Kan barna svømme?

Nei

Eldste er ni og burde kunne
Mellomste seks og yngste knapt to.

De to eldste går på svømmekurs nå og kan snart. Yngste er uaktuell i sånn sammenheng
 
Ja, han på 8 kan svømme noe. Snart kan han helt. Er litt anstrengt enda, derfor tenker jeg at han ikke kan det helt. Men han går svømmekurs, og de har nå 7 svømmetimer på skolen også. Så han kommer til å fikse det nå innen ikke så altfor lang tid.
Begynte å få god kontroll for et par år siden. Men manglet det siste.

Hun på 5 må ha armringer enda
 
Ingen barn selv, men mine søsken på 5 og 9 har kunnet svømme nesten før de fylte året :) Nå i en alder av 5 er yngste bedre svømmer enn majoriteten av elevene fra 3-4 klasse hun læreren har, i følge henne. Og det er veldig deilig når vi er på steder det er vann.

Begge mine søsken har fra de var 4-5 måneder gått på babysvømming og så senere grupper for eldre barn. Det gjør de fortsatt hver uke med pappa. Jeg tenker gjøre akkurat det samme med mine egne barn da jeg selv har hatt en nesten-drukne hendelse som liten.
 
Lillemor på 5 har nettopp begynt med vanntilvenning på barnehagen. Ifølge henne selv kan hun svømme nå, etter 1 gang ^^
 
Ja, 3,5 år :)
 
7-åringen lærte det i sommer, 5-åringen er fortsatt utrygg med armringer og er ikke så glad i å bade. Toåringen svømmer under vann og er trygg med armringer.
 
Hva legger dere i å kunne svømme da?
Svømmedyktig etter definisjonen i læreplanen som er lik det svlmneforbundet sier, tenker jeg.

100 meter på magen, ned og hente noe fra bunnen flyte på mage og rygg og svømme videre 100 meter på ryggen

Dette er kompetansemål etter fjerde trinn

Min sønn går i fjerde klasse men har ikke svømming på skolen i år. De har svømming bare i 3. og 5. Klasse på skolen.

Så nå går se kurs mens han går i fjerde og hun i første og målet er å få dem Svømmedyktig.

Pr nå er de på pingvin-nivå. Lære benspark. Dernest kommet neste nivå med aemøvelser og så får vi se. (dykke og flyte har se lært på de to første nivåene)

De har et stykke igjen til Svømmedyktig, men er på vei
 
6 åringen går på svømmekurs nå..klarer å svømme litt på egenhånd.
 
Har de svømming på skolen?
Her er det en periode, ti uker, i tredje og ti uker i femte klasse. Min lærte ikke å svømme i tredje, derav at de går kurs nå. Mellomste kommer derved til å kunne når hun skal ha med skolen, hun går i første nå.
 
Her er det en periode, ti uker, i tredje og ti uker i femte klasse. Min lærte ikke å svømme i tredje, derav at de går kurs nå. Mellomste kommer derved til å kunne når hun skal ha med skolen, hun går i første nå.

Så bra :)

Husker når jeg gikk på barneskolen så var det om å gjøre å ta svømmeknappen :)
 
Back
Topp