Julefeiring uten familie (og andre høytider/markeringer)

Julifrøken87

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Julegavene 2019
Jeg prøver meg her inne, og håper mange nok ser innlegget så jeg får noen tips. Skal prøve å fatte meg kort.

Kort fortalt om oss: vi er en familie på tre, sønnen vår er 1,5 år og vi bor i en by der nærmeste familie bor langt unna. Vi har kun noen få venner i nærheten.

Et forsøk på kort fortalt om situasjonen: mannens familie er liten, og de han anser som nær familie er begge veldig syke. Psykisk sykdom er stikkordet og de er diagnostisert, og alt er veldig problematisk da de nekter hjelp og ikke innser egen sykdom. Vi har prøvd alt utenom tvangsinnleggelse. Min familie er generelt egoistiske, med liten eller ingen omsorg for andre enn seg selv. Min mor har ingen diagnose, men sliter nok en del med psyken selv. Det er veldig lite kontakt med min familie.

Julefeiringen i år var hos min familie, i fjor hos mannens. Kort fortalt: katastrofe.. et barn bør ikke oppleve slikt og jeg priser meg lykkelig for at lille er så liten at han ikke fikk med seg eller husker noe av det. Det blir ingen julefeiring hos noen av våre familier fremover.

Det jeg da lurer på, er dere som feirer jul alene - hvordan er det? Hvor feirer dere, hjemme, reiser dere bort osv? Hva gjør dere alle dagene? Hva med bursdagsselskap? Jeg er så redd for at vi blir ensomme hvis vi blir hjemme. Vi kommer ikke til å få besøk da de vennene vi har her reiser bort eller er opptatt Med sitt. Jeg er vant til julebesøk her og der, og før besteforeldrene mine døde hadde jeg veldig gode julefeiringer. Jeg har vurdert å oppsøke frivillighetssentralen, fordi jeg føler vi trenger en «fosterfamilie». Våre barn kommer til å vokse opp med lite eller ingen kontakt med besteforeldre og øvrig familie og jeg føler det vil bli et stort hull i deres liv relasjonsmessig.

Er det noen som er i samme situasjon som kan fortelle meg gode historier om å leve «familieløs»? :/
 
Det finnes en del steder i landet ordninger med reservebesteforeldre, det tror jeg dere kunne hatt glede av. Så undersøk med frivillighetssentralen du.

Sånn ellers har jeg ikke egen erfaring, for vi har fungerende familie. Men vi har feiret jul bare oss, og det var hyggelig det også, men vi har folk å treffe i romjula. Våre unger begynner nå å bli så store at de likegjerne løper på besøk til venner da, og mellomste setter stor pris på om vi spiller brettspill eller kort med henne

Juledagene kan være fine selv om man er alene. Ellers kan man jo reise bort eller her er der f.eks julefeiring i kjelleren på kirka
Nyttår i dag skal vi på et arr for barnefamilier på idrettshuset.

Bursdager trenger man ettrhvert ikke tenke familie når denne ikke fungerer, barneselskap gir barnet absolutt følelse av bursdag.
 
Det finnes en del steder i landet ordninger med reservebesteforeldre, det tror jeg dere kunne hatt glede av. Så undersøk med frivillighetssentralen du.

Sånn ellers har jeg ikke egen erfaring, for vi har fungerende familie. Men vi har feiret jul bare oss, og det var hyggelig det også, men vi har folk å treffe i romjula. Våre unger begynner nå å bli så store at de likegjerne løper på besøk til venner da, og mellomste setter stor pris på om vi spiller brettspill eller kort med henne

Juledagene kan være fine selv om man er alene. Ellers kan man jo reise bort eller her er der f.eks julefeiring i kjelleren på kirka
Nyttår i dag skal vi på et arr for barnefamilier på idrettshuset.

Bursdager trenger man ettrhvert ikke tenke familie når denne ikke fungerer, barneselskap gir barnet absolutt følelse av bursdag.

