Julefering og forventninger

Ja faktisk! Føler meg jo så slem egentlig når jeg går og irriterer meg for det er ikke ofte jeg ser noen som tørr og utdype ting om svigers. Men jeg kjente det kokte inni meg.. Kan gå et halvt år mellom hver gang jeg ser henne og hun bor en time unna, men hun syns det er så langt og kjøre så det er grunnen hennes. Men å være med på fødsel det skulle hun. Å jeg syns det er så frekt "setter meg i kø da for å være med på fødsel" har aldri hørt om en køliste.. Å hvis det bare var tull så hadde det vært en ting, men så vet jeg at hun er helt serriøs også -.-
Kjenner meg så innmari igjen i det du skriver, min svigermor mente at hun skulle være med hvis mannen min endte med å være på jobb (han jobber på sjøen) og hvis han var hjemme trodde hun at hun fikk være med å «vente» i rommet utenfor ! Makan så frekt... hun fikk ikke vite det når fødselen startet pga dette, hadde hun visst det hadde hun kommet etter. Vi ga beskjed en god stund etter at vi var i gang.
 
Jeg blir helt sjokkert over hvordan svigermødre og andre familiemedlemmer kan oppføre seg o_O Herrejemini! Skjønner jeg er heldig med de rundt meg, både på egen og mannens side.

De masekjerringene kan gå og ta seg en bolle. De burde vist dere støtte for det nye som kommer heller enn å gnåle om julefeiring og middager. Det er tross alt ganske uviktig oppi det vi står ovenfor. Virker som at deretter sine egne behov foran dere og babyens..

Her tar vi alt som det kommer, og jeg vet at vi har full støtte hva vi enn ønsker å gjøre. Kjenner jeg er veldig glad for det :happy:
 
  • Liker
Reactions: TPL
Jeg blir helt sjokkert over hvordan svigermødre og andre familiemedlemmer kan oppføre seg o_O Herrejemini! Skjønner jeg er heldig med de rundt meg, både på egen og mannens side.

De masekjerringene kan gå og ta seg en bolle. De burde vist dere støtte for det nye som kommer heller enn å gnåle om julefeiring og middager. Det er tross alt ganske uviktig oppi det vi står ovenfor. Virker som at deretter sine egne behov foran dere og babyens..

Her tar vi alt som det kommer, og jeg vet at vi har full støtte hva vi enn ønsker å gjøre. Kjenner jeg er veldig glad for det :happy:
Ja det er nok sånn desverre, meg selv først så andre etter. Svigers er alt for opptatt generelt (etter min mening) av selskap, feiringer, fest osv.. hu kunne plutselig ikke være barnevakt en lørdag vi hadde planlagt pga at en venninde kom innom med musserende vin.
 
Jeg syns det er så uuuuuuutrolig deilig at vi har en grunn til å feire hjemme! [emoji28]
Har termin 17desember og vi skal ENDELIG feire jul slik VI vil.
Storesøsteren min er helt ekstrem på tradisjoner, første året jeg vurderte å feire borte kløp ho meg blå i armen [emoji85]

I år er det bare nope, vårt valg!
Jeg vil ha en rolig, avslappet og fiiiin jul, med en liten bebis til brystet og ikke noe stress med å pynte seg (søstrene mine ser ut som de skal på ball med Askepott på julaften)[emoji14]

Mamma har snakket bittelitt om det, men ikke så mye og i år driter jeg i hva alle andre sier [emoji16][emoji16]
 
Sniker fra Januar.

Anbefaler at dere gjør som dere vil og sier i fra. Det er best å være tydelige slik at det ikke blir misforståelser.

Fødte lille julaften med førstemann. Vi hadde ikke pyntet til jul, men hadde bakt. Var en tur hos svigermor (bodde i samme by) sammen ned mamma (på besøk fra en annen by) på julaften. Det var ikke noe press og stress, men følte litt på det likevel.

Jeg hadde nok sagt ja til å bli bedt bort om du ikke er sikker på at dere vil feire hjemme, men sagt at det var med forbehold om at formen var grei.

Selv har jeg nå termin i januar. Vi pleier å ha hele familien hjemme hos oss på julaften. Jeg er usikker på hvordan det blir i år, og må nok forventningsjustere i forkant. Vi kommer til å pynte og feire ( har 2 barn fra før), men kan tenkes at vi justerer litt på omfang og antall besøkende.

Når det gjelder fødsel og hvem som skal være med - er det ditt ønske som gjelder. Svigermor kan bli med om du vil, om du ikke vil skal hun selvsagt ikke være med. Ved fødsel er det forskjell på svigermor og mor.
 
