Julemat for gravide :)

Side

Glad i forumet
VIP
Veit det fortsatt er en stund til jul, men kom så kjekt over denne listen over hva vi kan spise, og tenkte vi kunne ha den på "Januar jentenes viktigste tråder". For den blir jo veldig nyttig om ikke så alt for lenge;) og er absolutt aktuelt for oss siden vi alle skal gå høygravide i jula;)



Regelen er at gravide kan spise det meste, så lenge det er varmebehandlet eller man er sikker på at det er rimelig ferskt og ikke har utløpt på datoen.  Vær obs på at noe av maten kan være litt tungt fordøyelig, så ikke forspis deg altformye, for du blir ekstra stappet nå når du er gravid og tarmen går litt tregt. Bakteriene vi er mest redde for er toxoplasmose og listeria. Toxoplasmose tåler ikke kuldebehandling og dør ved minus 20 grader i 2 døgn eller mer. Listeria er litt mer seiglivet og tåler frost, men ikke varme. Siden man kan ha listeria på kjøkkenet, så er det viktig at man behandler kjøtt, fisk og ost adskilt og alltid vasker fjeler og kniver og annen redskap etter bruk og mellom de forskjellige typene mat når man behandler denne.

 

Forskjellig julemat

 

Pinnekjøtt, blir alltid varmebehandlet før man spiser det, så det er ok. Det er i utgangspunktet allerede røkt og tørket og er laget av sau.

 

Lutefisk går fint for gravide å spise. Det er torsk som først har vært tørket og så blir det lutet og så dampet før servering.

 

Røkelaks og annen røkt fisk går fint an å spise så lenge det har vært ordentlig behandlet og er ferskt. Myndighetene anbefaler at man spiser den i god tid før utløpsdagen på pakken. Vær obs på at fisk fra åpnet pakke ikke holder like lenge alltid. Oppbevar den i egen boks/pose og lukket i kjøleskapet. 

 

Sild og ansjos kan spises så lenge den har vært forsvarlig oppbevart og ligger innenfor holdbarhetsdatoen.

 

Røkt kjøtt må enten kulde eller varmebehandles før eller etter røkingen for å være sikkert for gravide i forhold til toxoplaxmose. I forhold til listeriasmitte bør den også varmebehandles over 100 grader c. 

 

Gravlaks og gravet kjøtt er ikke bra for gravide da selve prosessen med gravingen kan gå galt og man kan bli forgiftet med botulisme. Det er potensielt dødelig for både mor og barn.

 

Plukkfisk er helt fint.

 

Kalkun, dersom den er gjennomstekt er dette fin mat å spise for gravide. Både varm og kald. Oppbevar den godt pakket inn i kjøleskapet så den ikke blir utsatt for listeria smitte.

 

Ribbe er ok, det er svin, men siden den har vært godt varmebehandlet før man spiser den er det helt ok både i forhold til listeria og toxoplasmose. Ribbe er det mange som spiser i julen varm eller kald. Så lenge den har stekt først og blir oppbevart kaldt fra den er stekt til den spises er det helt fint å spise ribbe. 

 

Skinkestek går fint så lenge den har vært frosset før eller etter røkingen i forhold til toxoplasmose, eller er godt varmebehandlet med over 100 grader hvis du vil være 100% sikker på at du ikke får toxoplasmose. 

 

Torsk går fint i alle former så lenge man vet at den er fersk og har vært behandlet på forsvarlig vis. Her er man mest redd for listeria.

 

Medisterkaker, medisterpølser og sossisser og julepølse  har alle vært varmebehandlet før man spiser dem, så da går det bra. Ikke spis disse når de bare har vært røkt, det er ikke nok.

 

Smalahove er greit, det har vært skikkelig varmebehandlet.

 

 

Rull, sylte, kokt skinke, og diverse kjøttpålegg og spekemat er greit så lenge den har vært skikkelig varmebehandlet på over 100 grader i forhold til listeria, eller kjøttet har vært frosset ned i minus 20 grader c i to døgn i forhold til toxoplasmose. Oppbevar det i kjøleskapet i egne bokser slik at det ikke blir utsatt for listeriasmitte, og spis det i god tid før datoen løpe ut.

 

Lammelår, røkt eller ferskt, så lenge det har vært stekt eller kokt er det greit.

 

Varmrøkt eller kaldrøkt mat dersom den ikke er varmebehandlet i tillegg bør gravide være forsiktig med disse matslagene.

 

Julekaker og snop er trygge så lenge de er stekte er det ok

 

Riskrem helt fint når den er laget på forsvarlig vis og ikke har vært utsatt for bakterier. Den bør være ferskt.  Bakterier generelt elsker fløte og sukker.

 

Oster her gjelder de samme reglene som ellers. Melken det er laget på må være pasteurisert. Faste oster er trygge, myke oster med mugg kan være utrygge selv når de er laget på pasteurisert melk.

 

God håndhygiene er alltid viktig når man lager mat og ha det rent på kjøkkenet og vaske både fjeler og kniver ofte. Oppbevar maten i lukkede enheter i kjøleskapet så det ikke kan oppstå utveksling av bakterier mellom de forskjellige matvarene. 

 

Kos deg i jula!

 
Intet å frykte med andre ord- eneste det med å steke snopet- det må jeg passe på!! :)))

Har sett på endel oster og det skal noe til å finne myke oster på upasteurisert i butikken- eneste de fra lokale produsenter eller utenlandske.
 
Åååå, eg gleder meg så sinnsjukt te det pinnekjøttet! Noen som veit når det kommer i butikken? Altså, sia detta e første jula i eget hus, og heilt aleine, må eg nødt te å ha ein del prøvemiddager føre selve dagen.. ;)
 
åå.. Gleder meg til juletiden og familiekos! Er veldig fru jul hihi elsker å småbake og pynte til jul og lage julestemning!!
 
Hurra ! Jeg kan kose meg med pinnekjøtt <3 Nam nam naaaam <3
 
Jeg trodde det var fy fy med pinnekjøtt av en eller annen grunn,så nå ble jeg glaaaaad:):):):):) gleder meg til jul:D
 


Andre barn på vei skrev:
åå.. Gleder meg til juletiden og familiekos! Er veldig fru jul hihi elsker å småbake og pynte til jul og lage julestemning!!


hvem er det som ikke gjør det da;) klør i fingrene nå hehe :D jul er jo den koseligste tiden på året!
 
nam nam bare og glede seg :) og beste av alt er at det faktisk går fort til jul og da er det ikke lenge til vi alle får babyene våres <3
 


skattnrtre skrev:
nam nam bare og glede seg :) og beste av alt er at det faktisk går fort til jul og da er det ikke lenge til vi alle får babyene våres <3


HELT ENIG!
 
Åhhh nå fikk jeg lyst på en julemiddag medmandelpoteter, ribbe.medisterkake,julepølse,surkål,brun saus og tyttebær.. Ååååå jeg vil ha det i dag !!!!!
 
Back
Topp