Kan ha funnet kur for PCOS

M

Moderator Steffen

Guest
"Forskning utført av Paolo Giacobini og hans kolleger ved French National Insitute of Health and Medical Research viser at polycystisk ovariesyndrom (PCOS) mest sannsynlig oppstår i mors liv – mens jentefosteret fortsatt er i mors mage.

Grunnen er overeksponering i livmoren av hormonet anti-Müllerian hormon (AMH). Dette er et hormon som produseres i kvinnens eggstokker, og som kan måles i kvinnens blod. AMH forteller noe om hvor mange egg som er igjen i kvinnens eggstokker. Det er derfor et viktig hormon å måle i forbindelse med utredning av ufrivillig barnløshet. Store mengder AMH synes å utløse tilstanden ved å overstimulere et sett hjerneceller som øker nivået av testosteron."

Les hele den spennende artikkelen her!

Har du, eller kjenner du noen, med PCOS? Har du/de hatt vansker med å bli gravide?
 
Dette er fantastiske nyheter for oss som har pcos! Og jeg er så glad for de som er unge vil få bedre hjelp enn oss "gamle" over 30.
Har brukt alt for mange år på å prøve å få baby, pluss alt annet som følger med. Hårvekst, diabetes, overvekt...
 
Slitt her også, og livredd for om frøkna har fått det samme og vil slite like mye som jeg gjorde med å bli gravid. Tiden får vise.
 
Hadde PCO selv. Jeg var ikke overvektig (veide 61 kg) men hadde alt fettet i mageregionen. Det påvirker hormonbalansen, sa den dyktige gynekologen min, og jeg ble derfor bedt om å spise mer lavkarbo og gå ned litt. Gikk ned til 57 kg, tok pergotime og ble gravid. Da jeg skulle bli gravid igjen tre år senere var cystene borte! Tok femara likevel fordi jeg hadde lange sykluser og jeg ba om det (klarte liksom ikke å tro at det skulle gå så lett) og gynekologen sa det ikke skadet å prøve. Og vipps gravid på første forsøk.

Så jeg tror veldig på det å holde seg mest mulig unna sukker og lyse karbohydrater, spise mer proteiner, fett og fiber. Fordi ellers ødelegger man hormonbalansen.

Det kom forresten nylig en studie som viste at kvinner som spiser mye pasta og ris kommer i overgangsalderen 3 år før de som ikke spiser like mye pasta og ris. Enda en bekreftelse på at mye karbohydrater messer med hormonene...
 
Har det, men fikk en kur av legen da vi forsøkte å bli gravide første gangen. Fungerte som ei kule og fikk 3 barn på rad :D
Helt flott hvis det har blitt funnet en kur, men kunne heller ønske de fant opp en mirakelkur mot kreft :(
 
Har det, men fikk en kur av legen da vi forsøkte å bli gravide første gangen. Fungerte som ei kule og fikk 3 barn på rad :D
Helt flott hvis det har blitt funnet en kur, men kunne heller ønske de fant opp en mirakelkur mot kreft :(

Hvilken kur fikk du? [emoji4]
 
Back
Topp