Jul!!

Noelle

Februar 2014
Februar 2014 - Skjult forum
Novembergull 2017
Er det flere som virkelig gleder seg til jul her?? Jeg ELSKER jul, jeg er helt koko! Gleder meg til å bake, pynte, lage julekalender til datteren min, se julekalender på Barne-TV, til vi skal pynte treet, til middagene og familiefrokostene, og ikke minst til alle de koselige tegnefilmene og familiefilmene. Jeg vil høre om dine tradisjoner!

- Hvor skal dere feire i år?
- Hva baker dere?
- Når pynter dere juletreet?
- Hvilke tradisjoner har dere på julaften? Fra morgen til kveld!
- Hva spiser dere på julaften?
- Pynter dere hus og tre etter barna er lagt, eller får de være med?
 
Jeg er også veldig glad i jul :D Vi fikk jo ei litta jente i august ifjor, så da feira kjæresten med oss hjemme hos mamma med alle våre tradisjoner. Så nå i år skal jeg feire med han hos hans familie :eek: Det blir sikkert koselig, men gruer meg litt til å ikke ha alle våre "ting" og vaner ;)
 
Er det flere som virkelig gleder seg til jul her?? Jeg ELSKER jul, jeg er helt koko! Gleder meg til å bake, pynte, lage julekalender til datteren min, se julekalender på Barne-TV, til vi skal pynte treet, til middagene og familiefrokostene, og ikke minst til alle de koselige tegnefilmene og familiefilmene. Jeg vil høre om dine tradisjoner!

- Hvor skal dere feire i år?
- Hva baker dere?
- Når pynter dere juletreet?
- Hvilke tradisjoner har dere på julaften? Fra morgen til kveld!
- Hva spiser dere på julaften?
- Pynter dere hus og tre etter barna er lagt, eller får de være med?

Jeg ELSKER jul! Spesielt etter at vi fikk sønnen vår. Jeg har begynt å kjøpe inn småtteri til pakkekalenderen hans.

Vi skal feire hjemme hos oss, slik vi har gjort etter at sønnen ble født (han er nå 3,5år). Svigerforeldrene og svogeren min kommer også.

Jeg er ingen kakespiser eller kakebaker (til min manns store fortvilelse) så det blir maks tre-fire sorter. Pepperkaker er et must å bake sammen med sønnen.

Tidligere pyntet vi treet kvelden på lillejulaften. Etter at vi fikk sønnen, og startet å ha jula hjemme, så har vi pyntet noen dager før. Vi pynter før hans leggetid så han får vært med. Huset pyntes litt etter litt gjennom hele desember.

Jeg synes førjulstida er utrolig koselig. Vi har tre vennepar med barn på samme alder, så vi arrangerer juleverksted og julelunsj helga før julaften. Lysdypping med besteforeldre er også stas i adventstiden. Og så er det jo julegrantenning og julegateåpning i byen.

Morgenen på julaften så har vi julestrømpe med litt av hvert i, og sønnen får åpne en morgengave. Vi spiser julefrokost og koser oss lenge i pysjen og ser på tv:) Til middag, kl. 17.00, er det ribbe med tilbehør. Til dessert har vi riskrem og sjokolademousse.

Nissen pleier å komme før middag, og da får sønnen åpne gavene før middagen ettersom han legger seg mellom18.30-19.00. Etter hvert som han blir større så får han vente med gavene til etter middag, slik vi gjør:)
 
Er ett tradisjonsmenneske når det kommer til jula.
Har en sønn på 9 år fra før, og han er lei av pendling i jula så vi feirer hjemme hos oss selv (d gjor vi forsåvidt ifjor også).
Pleier å bake litt pepperkaker og serinakaker, da dette er det eneste guttene mine spiser av slikt :p
Juletreet pyntes egentlig lille julaften, men av og til blir det noen dager før det igjen. Det er det sønnen i huset som styrer, han elsker å ha pynteansvaret når det kommer til treet :)
Julaften er det ribbe på menyen, og dagen starter med de gode gamle filmene som vises på tven. :) vi tar det meget rolig på morgenen og formiddagen, før vi begynner og kokkelere samt skifte over til finklær :)
Etter middag er det ro og avslapning før vi setter gavene under treet (dette er en tradisjon vi hadde da jeg var liten, gavene kom ikke under treet før i siste liten. Tror vi var litt for nysgjerrige som små :p) og så serveres kaffe og kaker. Gavene blir lest opp og levert til rettmessige eier, og åpnet når alle gavene er delt ut. Da går åpningen på rundgang :) når det er over, er det ut av finklærne og inn i pysjen for en rolig kveld :)
 