Takk for svar! Ja, flere har nevnt reservebesteforeldre for meg, jeg er bare så utrolig skeptisk til å slippe noen så tett på uten å kjenne dem. Tenker da på å la disse være barnevakt feks. Noen i min familie har opplevd overgrep av omsorgspersoner og derfor er jeg nok ekstra var. Men jeg skal sjekke litt rundt, hvilke krav som eventuelt stilles for å få bli det. Er sikkert mange eldre som hadde hatt like godt av det som oss [emoji4]

Leste en artikkel om en familie som reiste bort i jula, droppet helt å kjøpe gaver til noen og brukte pengene på opplevelser til seg og barna. Synes det er en fin idé, men føler at jeg da frarøver barndommens magi. Husker selv hvor forventningsfull jeg var til julen og at den alltid innfridde (ene og alene pga besteforeldrene mine). Vil jo at barna mine skal oppleve det :)
 
Hvis man treffer noen man "adopterer" til ny familie så vil man bruke tid på å bli kjent etc før evnt barnevakt er aktuelt.
Mange eldre og andre som gjerne vil ha et større nettverk
 
Barna savner ikke det de ikke vet om. Feire på Frivillighetssentralen f.eks., de arrangerer ofte jul for alle som ikke har noen å feire med. Kanskje kan dere være frivillige også, og på den måten lære barnet om gleden ved å være der for andre? :)

Min sønn kommer aldri til å ha noen kontakt med mine foreldre, og det har jeg ikke dårlig samvittighet for, for de er direkte skadelige mennesker. (Det har til og med vært besøksforbud inne i bildet.)
Vi har riktignok svigerfamilien min, som er der, og er normale folk, men uten dem hadde vi bare feiret hjemme, eller gjort som jeg nevnte over her.

Jeg tror vi hauser opp høytider og merkedager mer enn godt er innimellom, og setter voldsomt høye krav til oss selv.
Det er egentlig bare vanlige dager med litt mer pynt, og barna har ingen forventninger med mindre vi lager dem.
Barnebursdag holder lenge, jul kan feires på mange måter, og det som er viktigst er bestandig at man koser seg med dem man er sammen med.
Lag deres egne tradisjoner, og ikke tenk på alt dere ikke gjør/opplever, det hjelper ikke. ;)
 
Last edited:
Hvis man treffer noen man "adopterer" til ny familie så vil man bruke tid på å bli kjent etc før evnt barnevakt er aktuelt.
Mange eldre og andre som gjerne vil ha et større nettverk
Enig; ingen sier at dere skal la dem flytte inn etter første møte. ;) ;)
 
Apropos å være frivillig, et av de beste minnene jeg har fra julefeiring fra jeg var jente er da vi barnebarna var med bestefar og serverte og underholdte når Lion's klubben arrangerte julefeiring for gamle og enslige på julaften formiddag. Jeg husker det mer og som en viktigere del av jula som unge enn familie og pakker.
 
Barna savner ikke det de ikke vet om. Feire på Frivillighetssentralen f.eks., de arrangerer ofte jul for alle som ikke har noen å feire med. Kanskje kan dere være frivillige også, og på den måten lære barnet om gleden ved å være der for andre? :)

Min sønn kommer aldri til å ha noen kontakt med mine foreldre, og det har jeg ikke dårlig samvittighet for, for de er direkte skadelige mennesker. (Det har til og med vært besøksforbud inne i bildet.)
Vi har riktignok svigerfamilien min, som er der, og er normale folk, men uten dem hadde vi bare feiret hjemme, eller gjort som jeg nevnte over her.

Jeg tror vi hauser opp høytider og merkedager mer enn godt er innimellom, og setter voldsomt høye krav til oss selv.
Det er egentlig bare vanlige dager med litt mer pynt, og barna har ingen forventninger med mindre vi lager dem.
Barnebursdag holder lenge, jul kan feires på mange måter, og det som er viktigst er bestandig at man koser seg med dem man er sammen med.
Lag deres egne tradisjoner, og ikke tenk på alt dere ikke gjør/opplever, det hjelper ikke. ;)

Apropos å være frivillig, et av de beste minnene jeg har fra julefeiring fra jeg var jente er da vi barnebarna var med bestefar og serverte og underholdte når Lion's klubben arrangerte julefeiring for gamle og enslige på julaften formiddag. Jeg husker det mer og som en viktigere del av jula som unge enn familie og pakker.

Synes dere har veldig gode poenger :) det er jo jeg som er vant til noe, men barna våre blir vant til det vi gjør. Jeg skal definitivt sjekke ut frivillighetssentralen, men lurer litt på hva min mor og svigermor vil si til det. Vi har jo kontakt, det er bare ved besøk og i dårlige perioder (og værst når dårlige perioder er samtidig som besøk) at man helst skulle sendt dem til månen for godt..

