Kake med fondant og spiselig bilde

N

*Nyperose*

Guest
Skal lage kake med fondant og spiselig bilde. Kan bilde ligge på kaken over natten i kjøleskapet? Skal være smørkrem under fondanten :)
Altså tåler bilde det, eller bør det legges på rett før den skal spises?
 
Over natten skal gå helt fint.
Jobbet som konditor i 8 år og aldri opplevd at bilder smelter over natten, blir det stående over flere dager derimot, kan det bli ødelagt :)
 
Ok, stod nemlig på bilde at det skulle oppbevares tørt og romtemp, så derfor jeg lurte på om det tåler kjøleskap, for smørkremen må jo stå kaldt?
 
Ok, stod nemlig på bilde at det skulle oppbevares tørt og romtemp, så derfor jeg lurte på om det tåler kjøleskap, for smørkremen må jo stå kaldt?
Smørkrem må stå kaldt ja, den blir flytende om den blir for varm.
Jeg har hvertfall aldri opplevd at det har blitt ødelagt over natta. Er du veldig i tvil, gjør ferdig selve kaka med fondant og alt, og gjør klar all pynt og gjør det ferdig på morningen. Noen timer i kjøleskap skal det tåle. Bare sørg for at det ikke kommer noe fuktighet på bildet :)
 
Jeg har sånn for sikkerhets skyld lagt det på på morgenen. Men jeg har vel ikke hatt smørkrem under bildet mener jeg, når jeg har hatt det på fondant. På fordant har jeg også hatt det på dagen før uten at det gikk galt forresten, til dåpen hadde jeg ikke tid til å pynte kake på morgenen. På smørkrem har jeg hatt det i div bursdager og da har jeg hatt det på samme dag rett og slett fordi jeg var redd fuktigheten der skulle ødelege de ebaybestilte bildene, men det har gått veldig bra.
 
Jeg har laget mange sjokoladekaker som med smørkrem under fondant/marsipan og har ikke pleid å sette dem på kjøl. Har aldri hatt problem med at kremen blir flytende i romtemperatur. Jeg synes hekker ikke den er god kald.
 
Et tips mot fuktighet i kjøleskap er forresten å pakke noe papir rundt kaka, det absorberer.
 
Jeg har sånn for sikkerhets skyld lagt det på på morgenen. Men jeg har vel ikke hatt smørkrem under bildet mener jeg, når jeg har hatt det på fondant. På fordant har jeg også hatt det på dagen før uten at det gikk galt forresten, til dåpen hadde jeg ikke tid til å pynte kake på morgenen. På smørkrem har jeg hatt det i div bursdager og da har jeg hatt det på samme dag rett og slett fordi jeg var redd fuktigheten der skulle ødelege de ebaybestilte bildene, men det har gått veldig bra.

Smørkremen skal under fondanten ja, bildet skal bare ligge oppå fondanten. Vi har det litt kjøligere i kjelleren, kanskje den bare kan stå der da?
 
Jeg har sånn for sikkerhets skyld lagt det på på morgenen. Men jeg har vel ikke hatt smørkrem under bildet mener jeg, når jeg har hatt det på fondant. På fordant har jeg også hatt det på dagen før uten at det gikk galt forresten, til dåpen hadde jeg ikke tid til å pynte kake på morgenen. På smørkrem har jeg hatt det i div bursdager og da har jeg hatt det på samme dag rett og slett fordi jeg var redd fuktigheten der skulle ødelege de ebaybestilte bildene, men det har gått veldig bra.

Smørkremen skal under fondanten ja, bildet skal bare ligge oppå fondanten. Vi har det litt kjøligere i kjelleren, kanskje den bare kan stå der da?
 
Smørkrem under fondant ja, det blir noe annet. Bilde rett på smørkrem er en annen greie. Gjort det også. Men da trekker det gjerne gjennom til neste dag.

For å slippe at det skal blir så kvalmende søtt har jeg med hell brukt usøtet/minimalt søtet krem av fløte under fondant, akkurat som jeg har lært å gjøre under marsipan.

På skololadekake lagde jeg forresten fondant hvor jeg brukte kaffe som veske og byttet litt av melisen med kakao, den ble veldig god på smak
 
Det kommer gjerne ann på hvilken kvalitet det er på bildet. Noen er trykt på tykke sukkerark som minner om marsipan og andre er trykt på supertynne icingark. Sistnevnte tåler ikke snev av fuktighet og jeg legger disse på samme dag kaken skal serveres.
 
Jeg kjøpte cupcake bilder på ebay og de smeltet over natta. Jeg la de heldigvis på dagen vi skulle bruke dem men restene vi spiste dagen etter var helt ødelagte.
 
Det gikk veldig fint, la på bildet kvelden og før festet det med endel vann og bildet holdt helt fint :) Var ganske tykt ark, bestilt fra Ebay :)
 
Back
Topp