Åh ja! Elsker jula!! Koseligste tida som er!
I fjor måtte mannen jobbe så da feira jeg minitupp med mine foreldre. Vet ikke helt hvordan vi gjør det i år, men blir masse familiegreier iallefall! :)
Og maten må være pinnekjøtt på julaften! :D
Er spent på minitupp sine reaksjoner i år. I fjor skjønte hun jo ikke så mye av det, syntes juletreet var veldig stas! :)
 
I år skal vi feire julaften hos mine foreldre. Mine tre søsken med partnere og barn kommer også, og alle skal overnatte, så det blir skikkelig familiejul i huset!

Jeg lager klart pepperkakehus, også pynter vi det sammen med datteren vår. I tillegg baker jeg jødekaker med sjokoladebiter, krumkaker, risboller og koker seige sjokoladekarameller.

Vi pynter juletreet siste søndag i advent som regel, og julegavene legges under juletreet dagen før lillejulaften.

Dette året er første året datteren vår er stor nok til å skjønne så mye, så i år skal hun få være med å pynte juletreet. Resten av huset pynter jeg etter hun er lagt.

Vi spiser pinnekjøtt med tradisjonelt tilbehør. I år blir vi så mange, så da lager vi også ribbe. Til dessert er riskrem, sjokoladepudding og multekrem.

På morningen står jeg alltid opp først og lager til deilig julefrokost. Noen ganger har vi gjester og noen ganger har vi vært gjester hos andre. Så slapper vi av i pyjamas og ser julemorgen og askepott og tegnefilm. Vi feirer annenhver gang hos hans familie og min, så vi reiser i besøk sånn i tre-firetiden. Da spiser vi middag klokken fem, det tar fort halvannen time. Så rydder vi, finner kaffe og kaker, deler ut presanger. Så åpner de minste først. Vi voksne åpner våre presanger litt senere, gjerne etter at de minste er lagt. Til slutt hopper alle i pyjamas og ser en julefilm eller noe, mens vi spiser kaker og julegodt.
 
Er det flere som virkelig gleder seg til jul her?? Jeg ELSKER jul, jeg er helt koko! Gleder meg til å bake, pynte, lage julekalender til datteren min, se julekalender på Barne-TV, til vi skal pynte treet, til middagene og familiefrokostene, og ikke minst til alle de koselige tegnefilmene og familiefilmene. Jeg vil høre om dine tradisjoner!

- Hvor skal dere feire i år?
- Hva baker dere?
- Når pynter dere juletreet?
- Hvilke tradisjoner har dere på julaften? Fra morgen til kveld!
- Hva spiser dere på julaften?
- Pynter dere hus og tre etter barna er lagt, eller får de være med?

JEG ELSKER JUL!

Huset fylles av stemning, julepynt, og lukt av gløgg. Håper jeg orker gløgg i år :)

Vi skal nok feire hjemme, inviterer mine og samboers familie så får de velg hva de vil :) Juletreet har foreløpig vært min aktivitet som samboern deltar stadig mer og setter mer og mer pris på. I år må jo Mowgli få være med også tenker jeg. Jeg pleier å pynte det rundt bursdagen min 10- 15 desember.
Jeg og samboern har akkekalender, med 12 gaver hver, begynner ikke med det til mini ennå. På julaften spiser vi ribbe og stek med alt som hører til :)

Jeg gleder meg nesten mest til julemusikken :)
 
Er det flere som virkelig gleder seg til jul her?? Jeg ELSKER jul, jeg er helt koko! Gleder meg til å bake, pynte, lage julekalender til datteren min, se julekalender på Barne-TV, til vi skal pynte treet, til middagene og familiefrokostene, og ikke minst til alle de koselige tegnefilmene og familiefilmene. Jeg vil høre om dine tradisjoner!

- Hvor skal dere feire i år?
- Hva baker dere?
- Når pynter dere juletreet?
- Hvilke tradisjoner har dere på julaften? Fra morgen til kveld!
- Hva spiser dere på julaften?
- Pynter dere hus og tre etter barna er lagt, eller får de være med?

JEG ELSKER JUL!

