tok det.

Bruk i vei,ingen eier et navn.
 
Ingen kan eie et navn. Bruk det om det er det dere ønsker :)
 
Ingen kan eie et navn, dog høres det ut på venninna di som om hun kan mene det til en viss grad.. Slik at du dessverre muligens kan risikere et vennskap en liten periode om hun virkelig står sånn for det hun selv sier. Dog har hun ingen rett til det på noe sett og vis, men hvordan hun evt takler dette vet vel du bedre enn oss <3
 
Enten så mener hu at hu eier det, eller hu sier ifra om at hu velger det selv om du velger det. Uansett så spiller det ingen rolle, du kan velge det hvis du ønsker. Og selv om dere er nære, så gjør det vel ikke noe om unga heter det samme? Blir vel uansett minst et år mellom dem evt.
 
Hun kan jo ikke nekte deg navnet, og det gjør jo over hode ingenting at barna deres heter det samme :)
Men tenker at jeg ville tatt en prat med henne, spurt hvor dypt det stikker. Sånn jeg skjønte det er dette det eneste navnet hun ønsker til et evt jentebarn, men du hadde det på en toppliste.

Så om det stikker veldig stikker veldig dypt hos henne ville jeg faktisk gitt slipp på navnet i forhold til vennskapet om du hadde flere navn du likte godt og dere er nære venner :)
Kan godt si hun er barnslig som blir sint/såra om du velger det, men da betø det kanskje så mye for henne, og da er det trist å ha ofra vennskapet for et navn :)
 
Tenker det kommer an på hvor nære dere er... Jeg vet hvilket navn broren min har lyst til å gi neste barn hvis de får en jente. Jeg synes navnet er fint og hadde det nok inne på topplisten før jeg fikk vite om det, men ville aldri falt meg inn å bruke det selv nå siden det er "deres". Hvem som blir gravid først har absolutt ikke noe å si. Om noe er det bare ekstra sårt om noen skulle ta navnet fordi de sliter med å få barn, hun vil og ikke han, økonomien er ikke på stell eller en eller annen grunn.
 
Back
Topp