Jobbtilbud midt i prøveprosessen?

alille

Glad i forumet
Assistert-jentene
Jeg skal på et andregangsintervju, og tror jeg har gode sjanser for å få jobben Oppstart i august i så fall, og da skal vi jo begynne nytt forsøk. Blir noen dager jeg trenger fri for kontroll, pluss fri hele dagen ved innsett (frys) pga reise.

Hvordan i all verden håndterer jeg dette? I verste fall må jeg troppe opp første dag og be om fri? Skal jeg nevne det på intervju? Eller hvis jeg får et jobbtilbud?

Jeg har hatt det litt vanskelig i arbeidslivet i det siste, så jeg er bare så sliten og lei, og ønsker ikke å være redd for å føre noen bak lyset, jeg vil bare føle at arbeidsgiver vet hva de får. Samtidig vil jeg ikke utsette forsøket, og jeg føler det er upassende å nevne på intervju. Dette stresser meg sånn at jeg egentlig håper jeg ikke får jobben.
 
Hei,

Jeg er litt usikker på om jeg kommer til å komme med gode råd, men vil gjerne prøve.

Den nye jobben, innebærer den at du kan ha hjemmekontor noen dager eller krever den din tilstedeværelse hele tiden.? Jeg spør da det er sannsynlig at du vil ha noen kontroller før uttak og innsett, da det også må tas i beregning.

Det kan være gunstig å ha vært i jobb en mnd før uttak og innsett, da det innebærer at du kan sykemeldes og få sykepenger for den perioden. Arbeidsgiver har ikke noe med årsaken til din sykemelding. Men det er jo litt kjedelig å starte sånn i en ny jobb.

Du kan også fremforhandle ferie for en periode hvor du vet at forsøket starter til innsett. Innimellom kan det være vanskelig å vite lengden på forsøket da det kan være kort eller langt regime, antall dager på regime kan være opp til 16 dager bare med stimulering. Det avhenger av hvilken stimulering du får og hvordan du responderer på behandlingen. Altså litt vanskelig å forutsi.

Et annet alternaltiv er å være åpen om dette etter at du har fått jobbtilbudet, Dvs når du har begynt i jobben. Dette skal uansett ikke ha noe si for dine yrkesmessige prestasjoner. Du får bare si det sånn at du hadde veldig lyst på denne jobben og var redd for at dette skulle hindre deg i å få den.
Eller at du fikk informasjon om dette etter at du fikk jobbtilbudet og startsdato. Det er jo gjerne noe man venter lenge på, men ikke vet helt når man skal i gang. Dere var heldige da det var noen som ville vente og så ble det plutselig plass til dere. Og da klarte dere ikke å si nei til denne muligheten.

Ka du tru?

Skjønner at du synes det setter deg i en vanskelig situasjon hvor du ønsker å være ærlig om dette.

Jeg sa ikke noe om dette under mine intervju med arbeidsgiver da jeg fikk jobb sist, men ventet en stund med det. Men jeg skulle ikke begynne med forsøk i august da. Jeg snakket med min arbeidsgiver rett før forsøket startet om det hele og de taklet det fint. Men alt handler om din relasjon ti dine sjefer og hvor trygg du selv opplever at du er i din jobb.
 
Hei,

Jeg er litt usikker på om jeg kommer til å komme med gode råd, men vil gjerne prøve.

Den nye jobben, innebærer den at du kan ha hjemmekontor noen dager eller krever den din tilstedeværelse hele tiden.? Jeg spør da det er sannsynlig at du vil ha noen kontroller før uttak og innsett, da det også må tas i beregning.

Det kan være gunstig å ha vært i jobb en mnd før uttak og innsett, da det innebærer at du kan sykemeldes og få sykepenger for den perioden. Arbeidsgiver har ikke noe med årsaken til din sykemelding. Men det er jo litt kjedelig å starte sånn i en ny jobb.

Du kan også fremforhandle ferie for en periode hvor du vet at forsøket starter til innsett. Innimellom kan det være vanskelig å vite lengden på forsøket da det kan være kort eller langt regime, antall dager på regime kan være opp til 16 dager bare med stimulering. Det avhenger av hvilken stimulering du får og hvordan du responderer på behandlingen. Altså litt vanskelig å forutsi.

