Jordmor

Spiren2018

Glad i forumet
Mailykke 2018
Noen som ikke har tatt kontakt med helsestasjonen enda med tanke på jordmorkontroller?

Begynte å tenke på det nå, at DET har jeg ikke gjort enda [emoji23] ingen jordmor vet at jeg er gravid [emoji16] jeg har vært hos legen på en kontroll, den hvor blodprøver ble tatt, og har vært fulgt opp av legen i forbindelse med sykemelding. Så har liksom ikke hatt det store behovet. Er så glad i legen min, og stoler på hennes kompetanse. Hun er grundig. Skal på ordinær ultralyd om noen få dager. Spørs om jeg bør slå på tråden etter den , og bestille en time på nyåret. Legen mente at neste kontroll skulle være i uke 24.
 
Jeg har tenkt lenge på om jeg skal ta kontakt med jordmor eller ikke, har foreløpig ikke kommet så langt [emoji28] er også veldig glad i legen min, føler jeg kan spørre henne om det jeg evt lurer på [emoji4] men jordmor har bedre tid da..
 
Tror ikke jeg kommer til å gå til jordmor denne gangen. Føler ikke egebtlig behov for all den «pratingen» som hun tilbyr. Hvertfall ikke foreløpig. Trenger i grunnen bare medisinsk sjekk og kontroll av symfyse osv. Så da kommer jeg nok til å gå til fastlegen i stedet.
 
Jeg har fått time til jordmor på helsestasjonen i starten av desember. Da er jeg i uke 16.

Jeg velger å gå til jordmor - da legen min virker så stressa og ikke noe særlig flink på dette med graviditet :p
Men er du fornøyd med legen din, kan du fint gå til bare henne :)
 
Jeg tenker litt som flere av dere skriver. Fastlegen min lytter , er engasjert i svangerskapet , grundig og gir inntrykk av at hun har tid (selv om venterommet er fullt). Så jeg føler jeg foreløpig får dekket alle behov der[emoji4]
 
Jeg har tenkt lenge på om jeg skal ta kontakt med jordmor eller ikke, har foreløpig ikke kommet så langt [emoji28] er også veldig glad i legen min, føler jeg kan spørre henne om det jeg evt lurer på [emoji4] men jordmor har bedre tid da..

Samme som her [emoji106][emoji122]
 
Jeg hadde bare fortsatt hos legen om det fungerer bra :) Det er jo helsesøster som tar over etter fødselen, så jeg tenker det går helt fint å ikke ha kontakt med JM. :)
Jeg tok første kontroll hos legen, de andre tar jeg hos JM. Legen min er veldig grei, men vet ikke om han kan så mye om graviditet, hehe!
 
Jeg hadde bare fortsatt hos legen om det fungerer bra :) Det er jo helsesøster som tar over etter fødselen, så jeg tenker det går helt fint å ikke ha kontakt med JM. :)
Jeg tok første kontroll hos legen, de andre tar jeg hos JM. Legen min er veldig grei, men vet ikke om han kan så mye om graviditet, hehe!

Ikke sant! Min lege er en dame på ca 40 som selv har hatt flere svangerskap mens jeg har gått hos henne. Hadde jeg hatt en gammel mann som ikke har peiling kunne jeg ikke vurdert å bruke han istedet for jordmor [emoji38][emoji28]
 
Har vært der to ganger allerede, skal på tredje kontroll noen dager før OUL for sjekk av blodtrykk og urin, siden de ikke sjekker det på OUL, men likevel regner det som en svangerskapskontroll.

Kontrollen i uke 24 tar jeg hos legen, siden jeg uansett må dit for glukosebelastning [emoji4]

Hadde preeklampsi sist, så både jordmor og lege vil gi meg ekstra oppfølging, og det er jeg veldig glad for!
 
Jeg var på min 2. SV kontroll i går. Det var hos jordmor.
Hun var helt fantastisk- så jeg fortsetter hos henne.
Legen min er virkelig almen lege og ikke jordmor eller gynekolog. Det var helt tydelig:)
Ny verden å komme til jordmor !
 
Sist gikk jeg bare til fastlege på blodprøve kontroll og kun hos jordmor etterpå. Jeg liker legen min og kommer til å gå til begge deler denne gangen, men føler jordmor har spiskompetanse innen feltet. Kunne aldri ha tenkt meg ikke gått til jordmor i det hele tatt. Hadde hvertfall gått 1 gang for å kjenne kjemi og kompetansen først. Skal nå neste uke. Da er jeg i uke 16.
 
Sist gikk jeg bare til fastlege på blodprøve kontroll og kun hos jordmor etterpå. Jeg liker legen min og kommer til å gå til begge deler denne gangen, men føler jordmor har spiskompetanse innen feltet. Kunne aldri ha tenkt meg ikke gått til jordmor i det hele tatt. Hadde hvertfall gått 1 gang for å kjenne kjemi og kompetansen først. Skal nå neste uke. Da er jeg i uke 16.

Enig! Det er litt sånn at man må prøve det før man vet. Jeg ble overrasket over hvor trygg jeg ble etter den timen med jordmor. Så god tid til å prate om løst og fast rundt svangerskap og om tiden etterpå... sånn opplever ikke jeg med fastlegen iallefall... var hos jordmor i 1,5 time...
 
Her er standarden at man går til legen første gang, jordmor andre gang, og så velger selv resten av svangerskapet.. jeg har vært en gang hos hver (lege i uke 8 og jordmor i uke 18), og er veldig fornøyd med begge.. tror nok allikevel jeg kommer til å fortsette hos jordmor, for jeg trenger å prate litt.. har så mange spørsmål og bekymringer, så det er godt å møte noen med litt bedre tid :)
 
Har ikke snakket med helsestasjonen ennå, siden neste kontroll ikke er før i uke 24, men tror jeg kommer til å gå til jordmor der. Synes det var så koselig de forrige gangene, håper bare det er samme dama og at hun ikke har gått av med pensjon eller noe.
 
Jeg liker veldig godt legen min og føler ikke behovet for jordmor like mye nå når dette er nummer tre.
Men legen sa rett ut at hun ønsket at jeg gikk til jordmor da hun ikke kunne så mye om gravide;):wtf:
Så har vært en gang hos jordmor og synes hun er topp hun også!:)
 
Har ikke kontaktet noen jordmor ennå, neste kontroll er OUL 29 desember. Skal bestille time til jordmor etter det[emoji4]
 
Jeg har neste jordmorkontroll på mandag, er da i uke 18. Hadde OUL denne uka [emoji4] Føler meg mye tryggere hos jordmor enn hos lege [emoji106] Dessuten, om det er for mye prating hos jordmor er det jo bare å si ifra til han/henne at det ikke er ønskelig, så slipper man nok det [emoji5] Man må lære hverandre litt å kjenne!
 
(Sniker)

Du trenger ikke gå til jordmor om du ikke vil, det er ikke nødvendig. :)
Gå dit du føler deg mest vel. :)
 
Back
Topp