[Julestemningskalenderen] - 2. Desember - kalendertv.

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Hei igjen, her kommer dagens luke i Julestemningskalenderen. Og denne dreier seg om kalendertv.

Tiden da vi satt klare kl 18 for å se dagens episode av årets kalendertv er forlengst et tilbakelagt stadie, og unger av i dag skjønner ikke helt hva vi mener engang.

For den som har lest første luke, mine tre så altså første episode av snøfall i morges. I morgen skal de se nr 2 og 3.

Men i tillegg der vi alltid jul i Skomakergata. Jeg har den på dvd, men de senere år har vi jo bare streamet den fra NRK super.

Mellomste har lyst å se 24. Stjernes julekalender, så vi skal nok prøve oss på den også.

Hva ser dere i år da? Hva er favoritten?

Hadde vi hatt tid skulle jeg sjekket ut portveien 2. Og gjerne hatt meg et gjensyn med rødnisser og blånisser.


Julestemningskalenderen er ikke en kalender med premier, men en kalender med en ny tråd for hver dag, hvor jeg håper vi kan hjelpe hverandre å finne Julestemning og julefred etterhvert. Via innblikk i hverandres liv og tradisjoner. Enten alt er på stell eller alt er litt kaos. Del gjerne dine tanker i en tråd eller flere. God førjulstid.
 
Jeg husker jul i Skomakergata, men best husker jeg bøkene vi leste ett kapittel av hver dag. Det er tradisjonen jeg vil gi til mine barn (de er bare 1 og 3, så kan hende de har andre planer)

Og her er alt kaos. 2 syke unger, syk mor og vi skal reise hjem til jul om under en uke.
 
Åååhh. Ja. Enda en vi er på etterskudd med. Vi pleier lese "24 historier mens vi venter på julen", som vi fikk i goboken for mange år siden. Vi får visst lese tre kapitler i den i morgen...
 
Og god bedring til både unger og mor, forresten.

Vi er hjemme, og blir hjemme i julen. Svigermor kommer på førjulsbesøk neste uke, julaften blir det oss fem, første juledag har minstemor bursdag så da er det gjester.
 
Jeg tenker litt på Blåfjell og Månetoppen til 4-åringen, men det blir kanskje forvirrende å se begge to samtidig?
Jeg liker Snøfall og Christianias Magiske-noe, men det får vente noen år. :)
Portveien var en god idé! Jeg prøvde ut Skomakergata i fjor, og da syntes de det var for treigt tror jeg.
Jeg tror iallfall jeg må prøve å velge ut én eller to kalendere, slik at det ikke blir for mye jobb å holde tritt.
 
Jeg tenker litt på Blåfjell og Månetoppen til 4-åringen, men det blir kanskje forvirrende å se begge to samtidig?
Jeg liker Snøfall og Christianias Magiske-noe, men det får vente noen år. :)
Portveien var en god idé! Jeg prøvde ut Skomakergata i fjor, og da syntes de det var for treigt tror jeg.
Jeg tror iallfall jeg må prøve å velge ut én eller to kalendere, slik at det ikke blir for mye jobb å holde tritt.

Vi ser jul i blåfjell med 4åringen her, så tenkte jeg vi kunne ha de andre utgavene av blåfjell til gode til neste år :)
Min liker veldig godt snøfall da. Har såvidt sett det i fjor, men da var det ikke fengende nok for å se mer enn et par episodene. Men i år er blir det spennende når vi har sett en 3-4 episoder og kommet inn i fortellingen. Min er for øvrig 5 år i januar da, så han er jo et drøyt halvår eldre enn din.
Vi så to episoder christiania magiske tivoliteather i fjor, men han synes det ble for skummelt. Og han likte ikke at det ikke var nisser der.
 
Vi ser jul i blåfjell med 4åringen her, så tenkte jeg vi kunne ha de andre utgavene av blåfjell til gode til neste år :)
Min liker veldig godt snøfall da. Har såvidt sett det i fjor, men da var det ikke fengende nok for å se mer enn et par episodene. Men i år er blir det spennende når vi har sett en 3-4 episoder og kommet inn i fortellingen. Min er for øvrig 5 år i januar da, så han er jo et drøyt halvår eldre enn din.
Vi så to episoder christiania magiske tivoliteather i fjor, men han synes det ble for skummelt. Og han likte ikke at det ikke var nisser der.
Min blir litt fort redd, så jeg venter motvillig et år eller to med Snøfall. Jeg så Christianias Magiske Tivoliteater alene i fjor faktisk. :joyful:
Rart, jeg gleder meg til de blir større slik at jeg kan vise dem forskjellig, samtidig vil jeg beholde dem så små som de er for alltid.
 
Min blir litt fort redd, så jeg venter motvillig et år eller to med Snøfall. Jeg så Christianias Magiske Tivoliteater alene i fjor faktisk. :joyful:
Rart, jeg gleder meg til de blir større slik at jeg kan vise dem forskjellig, samtidig vil jeg beholde dem så små som de er for alltid.

Ja det er et evig paradoks det der :p Vi har sett 3 episoder blåfjell må hvertfall og det fenger veldig, synes generelt at alle de nye kalenderne som har blitt laget de siste årene, ikke er helt retta mot de mindre barna. Men det er vel litt tida vi er i, det skal ofte være veldig realistisk og tidvis også litt dystert. Mens blåfjell igjen på en måte er litt for enkelt og veldig barnslig på et vis. Jeg elska jo blåfjell da det kom, og da var jeg 7 år. Mens snøfall nok ville ha fenget helt opp til 10-12 år.
Men der hadde vi på 90-starten av 00 julekalender på tv2 klokka 19:30. Så på et vis hadde man kalender tilpasset de minste barna klokka 18, mens det var andre alternativer som rettet seg mot eldre barn senere på kvelden. Det er kanskje litt det som gjør at nye kalendere blir et slags kompromiss for å bli spennende og naturtro nok for eldre barn, men da igjen blir for skummelt/avansert historie for de yngste. Okei, digresjon.
Må også bare legge til at ordføreren i Jul i Blåfjell kronisk går rundt med PELSKÅPE :hilarious: Det hadde nok ikke skjedd i dag
 
  • Haha
Reactions: HCS
Vi ser Jul i Blåfjell i år som i fjor. I fjor fikk jeg tak i dvd-settet da det ble utgitt igjen, etter å ha lett etter det i noen år. Yay!
Ungene likte det, men pga styr og stress så så vi vel ikke de siste 3-4 dagene. Det skal vi prøve å få gjort i år da.
Så vi startet med å glemme å se episoden for 1. desember :hilarious:
Da ble det 2 episoder i går, noe jeg ser for meg det kan bli flere ganger i løpet av desember. Det er utrolig hva man plutselig "må" gjøre før jul...
Nå er guttene 8 og 6 år, minstemor blir 1 år lille julaften så hun ser ikke på riktig enda. Men a mor koser seg gløgg med Blåfjell sammen med guttene :happy:
 
Prøvde å starte opp Blåfjell i dag, men vi kom ikke gjennom første sangen engang før de ropte "neeei", så det blir visst bare Fantorangens Jul her i år. :hilarious:
 
Back
Topp