Et annet alternaltiv er å være åpen om dette etter at du har fått jobbtilbudet, Dvs når du har begynt i jobben. Dette skal uansett ikke ha noe si for dine yrkesmessige prestasjoner. Du får bare si det sånn at du hadde veldig lyst på denne jobben og var redd for at dette skulle hindre deg i å få den.
Eller at du fikk informasjon om dette etter at du fikk jobbtilbudet og startsdato. Det er jo gjerne noe man venter lenge på, men ikke vet helt når man skal i gang. Dere var heldige da det var noen som ville vente og så ble det plutselig plass til dere. Og da klarte dere ikke å si nei til denne muligheten.

Ka du tru?

Skjønner at du synes det setter deg i en vanskelig situasjon hvor du ønsker å være ærlig om dette.

Jeg sa ikke noe om dette under mine intervju med arbeidsgiver da jeg fikk jobb sist, men ventet en stund med det. Men jeg skulle ikke begynne med forsøk i august da. Jeg snakket med min arbeidsgiver rett før forsøket startet om det hele og de taklet det fint. Men alt handler om din relasjon ti dine sjefer og hvor trygg du selv opplever at du er i din jobb.

Det er som sagt fryseforsøk (søskenforsøk), så jeg slipper uttak i denne omgang. Går privat så kan ikke helt dra historien om at vi er så heldige at det endelig er vår tur... :p hjemmekontor er nok uaktuelt som helt fersk i jobben, så jeg må jo enten være ærlig eller mer vag og be om fri uten lønn. Blir ikke sykemeldt, så det er ikke nødvendig å vente en måned heller. Jeg kjenner bare mest på at det føles så feil å ta imot ny jobb og så ha fravær med en gang. Såpass at jeg egentlig håper jeg ikke får den, men jeg blir jo skuffet da også.

Tusen takk for et grundig svar! :)
 
Det er som sagt fryseforsøk (søskenforsøk), så jeg slipper uttak i denne omgang. Går privat så kan ikke helt dra historien om at vi er så heldige at det endelig er vår tur... :p hjemmekontor er nok uaktuelt som helt fersk i jobben, så jeg må jo enten være ærlig eller mer vag og be om fri uten lønn. Blir ikke sykemeldt, så det er ikke nødvendig å vente en måned heller. Jeg kjenner bare mest på at det føles så feil å ta imot ny jobb og så ha fravær med en gang. Såpass at jeg egentlig håper jeg ikke får den, men jeg blir jo skuffet da også.

Tusen takk for et grundig svar! :)

Du kan bli sykemeldt av fastlegen for behandlingen, så slipper du å si noe som helst til arbeidsgiver, men da må du ha rett på sykemelding. Jeg blir sykemeldt av min fastlege til både kontroller og uttak/innsett.
 
Hmm.. ett par timer fri til kontroller og en dag fri til innsett ville jeg ikke ha bekymret meg for i ny jobb. Den nye arbeidsgiveren din har sannsynligvis forståelse for at du allerede kan ha oppsatte avtaler som ikke lar seg flytte på. :) Hva med å si at du skal til en tannbehandling? Fjerning av visdomstann f.eks innebærer jo bilder og planlegging først, deretter en dag for å ta den ut? Så kan du si at du ønsker å bruke fri uten lønn, siden du ikke har opparbeidet deg noen rettigheter enda.
Jeg ville ikke sagt noe før du eventuelt får tilbudet.
Det ordner seg nok :)
Lykke til og håper du får tilbud om jobben :)
 
Du kan bli sykemeldt av fastlegen for behandlingen, så slipper du å si noe som helst til arbeidsgiver, men da må du ha rett på sykemelding. Jeg blir sykemeldt av min fastlege til både kontroller og uttak/innsett.

Jeg har jo ingen helsemessig grunn for å bli sykemeldt. Hadde forrige forsøk i juni, helt uaktuelt med sykemelding da jeg ikke var syk (jeg spurte ja). Fikk heldigvis velferdspermisjon fra nåværende jobb. :)
 
Hmm.. ett par timer fri til kontroller og en dag fri til innsett ville jeg ikke ha bekymret meg for i ny jobb. Den nye arbeidsgiveren din har sannsynligvis forståelse for at du allerede kan ha oppsatte avtaler som ikke lar seg flytte på. :) Hva med å si at du skal til en tannbehandling? Fjerning av visdomstann f.eks innebærer jo bilder og planlegging først, deretter en dag for å ta den ut? Så kan du si at du ønsker å bruke fri uten lønn, siden du ikke har opparbeidet deg noen rettigheter enda.
Jeg ville ikke sagt noe før du eventuelt får tilbudet.
Det ordner seg nok :)
Lykke til og håper du får tilbud om jobben :)

Men jeg vet jo ikke hvilken dag disse avtalene ender opp på, så det blir jo litt rart å skylde på for eksempel tannbehandling men ikke vite om det blir på mandag eller fredag? Det er vel det jeg synes er vanskeligst, at det er så uforutsigbart.

