Kan igangsettelse eller keisersnitt føre til at man ikke får melkeproduksjon automatisk ?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Jeg skal igangsettes i morgen grunnet max overtid [emoji4] selvom jeg er på max overtid er kroppen helt umoden og «ikke fødeklar» , så blir kunstig og påtvunget for kroppen .

Når man blir igangsatt med en kropp som «ikke hadde tenkt på fødsel selv», kan det da hende melkeproduksjon uteblir fordi kroppen blir «tatt litt på senga»?
Eller om det ble keisersnitt, da blir jo bare ungen brått tatt ut før kroppen rekker å omstille seg. Kan de føre til uteblitt melk [emoji848]?
Jeg har fått store pupper under svangerkapet, men ikke fått noe væske eller melk ut av dem nå på forhånd.

Jeg trenger deres erfaringer, fordi om det kan hende jeg ikke får melk grunnet denne kunstige prosessen må jeg jo kjøpe inn morsmelkerstatning nå på forhånd[emoji4], og pakke med flasker i fødebagen
 
Jeg ble igangsatt å hadde ingen problem med melkeproduksjonen :) hadde ingentig råmelk eller noge før jeg fødte
 
Ble satt i gang, og hadde lite melk da hun kom. Og jeg hadde lekket litt på forhånd.
Pumpet hver 3.time på sykehuset, så kom det i gang helt greit. Verre var det at hun ikke tok puppen i det hele tatt, og gjorde det aldri.
 
Ble satt i gang og måtte ha keisersnitt, men melken var på plass :) Hadde utrolig mye melk.
Tror jeg ville ventet med å kjøpe inn flasker og erstatning. Melkeproduksjonen kommer som oftest i gang etter fødsel, uansett hvordan babyen kommer ut :)
 
Ble igangsatt med nummer 2 og nå med nummer 3, melka kom for fullt i løpet av første døgn akkurat likt med nummer 1 som startet naturlig.
Men det er ganske vanlig at melka bruker noen dager på å komme uansett. Du får nan på sykehuset, men noen steder må du kjempe litt for det, da en del jordmødre og barnepleiere er veldig på at kun morsmelk gjelder uansett selv om melka bruker tid på å komme og ungen trenger mat før det.
 
Det kan ta noe lenger tid å komme igang med produksjonen, spesielt om det blir keisersnitt, men den skal komme igang uansett.
Kroppen er heldigvis finurlig laget.

Lykke til
 
Jeg hadde haste ks med nr 2, hun var i tillegg prematur, men melkeproduksjonen startet som den skulle.
 
For det første får du mme på sykehuset, og ønsker du å amme anbefales man å heller gi tillegget med kopp eller sprøyte i starten, flaske kan gjøre ammingen vanskeligere. Ihvertfall helt i starten! Så la flaskene ligge :)

Det er vanlig å få melka på dag 3-5, noen før og noen etter. Jeg fikk på dag 4-5, det tok tid med meg, antageligvis ikke fordi jeg måtte settes igang, men jeg måtte opereres etter fødsel pga alvorlig rift og måtte i narkose og hele pakka. Vi ga tillegg pga lavt blodsukker på mini de første ukene (jeg hadde ikke svabhetskapsdiabetes, men ifølge sykehuset kunne noen av barna som ble født på overtid reagere med lavt blodsukker, men dette følger de med på og måler), men fikk hjelp til å sette igang amminga, og hjemme fikk jeg super hjelp av ammehjelpen og ammepoliklinikken på sykehuset, så vi fikk til å fullamme :) (og ammer enda, mini er snart 2 år :p )

Det er hormoner som setter igang melka, spesifikt når morkaka løsner fra livmora, så fødemetode har ikke nødvendigvis så mye å si, men noen ganger blir det ekstra tøft for kroppen såklart :) Tida etterpå er viktigst, med å få til et godt sugetak og nok stimulering av brystet. De første første ukene er da melkeproduksjonen bygges opp, og de første dagene/ukene er viktigere enn fødselen :)
 
Nei, men det kan forsinke det litt.
Råmelken kommer uansett av hormonene som utløses når morkaken løsner.
Når puppene stimuleres, og kroppen skjønner at babyen er ute (noe den gjør uansett), kommer melken.
Det er bare å være flink å amme, og pumpe, så går nok dette fint. :)
 
Jeg hadde planlagt ks av andre årsaker, og slet med å få i gang melkeproduksjonen på tross av mye lekkasje av råmelk i forkant. Jeg amma og deretter pumpa hver 2.time hele døgnet på sylehuset og fikk melk først på dag 5. Da hadde babyen mitt fått tillegg på kopp i to døgn pga mye vektnedgang og tegn på gulsott. I etterkant viste det seg at jenta mi hadde stramt tungebånd, så det har sannsynligvis hatt mye å si for at melka ikke kom i gang.
 
Back
Topp