[Julestemningskalenderen] 18. Desember. Gang rundt juletreet?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
God morgen. Nå nærmer det seg jul. Siste uken nå.
Begynner det å krible litt? Hos barna i alle fall? Hva med deg?

I dag lurer jeg på, pleier dere gå rundt juletreet på julaften?

Hos oss er det obligatorisk, og avsluttes med at vi synger på låven sitter nissen høyere og høyere til nissen kommer... Det er jo selvsagt litt sånn snikete organisert mellom meg og nissen da, men det hender man bommet. Ungene glemmer ikke det året vi måtte synge den sju ganger før han kom... Alle versene....
 
Vil gjorde det alltid når jeg var liten.
Men sluttet med det etter pappa falt bort.
Vi prøvde første året, men når vi kom til "deilig er jorden" begynte alle å gråte siden det liksom var hans sang.
Det samme er liksom det å lese juleevangeliet før middagen, var alltid pappa som leste.
Savner begge deler....
 
Vil gjorde det alltid når jeg var liten.
Men sluttet med det etter pappa falt bort.
Vi prøvde første året, men når vi kom til "deilig er jorden" begynte alle å gråte siden det liksom var hans sang.
Det samme er liksom det å lese juleevangeliet før middagen, var alltid pappa som leste.
Savner begge deler....
Pappa leste juleevangeliet for oss også, men min far lever jo

Nå er det mannen som leser hos oss. Vi leser det etter middag da. Før vi går rundt treet.
 
Nei, det har vi ikke brukt. Men på juletrefest i grendehuset 2.juledag er det juletregang.

Og en veldig sær trøndersk (kanskje enda mer lokal.. type bare i nevnte grendehus?) tradisjonsleik som heter "tollj på pinnen". Det er en sang og trekkspillmusikk for å holde rytme/tempo.. alle holder hender i en lang lenke. En høy fyr er "pinnen". Ofte en av mine 2m høye brødre. Han løper først. Når trekkspilleren synger "så tuller vi på pinnen..." stopper han og alle snurrer rundt han tett i tett. Så blir det som en ball av mennesker.. etter dette skal selvfølgelig "pinnen" ut igjen. "Så tuller vi tå(av) pinnen.." Uten at noen slipper hendene. Han kryper under armer gjennom mengden. Og vi må følge etter. Det er høyt tempo, alle er med. Unger og gamle. Kjempegøy, dog litt slitsomt.

Så dukker nissen opp, da. Noen ganger er han plutselig med i juletregangen, eller i leiken. Det er same procedure every year..
 
Ja vi har begynt med det de siste årene (da vi har hatt plass). Husker en gang vi gjorde det som barn da vi var hos besteforeldre og vi var mange nok. Nå går vi også i romjulen da vi inviterer hele slekta mi som bor i nærheten til lunsj.
 
Back
Topp