Her har vi kun foreldrene mine da svigerforeldrene mine er døde og svogeren min nok feirer jul med exen som er mor til de 2 eldste. Egentlig skulle vi hatt foreldrene mine og broren min hos oss på julaften, men moren min har tilbydd seg å ha jul hos de i år siden vi har termin 20. desember. Evt at de kommer til oss tidligere og hjelper enten med mat eller de 2 eldste barna som vil være nesten 4 år og 2.5 år i julen;-)
 
Vi har jul med begge sider hos oss og en 4-åring. Nå skal det litt til for at selve fødselen skal krasje med julaften men det er ikke sikkert at jeg vil kunne bidra så veldig mye. Satser på at svigermor kan fikse julemiddagen. Besteforeldrene klarer seg selv og får kose seg med eldstemann så får vi være litt til og fra :)
 
Med termin helt i slutten av desember tenker jeg vi tar ei rolig jul, og heldigvis har alt av familie forståelse for det og lager gjerne middagene :)
Nå har vi alt av familie i nærheten, men tenker det at har de ikke forståelse får det bare være. Man har virkelig lov å være egoistisk å kun ta hensyn til seg selv desember i år :)
 
Vi har ikke snakket så mye om det med noen av familiene våre. Men kjæresten er fast bestemt på at vi ikke skal være alene eller i denne byen på julaften (hans familie bor minimum 2 timer fra oss, 2.5 timer fra sykehuset jeg vil føde på). Vi har termin 26. desember. Jeg får lite forståelse for at jeg kanskje ikke har så lyst til eller er i form til å overnatte borte så tett opp til termin eller med en helt nyfødt, eller for at jeg helst vil føde på sykehuset jeg har fått føde plass på.... Prøver å foreslå at hans familie kan komme hit og feire med oss, men han liker ikke den idéen heller. Så vi får se...
 
Vi har ikke snakket så mye om det med noen av familiene våre. Men kjæresten er fast bestemt på at vi ikke skal være alene eller i denne byen på julaften (hans familie bor minimum 2 timer fra oss, 2.5 timer fra sykehuset jeg vil føde på). Vi har termin 26. desember. Jeg får lite forståelse for at jeg kanskje ikke har så lyst til eller er i form til å overnatte borte så tett opp til termin eller med en helt nyfødt, eller for at jeg helst vil føde på sykehuset jeg har fått føde plass på.... Prøver å foreslå at hans familie kan komme hit og feire med oss, men han liker ikke den idéen heller. Så vi får se...
Veldig kjedelig at han ikke forstår deg, men hvis det hjelper var min mann også slik i første svangerskap- helt til jeg plutselig var høygravid, åpenbart gravid og sårbar, og panikken hans også tok litt overhånd. Da endret han disse holdningene. Kanskje det vil gå litt med opp for din også, etterhvert som magen vil synes bedre osv :)
 
Jeg ser for meg jul med bare oss 4. Men skjønner at andre ser for seg felles jul. Jeg har bare sagt at da får de fikse jul hos oss. Jeg skal ikke ordne jul til fler enn oss som bor i leiligheten ;)
 
Veldig kjedelig at han ikke forstår deg, men hvis det hjelper var min mann også slik i første svangerskap- helt til jeg plutselig var høygravid, åpenbart gravid og sårbar, og panikken hans også tok litt overhånd. Da endret han disse holdningene. Kanskje det vil gå litt med opp for din også, etterhvert som magen vil synes bedre osv :)

Går håpe det hjelper litt på! :)
 
Hei! Vi sitter vel alle mest sannsynlig i samme situasjon, hvor vi vil få vår lille midt i juleforbredelsene eller midt i julefeiringen.

Jeg lurer på hva dere tenker rundt jula i år, mtp at det kommer en baby. Vi har ei som akkurat har fylt 4 når jula kommer, så noe fering er vi jo nødt til å ha. Men jeg har en veldig slitsom svigerfamilie som allerede nå maser på oss om hva vi skal gjøre i jula osv, om vi skal til dem eller om dem skal til oss. Kjenner jeg blir en smule irritert, de vet jo at jeg er gravid med termin på lille julaften. Jeg har mest lyst til å ikke planlegge noe spesielt, og kun ta det rolig hjemme sammen med mannen og dattra vår. Spesielt hvis babyen er kommet til da. Hva tenker dere jeg skal svare dem? Virker ikke som at de har forståelse for at dette kanskje ikke blir en «vanlig» jul for oss.

Jeg synes ikke dere skal ta hensyn til noen andre enn dere selv denne jula... det blir en annnerledes jul og med termin lille julaften kan det skje når som helst i feiringen. Da er det sikkert ikke så kult å være borte... heller invitere foreldre / svigers hjem med forbehold om enkel feiring om dere orker det... noen må vel være beredt til å passe hun på 4 også?
Vi har samme situasjon med termin 21, slitsom svigerfamilie og ei på 3... svigers har heldigvis innsett at de kom for tidlig forrige gang og har sagt de venter til vi har kommet oss i orden denne gangen [emoji28] mamma og pappa skal passe storesøster når tiden er inne og har tilbudt seg å komme til oss og lage julemat/vaske etc så det blir feiring hos oss... synes ikke dere er frekke om dere sier dere ikke vil planlegge så mye denne julen og kanskje helst være mest bare dere... lykke til![emoji256]
 
Sniker litt fra januar gruppen, med termin helt i starten av januar :) Masse tanker rundt julen, håper babyen kommer etter julaften så jeg slipper å være på sykehuset akkurat den dagen.. Har en fra før som jeg gjerne vil feire jul med :) Men sikkert litt begrenset hva vi orker uansett, så vi holder oss nok hjemme, evt besøk hos oss (forutsatt at de bidrar og hjelper til).
 