Vi har også tenkt på når mini blir større, at vi baker pepperkaker/boller og gir til tiggere på gaten i juletida, så å være frivillig på julaften eller i romjula høres ut som en fin tradisjon å innføre!

Takk for at dere tok dere tid til å svare, og å komme med rasjonelle råd [emoji23] jeg blir så følsom av hele temaet og klarer ikke tenke klart. Får tunnelsyn og tror jo det er verdens undergang.. [emoji28]
 
Synes dere har veldig gode poenger :) det er jo jeg som er vant til noe, men barna våre blir vant til det vi gjør. Jeg skal definitivt sjekke ut frivillighetssentralen, men lurer litt på hva min mor og svigermor vil si til det. Vi har jo kontakt, det er bare ved besøk og i dårlige perioder (og værst når dårlige perioder er samtidig som besøk) at man helst skulle sendt dem til månen for godt..

Vi har også tenkt på når mini blir større, at vi baker pepperkaker/boller og gir til tiggere på gaten i juletida, så å være frivillig på julaften eller i romjula høres ut som en fin tradisjon å innføre!

Takk for at dere tok dere tid til å svare, og å komme med rasjonelle råd [emoji23] jeg blir så følsom av hele temaet og klarer ikke tenke klart. Får tunnelsyn og tror jo det er verdens undergang.. [emoji28]

Jeg forstår godt hvordan du har det, men husk at de hverken eier, eller bestemmer over dere.
Hva er det verste som kan skje? At de nekter å feire med dere? ;)
Det er lett å tenke at man skal imponere, eller få godkjennelse av dem fordi de er eldre, og fordi de er foreldrene deres, men husk at dere er voksne nå, og at det er deres liv. ;)

Du kommer nok til å lage veldig fine feiringer for barna dine, og de kommer til å få fine minner. :)
 
Vi har fungerende familie, men bor sprett over hele landet. Altså manko på barnevakt... Vi har brukt kirkensbymisjon sitt tilbud for familier med barn under skolealder. Der kom vi i kontakt med to damer med voksne barn selv som kom en til to dager i uken i noen timer. Det er ikke helt det du spør etter, men om kjemien stemmer for store og små så kan dere jo spørre om reserve besteforeldre er ønsket. Da har dere sett barnet sammen med den utenforstående og familiesituasjonen deres er sikkert blitt videreforklart.

Selv har jeg ikke erfaring med å feire jul bare oss tre (barnet blir 3 i år), siden vi alltid har byttet på å feire med enten min eller hans familie.
 
Vi har fungerende familie, men bor sprett over hele landet. Altså manko på barnevakt... Vi har brukt kirkensbymisjon sitt tilbud for familier med barn under skolealder. Der kom vi i kontakt med to damer med voksne barn selv som kom en til to dager i uken i noen timer. Det er ikke helt det du spør etter, men om kjemien stemmer for store og små så kan dere jo spørre om reserve besteforeldre er ønsket. Da har dere sett barnet sammen med den utenforstående og familiesituasjonen deres er sikkert blitt videreforklart.

Selv har jeg ikke erfaring med å feire jul bare oss tre (barnet blir 3 i år), siden vi alltid har byttet på å feire med enten min eller hans familie.

Det var et godt råd. Hvordan fungerer det? Kommer de på besøk og blir kjent med/leker med barnet?
 
Det var et godt råd. Hvordan fungerer det? Kommer de på besøk og blir kjent med/leker med barnet?

Det heter «Home-Start», men jeg var en raskt tur innom kirkensbymisjon sine nettside, og er usikker på om alle byer har dette tilbudet. Jeg bor i Bergen..

Jeg fant nummeret til den pensjonen som hadde med dette, så avtalte vi ett møte med henne. På dette møtet kom hun alene for å få ett innblikk i personligheten/ interessene våre. Deretter fant hun en pensjon som kunne passe til vårs familie, så kom de sammen for å bli kjent med oss alle tre. Deretter kom hun som skulle hjelpe oss alene for å bli bedre kjent med gutten vår.

Jeg er veldig godt fornøyd med ordningen, og kunne godt fortsatt hadde vi ikke vært så sløv med å få til vurderingsmøtet etter den tildelte perioden. Gutten var ikke fylt ett år enda på den tiden og nå er han snart tre.
 
Back
Topp