Takk skal du ha! :)
 
Jeg har jo ingen helsemessig grunn for å bli sykemeldt. Hadde forrige forsøk i juni, helt uaktuelt med sykemelding da jeg ikke var syk (jeg spurte ja). Fikk heldigvis velferdspermisjon fra nåværende jobb. :)

Du kan få sykemelding for behandling, legen kan fylle ut det. Null stress, er annen årsak enn at man er syk ja, men går på sykemelding. :)
 
Du kan få sykemelding for behandling, legen kan fylle ut det. Null stress, er annen årsak enn at man er syk ja, men går på sykemelding. :)

Nei som sagt fikk jeg det ikke sist og får det ikke nå heller. Søkte litt rundt sist, og det står spesifisert i veilederen til leger at sykemelding ikke gis ved prøverør med mindre man faktisk er ute av stand til å jobbe pga helsa (og det er jeg jo ikke). Du har nok vært heldig med legen din, men min lege er veldig opptatt av å følge reglene. :) Klinikken var heller ikke villige til å sykemelde, men jeg kunne få en bekreftelse på at jeg har vært der (kjempekjekt å vise sjefen den ja, hvor logoen til Hausken tydelig kommer frem så sjefen skjønner at det er fertilitetsbehandling jeg får...).
 
Nei som sagt fikk jeg det ikke sist og får det ikke nå heller. Søkte litt rundt sist, og det står spesifisert i veilederen til leger at sykemelding ikke gis ved prøverør med mindre man faktisk er ute av stand til å jobbe pga helsa (og det er jeg jo ikke). Du har nok vært heldig med legen din, men min lege er veldig opptatt av å følge reglene. :) Klinikken var heller ikke villige til å sykemelde, men jeg kunne få en bekreftelse på at jeg har vært der (kjempekjekt å vise sjefen den ja, hvor logoen til Hausken tydelig kommer frem så sjefen skjønner at det er fertilitetsbehandling jeg får...).

Flere enn bare min lege som er uenig i den vurderingen. Gammel link dette, men tror det fremdeles er en vurdering av de ulike veilederne som er tilgjengelig: https://medicus.no/sykemelding-og-assistert-befruktning/ :) Heldigvis for meg da. :)
 
Nei som sagt fikk jeg det ikke sist og får det ikke nå heller. Søkte litt rundt sist, og det står spesifisert i veilederen til leger at sykemelding ikke gis ved prøverør med mindre man faktisk er ute av stand til å jobbe pga helsa (og det er jeg jo ikke). Du har nok vært heldig med legen din, men min lege er veldig opptatt av å følge reglene. :) Klinikken var heller ikke villige til å sykemelde, men jeg kunne få en bekreftelse på at jeg har vært der (kjempekjekt å vise sjefen den ja, hvor logoen til Hausken tydelig kommer frem så sjefen skjønner at det er fertilitetsbehandling jeg får...).

Jeg mener jeg fikk en sykemelding grunnet psykisk ubalanse (det var begrunnelsen i sykemeldingen) jeg trengte litt fri fra alt ved mitt 6 forsøk. Var ikke i psykisk ubalanse, men legen hengte det der i sykemeldingen sin. Prøv den:)
 
Du kan få sykemelding for behandling, legen kan fylle ut det. Null stress, er annen årsak enn at man er syk ja, men går på sykemelding. :)

Nei som sagt får jeg ikke det, jeg har jo nettopp vært gjennom det. Det er helt uaktuelt.

Ved et ferskforsøk hadde jeg nok kunne fått sykemelding fordi man ved uttak ikke er i form, men ved fryseforsøk er det helt uaktuelt for de legene jeg er i kontakt med. Har også lest at det er det vanlige, å ikke få sykemelding ved frys.
 