Vi har ikke snakket så mye om det med noen av familiene våre. Men kjæresten er fast bestemt på at vi ikke skal være alene eller i denne byen på julaften (hans familie bor minimum 2 timer fra oss, 2.5 timer fra sykehuset jeg vil føde på). Vi har termin 26. desember. Jeg får lite forståelse for at jeg kanskje ikke har så lyst til eller er i form til å overnatte borte så tett opp til termin eller med en helt nyfødt, eller for at jeg helst vil føde på sykehuset jeg har fått føde plass på.... Prøver å foreslå at hans familie kan komme hit og feire med oss, men han liker ikke den idéen heller. Så vi får se...
Uff jeg kjenner jeg blir helt klam av det der! Nå er jeg førstegangsfødende, men der jeg jobber ser jeg alt for mange som tar seg vann over hodet og styrer alt for mye med å tilfredsstille familie og venner. En nyfødt er så mye arbeid, og om du enda ikke har født så kan det fort bli blytungt bare det å stelle seg selv på julaften. Det er en grunn til at vi går ut i permisjon 3 uker før termin, det er meningen vi skal roe ned og slappe av, la kroppen hvile og forberede seg til fødsel. Ang. det med fødeplass så er det også utrolig viktig at du føler deg vel og komfortabel med det stedet du skal føde, er jo derfor man søker om fødeplass i ditt distrikt.
Kan ikke se for meg at samboeren din skal synes det er greit å måtte kjøre i 2.5 time i bil med deg, hvis du er i fødsel og har rier som kommer hyppigere og hyppigere. Det gir ikke akkurat ro, trygghet og stabilitet.

Tenker du burde snakke med ham om dette, og gjerne familien hans også.. håper du får forståelse til slutt.
 
Uff jeg kjenner jeg blir helt klam av det der! Nå er jeg førstegangsfødende, men der jeg jobber ser jeg alt for mange som tar seg vann over hodet og styrer alt for mye med å tilfredsstille familie og venner. En nyfødt er så mye arbeid, og om du enda ikke har født så kan det fort bli blytungt bare det å stelle seg selv på julaften. Det er en grunn til at vi går ut i permisjon 3 uker før termin, det er meningen vi skal roe ned og slappe av, la kroppen hvile og forberede seg til fødsel. Ang. det med fødeplass så er det også utrolig viktig at du føler deg vel og komfortabel med det stedet du skal føde, er jo derfor man søker om fødeplass i ditt distrikt.
Kan ikke se for meg at samboeren din skal synes det er greit å måtte kjøre i 2.5 time i bil med deg, hvis du er i fødsel og har rier som kommer hyppigere og hyppigere. Det gir ikke akkurat ro, trygghet og stabilitet.

Tenker du burde snakke med ham om dette, og gjerne familien hans også.. håper du får forståelse til slutt.

Det virker som at realiteten har sunket mer inn siden sist vi snakket om dette. Han ønsker fortsatt å feire jul med familien sin, men har innsett at for å få til det må de komme til oss - det kan jeg gå med på!
 
Det virker som at realiteten har sunket mer inn siden sist vi snakket om dette. Han ønsker fortsatt å feire jul med familien sin, men har innsett at for å få til det må de komme til oss - det kan jeg gå med på!
Såå bra! Det blir gjerne bedre og bedre jo nærmere dere kommer termin.
 
Må jo ha julefeiring, da vi har barn fra før. Det blir nok veldig tidlig julegaveshopping og forberedelser, og rolig feiring hjemme. Så får de som ønsker heller komme til oss
 
Må jo ha julefeiring, da vi har barn fra før. Det blir nok veldig tidlig julegaveshopping og forberedelser, og rolig feiring hjemme. Så får de som ønsker heller komme til oss

Samme tenker jeg! Allerede begynt å tenke / planlegge julegaver.. også får de som vil, komme til oss.. men da også være klar over at de må bidra med matlagning og eventuelt annet!! Alt ettersom..
 
Samme tenker jeg! Allerede begynt å tenke / planlegge julegaver.. også får de som vil, komme til oss.. men da også være klar over at de må bidra med matlagning og eventuelt annet!! Alt ettersom..

Akkurat. Orker ikke å planlegge storgreier, man vet aldri når man føder, eller evt hvorda formen er
 
Back
Topp