Huset fylles av stemning, julepynt, og lukt av gløgg. Håper jeg orker gløgg i år :)

Vi skal nok feire hjemme, inviterer mine og samboers familie så får de velg hva de vil :) Juletreet har foreløpig vært min aktivitet som samboern deltar stadig mer og setter mer og mer pris på. I år må jo Mowgli få være med også tenker jeg. Jeg pleier å pynte det rundt bursdagen min 10- 15 desember.
Jeg og samboern har akkekalender, med 12 gaver hver, begynner ikke med det til mini ennå. På julaften spiser vi ribbe og stek med alt som hører til :)

Jeg gleder meg nesten mest til julemusikken :)
 
Er det flere som virkelig gleder seg til jul her?? Jeg ELSKER jul, jeg er helt koko! Gleder meg til å bake, pynte, lage julekalender til datteren min, se julekalender på Barne-TV, til vi skal pynte treet, til middagene og familiefrokostene, og ikke minst til alle de koselige tegnefilmene og familiefilmene. Jeg vil høre om dine tradisjoner!

- Hvor skal dere feire i år?
- Hva baker dere?
- Når pynter dere juletreet?
- Hvilke tradisjoner har dere på julaften? Fra morgen til kveld!
- Hva spiser dere på julaften?
- Pynter dere hus og tre etter barna er lagt, eller får de være med?

JEG ELSKER JUL!

Huset fylles av stemning, julepynt, og lukt av gløgg. Håper jeg orker gløgg i år :)

Vi skal nok feire hjemme, inviterer mine og samboers familie så får de velg hva de vil :) Juletreet har foreløpig vært min aktivitet som samboern deltar stadig mer og setter mer og mer pris på. I år må jo Mowgli få være med også tenker jeg. Jeg pleier å pynte det rundt bursdagen min 10- 15 desember.
Jeg og samboern har akkekalender, med 12 gaver hver, begynner ikke med det til mini ennå. På julaften spiser vi ribbe og stek med alt som hører til :)

Jeg gleder meg nesten mest til julemusikken :)
 
Er det flere som virkelig gleder seg til jul her?? Jeg ELSKER jul, jeg er helt koko! Gleder meg til å bake, pynte, lage julekalender til datteren min, se julekalender på Barne-TV, til vi skal pynte treet, til middagene og familiefrokostene, og ikke minst til alle de koselige tegnefilmene og familiefilmene. Jeg vil høre om dine tradisjoner!

- Hvor skal dere feire i år?
- Hva baker dere?
- Når pynter dere juletreet?
- Hvilke tradisjoner har dere på julaften? Fra morgen til kveld!
- Hva spiser dere på julaften?
- Pynter dere hus og tre etter barna er lagt, eller får de være med?

JEG ELSKER JUL!

Huset fylles av stemning, julepynt, og lukt av gløgg. Håper jeg orker gløgg i år :)

Vi skal nok feire hjemme, inviterer mine og samboers familie så får de velg hva de vil :) Juletreet har foreløpig vært min aktivitet som samboern deltar stadig mer og setter mer og mer pris på. I år må jo Mowgli få være med også tenker jeg. Jeg pleier å pynte det rundt bursdagen min 10- 15 desember.
Jeg og samboern har akkekalender, med 12 gaver hver, begynner ikke med det til mini ennå. På julaften spiser vi ribbe og stek med alt som hører til :)

Jeg gleder meg nesten mest til julemusikken :)
 
Gleder meg masse til jul.. Det er en skikkelig familietid og jeg koser meg masse. Vi skal kose oss med ribbe og tilbehør.
 
Vi skal feire jul alene, hjemme hos oss selv - for aller første gang. Vi har vært hos mine foreldre de siste årene, men de har 2 mannevonde hunder som ikke kan være i nærheten av barn - og jeg ser på mamma at hun synes det er fælt å ha de innestengt så mye i flere dager. I tillegg så bor vi trangt, og det blir fort dårlig stemning. Så nå begynner et nytt kapittel, der vi lager våre egne tradisjoner og bygger jula fra scratch for våre barn :)

Vi skal pynte juletreet natt til julaften, slik at junior står opp til jul i huset på julaften :) Vi skal ha en herlig julefrokost med hjemmelaget kjøttrull osv, og pinnekjøtt til middag.

Så hadde det vært gøy å få besøk av nissen :)
 
Elsker også julen. Vi skal feire her hjemme bare oss iår tror jeg. Eller, jeg vet ikke før ganske nærmt jul om jeg må jobbe julen eller ikke. Skal jeg jobbe så kunne mannen tatt med seg barna til svigers eller noe, men vet fra tidligere juler jeg har jobbet, at han ikke vil reise fra meg alene da selv om jeg sier det er ok.

