Jobbtilbud midt i prøveprosessen?

Jeg er også midt i jobbytte, var på den nye jobben dagene rundt uttak, men hadde uttak om formiddagen, og var tilbake på jobb til lunsj (veldig ukomplisert uttak for min del).

Sa bare at det var en legetime, det gikk veldig greit. Innsett var på søndag, så da slapp jeg billig unna.

Hvor lang tid er det snakk om å være borte for din del?

Kan du evt si at dere har håndverkere hjemme og du må være hjemme for leveringer eller noe sånt? Det kan jo fort være litt uforutsigbart, og da slipper du evt å ha dårlig samvittighet for å lyve på deg feilaktig sykemelding.

Jeg ville uansett ikke sagt noe på intervju - det får evt være noe du nevner etter at du har fått jobben, tenker jeg.
 
Dette er nok meget individuelt utifra hvordan legene tolker reglene! Jeg har fått sykemelding under fryseforsøk med begrunnelsen «psykisk ubalanse situasjonsbetinget» eller noe lignende! Under ferskforsøk har jeg fått «utredning barnløshet»! Å gi sykemelding under prøverørsforsøk kan ikke bare vurderes utifra fysiske bivirkninger av medisiner/hormoner man tar, for det innebærer så himla mye mer enn det! For meg har de psykiske påkjenningene vært verst! Og det har gjort at jeg overhode ikke har vært i stand til å fungere på kobb! Så å bare si at man ikke er «syk» fordi man ikke har fysiske bivirkninger er jo virkelig ikke bra! Veldig glad legen min ikke er så firkanta i synet på det!
Jeg er helt enig i det, og tror og håper ikke min lege er så firkantet. Men jeg har ikke hatt særlig psykisk påkjenning ennå, så derfor har det ikke vært aktuelt. Altså, det er jo en psykisk påkjenning , men ikke i den grad at jeg ikke kan/bør/ønsker å jobbe.
 
Velferdspermisjon er kanskje det beste og enkleste. Eller at du tar deg fri fra jobb ett par dager da dette skjer.


Skjønner jo at du kjenner på dette dilemmaet og at det er vanskelig å skulle eller ikke skulle si noe.

Jeg var nok ganske heldig og fikk ikke trekk i min lønn ved kontroller under ivf, da arbeidsgiver regnet dette som legebesøk i sitt system. En del kontroller hadde jeg også på fridager i tillegg. Lykke til:)
Samme erfaring hos min nåværende arbeidsgiver. Så det gir jo et argument for å ikke bytte jobb, egentlig... Derfor jeg kjenner sånn på det. Det føles så feil å selge seg inn hos ny arbeidsgiver, og så be om fri første dagen man begynner. Det er et veldig karrierebevisst miljø så jeg tror ikke det blir godt mottatt.

Uansett veldig fint å få diskutert det med dere!
 
Jeg er også midt i jobbytte, var på den nye jobben dagene rundt uttak, men hadde uttak om formiddagen, og var tilbake på jobb til lunsj (veldig ukomplisert uttak for min del).

Sa bare at det var en legetime, det gikk veldig greit. Innsett var på søndag, så da slapp jeg billig unna.

Hvor lang tid er det snakk om å være borte for din del?

Kan du evt si at dere har håndverkere hjemme og du må være hjemme for leveringer eller noe sånt? Det kan jo fort være litt uforutsigbart, og da slipper du evt å ha dårlig samvittighet for å lyve på deg feilaktig sykemelding.

Jeg ville uansett ikke sagt noe på intervju - det får evt være noe du nevner etter at du har fått jobben, tenker jeg.

Ved innsett er det snakk om en hel dag, pga reisevei. Ellers avhenger det av hvordan kjernetiden er der jeg skal jobbe, men vil tro det er max en time det er snakk om ved UL-kontroller.

Takk for tips. :)
 
Usj, ønsker deg lykke til! Så frustrerende situasjon!
Ja er veldig kjedelig.. og gå på nav no i disse dager er heller ikke lett når de er åpen 3 dager i uken, skal matche med jobben og :confused:
Men jeg vil ikke bli En naver :confused:
 
Når eg starta i ny jobb hadde eg allerede både ferie og ein fridag eg hadde planlagt. Detta sa eg ingenting på intervjuet, og dei spurte heller ikkje, men tok det opp første dag på jobb når me gjekk gjennom ting. Det var selfølgelig heilt greit. Dei rekna med at ein har planlagt litt. Når du Evt får jobben og oppstart veit du kanskje litt meir ang dette. Evt sei at du skal til tannlegen som nevnt tidligare, Åsså når du får endelig dato så seier du berre at det hadde skjedd ein dobbeltbooking el at tannlegen spurte om å bytte timen. Så tar du berre fri ein dag uten lønn.
 
Jeg hadde nok utsatt forsøket en måned. Å be om fri allerede i løpet av de første dagene i ny jobb hadde jeg synes ville blitt vel tidlig.

Du trenger forøvrig ikke å informere om årsaken til fravær. Det holder å si at en skal til legen, en skal ikke trenge å måtte fortelle årsaken. Uttak, innsett, UL-kontroller - alt er jo legetimer.
 
Ville ikke sagt noe på intervju, og heller sagt noe hvis du fikk jobben. Du trenger ikke å legge vekt på dere går privat og mer kan velge tidspunkt. Også kan du spørre hvilke muligheter du har å få fri:)

Lykke til og håper du får jobben:)
 
Jeg hadde nok utsatt forsøket en måned. Å be om fri allerede i løpet av de første dagene i ny jobb hadde jeg synes ville blitt vel tidlig.

Du trenger forøvrig ikke å informere om årsaken til fravær. Det holder å si at en skal til legen, en skal ikke trenge å måtte fortelle årsaken. Uttak, innsett, UL-kontroller - alt er jo legetimer.

Uttak og innsett tar jo en hel dag pga reise, så det er ikke så lett å skylde på legetimer.

Ser uansett ut som at jeg ikke får jobben, så samme kan det være. :( Skal fortsette jobbsøkingen og ikke utsette forsøkene, for da kan jeg jo sitte med skjegget i postkassa (uten jobbtilbud og uten forsøk).
 
Uttak og innsett tar jo en hel dag pga reise, så det er ikke så lett å skylde på legetimer.

Ser uansett ut som at jeg ikke får jobben, så samme kan det være. :( Skal fortsette jobbsøkingen og ikke utsette forsøkene, for da kan jeg jo sitte med skjegget i postkassa (uten jobbtilbud og uten forsøk).

Sånn er livet - støtter deg i ditt valg! Jeg har endt opp med begge deler nå, ny jobb og fersk spire i magen! Håper du finner deg til rette med begge deler etter hvert du også!
 
Back
Topp