[Julestemningskalenderen 2023] - 6. desember - Juleverksted

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Hei, og velkommen til enda en luke i julestemningskalenderen, hvor vid eler små blikk inn i hverandre sine juleforberedelser og sammen prøver å finne litt førjulsstemning.

I dag tenkte jeg vi kunne dele tips om juleverksted med unger i ulike aldere?

En ting jeg har gjort med mine i mange år er å lage tennbriketter av avispapir og stearin. Jeg kunne skrevet mye om hvordan vi gjør det, men det har jeg gjort før, med bilder: I dette gamle blogginnlegget

Andre morsomme tips til hva man kan gjøre?

Vi har laget fulgemat med fett og fulgefrø i plastkopper med en tråd i, til å henge opp ute. Klippe og lage juletrepynt i glanspapir, lenker og kurver, tilpaeee vanskelighetsgrad til ungenes alder.

Hva gjør dere?
 
Jeg tenkte å lage saltkrystaller i glass og dekorere til lyslykter
 
Jeg tenkte å lage saltkrystaller i glass og dekorere til lyslykter
Det hørtes spennende ut, men jeg aner ikke hva det går i. Saltkrystaller? Hvordan gjør du det?
 
Det hørtes spennende ut, men jeg aner ikke hva det går i. Saltkrystaller? Hvordan gjør du det?
Du tar salt i glasset og fyller opp med vann, rører det ut og setter det ett litt varmt sted. Da vil det dannes saltkrystaller når vannet fordamper slik at glasset får en frostet finish
 
- nissefigurer av isoporkuler og filt eller stoff
- håndavtrykk på julekule
- lysestaker (jeg kjøpte staken og litt figurer samt et lys. Så malte vi stakene og noen av figurene og limte dem på).

- Man kan lage snømann av tennissokker og ris,

- Male syltetøyglass og putte i diverse godter vi har laget: karameller, brente mandler, peppermynte, seigmenn, ja det kommer an på hva du har.
 
Planen er å lage julelenke og diverse pynt til juletreet i siste uka før juletreet. Samt lage pepperkake for å henge i vinduet.

Vi kommer hjem den 17 desember, eller egentlig den 16 men flye lander halv 12 om kvelden så vi tar en natt på hotell på Gardermoen.
 
Pepperkaker til vinduet vurderes her også, om jeg enten får tak i en sånn stor hjerteform eller tegner et. Vi får se. Det er litt avhengig av om vi får til en glutenfri pepperkakedeig også, for mellomste. Ikke cøliaki, men irritabel tarm, ibs, som reagerer på hvetemel likevel.
 
Pepperkaker til vinduet vurderes her også, om jeg enten får tak i en sånn stor hjerteform eller tegner et. Vi får se. Det er litt avhengig av om vi får til en glutenfri pepperkakedeig også, for mellomste. Ikke cøliaki, men irritabel tarm, ibs, som reagerer på hvetemel likevel.
Her har jeg bare frihånds tegnet på deigen. Blir et ok resultat :)
 
Her har jeg bare frihånds tegnet på deigen. Blir et ok resultat :)
Ja, det antar jeg det blir. Bare yngste som sier at vi trenger/hun ønsker seg en stooor hjerteform. Det har de visst på skolen. Men frihånd går nok helt fint å tegne et hjerte ja. Jeg kjøpte ikke den hjerteformen det året hun pekte på den, og siden har jeg ikke sett den, nemlig. ;)
 
Back
Topp