Hva vi baker varierer litt. Men brune pinner, kokosmakroner og pepperkaker pleier alltid dukke opp.

På julaften pleier vi stå opp med en slapp morgen der barna koser seg med julestrømper og tegnefilm. Så går vi i kirka i 14-tiden. Etter det er det hjem og sette på maten som for oss er svineribbe. Etter maten er ryddet bort åpner vi pakker. Riskremen tar vi sammen med kaffi etter pakkene er åpnet siden alle pleier spise til de triller fra bordet. Morsomste er frøkna på 5 som alltid har elsket sprøstekt svor og sitter og knasker til den store gullmedaljen. Så er det bare skravling og kos, evt en julefilm på tv i bakgrunnen til vi legger oss. 1.juledag pleier vi dekke stort frokostbord med masse snadder og sitte lenge og kose oss.

Pynte til jul skjer ganske tidlig i advent, og treet kommer også opp sånn i midten av desember. Pyntingen der er det barna som står for, så vi pleier ha mye pynt nederst på ene siden av treet og veldig lite på resten :-D
 
Her tar det helt av! Elsker jul❤️ her pynter vi juletre 1 desember og resten av huset. Pakker blir lagt under etterhvert som de blir kjøpt.
Blir røde duker,nisser,appelsiner og "snø" på vindu☺️
Pakkekalender og julekaker,julefilmer,julemusikk og enda mere baking.
Vi lager også pepperkake hus og har krybbe med Jesus barnet :) elsker det!
Julaften blir hos min mor,med nisse og firkløveren jule Disney servise,ribbe,stek, medisterpølse/kake og alt tilbehør. Karamellpudding til dessert og kaker:) nydelig stemning!
 
Elsker julen :D Elsker å bake, så hvert år må jeg lage serinakaker, krumkaker, marsipan, pepperkaker og brune pinner.

I år skal vi feire jul sammen med familien min og jeg gleder meg masse. I tradisjonens tro på julaften spiser vi alltid klokka fem og vi spiser ribbe, medisterkaker og medisterpølser med masse deilig tilbehør. Til dessert er det riskrem og rød saus.

Kjenner jeg gleder meg litt ekstra i år :greet008
 
Elsker jul, men kommer dessverre fra en familie som ikke gjør d.

Så vil nå starte egne tradisjoner med sambo så blir d nok jul! D er ikke aktuelt at mitt barn skal vokse opp uten juletre, pakker, bakst og julestemning!
 
Godt det ikke bare er meg. Samboeren pleier å himle litt med øya og si jeg er gal, med kjærlighet i stemmen altså :)
 
Jeg elsker også jul! I år skal vi egentlig feire første julaften i vårt nybygde hus, men så har jeg søren meg jobbehelg!!!!! :yuck: jobber på avlastningsbolig (barn med utviklingshemning). De fleste barna er jo hjemme på julaften, men vi har et som skal være på avlastning..... det er såååå kjipt å måtte være på jobb akkurat på julaften!! :wtf:
 
Eeeelsker jula <3 har veldig lyst å feire jula hjemme i år :) jeg pleier å bake: krumkaker, colakaker, Tynnlefser, Tynnlefser, pepperkaker (masse) og risboller :):D pynter juletreet når barna synes det er på tide å komme opp ;) pynter huset 1 desember. Sammens med barna :D
 
Elsker jula, og som scrapper, begynner jeg med kort så fort jeg får et snev av julestemning over meg.

I år skal jula feires på Toten med min familie. Det blir utrolig koselig! Første gang typen er borte fra familien sin og sine tradisjoner. Heldigvis har vi mange av de samme.
Starter dagen med julestrømpe og filmer, så setter vi ut grøt til Nissen. Går inn og spiser og går og sjekker om grøten er spist. Ungene til søstra mi får ofte ei gave da. Så inn og dusje og fikse oss, middag fra 17, ribbe med alt tilbehør. Så begynner pakkeåpninga. Dessert ved barne-tvtider. Så mer pakker. Kakerutover kvelden.

Her er det ingen som er særlig glad i småkaker, så det blir minimalt med baking. I fjor prøvde jeg meg på litt bounty, troikabiter og sarah bernardkake. Tok det med til svigers og der ble det borte. Blir vel oreokuler, sarah bernardkake og risboller i år.
 
Back
Topp