Jeg mener jeg fikk en sykemelding grunnet psykisk ubalanse (det var begrunnelsen i sykemeldingen) jeg trengte litt fri fra alt ved mitt 6 forsøk. Var ikke i psykisk ubalanse, men legen hengte det der i sykemeldingen sin. Prøv den:)

Men jeg "trenger" jo ikke sykemelding sånn sett, det er jo bare for å slippe enklere unna på jobb. Jeg ønsker ikke å lyve for legen om andre årsaker. Hadde det vært ferskforsøk hadde det vært noe annet, men fryseforsøk er lett som en plett for min del. Hadde jeg bodd i samme by hadde det jo ikke tatt en time en gang.

Tror kanskje dere svarer utifra rutiner ved ferskforsøk? Har man hatt mange mislykkede forsøk er man nok også mer sårbar, og legen mer tilbøyelig til å sykemelde, men jeg er ikke i en sånn situasjon. Jeg diskuterte dette med legen sist, fordi jeg ikke ønsket å fortelle jobben hva jeg skal gjennom, men legen kunne ikke hjelpe. Klinikken foreslo egenmelding, men det er strengt tatt ikke helt juridisk innenfor det heller.
 
Nei som sagt får jeg ikke det, jeg har jo nettopp vært gjennom det. Det er helt uaktuelt.

Ved et ferskforsøk hadde jeg nok kunne fått sykemelding fordi man ved uttak ikke er i form, men ved fryseforsøk er det helt uaktuelt for de legene jeg er i kontakt med. Har også lest at det er det vanlige, å ikke få sykemelding ved frys.

Om du leser linken fra IVF klinikken som jeg la ved står det tydelig at man kan få sykemelding til UL kontroller. Så nei, svaret mitt gjelder ikke frys vs fersk.

Men vi trenger ikke diskutere dette. Du ønsker ikke/får ikke av din lege, så om andre klinikker og andre leger gir sykemelding blir jo uansett ikke aktuelt for deg. Uavhengig av hvordan de da tolker retningslinjene til NAV ulikt (som nevnt i linken jeg la ved.)

Lykke til med jobbintervju. :)
 
Om du leser linken fra IVF klinikken som jeg la ved står det tydelig at man kan få sykemelding til UL kontroller. Så nei, svaret mitt gjelder ikke frys vs fersk.

Men vi trenger ikke diskutere dette. Du ønsker ikke/får ikke av din lege, så om andre klinikker og andre leger gir sykemelding blir jo uansett ikke aktuelt for deg. Uavhengig av hvordan de da tolker retningslinjene til NAV ulikt (som nevnt i linken jeg la ved.)

Lykke til med jobbintervju. :)

I veilederen jeg leste sto det helt spesifikt at man ikke har rett på sykemelding ved kontroller, så jeg tror nok vurderingen til Medicus er utdatert dessverre. Men får ikke til å finne den på mobilen nå. Har ikke rett på sykemelding ved andre kliniske undersøkelser heller, så lenge du er arbeidsfør etter undersøkelsen. Veldig dumt, spesielt for de som må ta seg fri en hel dag for undersøkelser på sykehus, men sånn er det.:(
 
Her står det:

b) Behandling
Sykmelding for enkeltdager kan godtas dersom selve behandlingen
gjør pasienten arbeidsufør eller dersom virkningen av behandlingen
er avhengig av at pasienten ikke arbeider på behandlingsdagen

e) Kontrollundersøkelse
Sykepenger kan ytes når vedkommende er til kontrollundersøkelse som
er nødvendig for at den aktuelle lidelsen holdes under stadig medisinsk
kontroll – og som krever minst 24 timers fravær, reisetid medregnet.

h) Behandling for barnløshet
Bestemmelsen gjelder bare dersom behandlingen medfører
arbeidsuførhet. Er vedkommende ikke arbeidsufør, kan det ytes
sykepenger etter bokstav b ovenfor, dersom lege erklærer at
behandlingen gjør det nødvendig at vedkommende ikke arbeider.

https://www.google.no/url?sa=t&sour...FjABegQIABAB&usg=AOvVaw0BPrdniSpqd9p3pB-CmLhC
 
Her står det:

b) Behandling
Sykmelding for enkeltdager kan godtas dersom selve behandlingen
gjør pasienten arbeidsufør eller dersom virkningen av behandlingen
er avhengig av at pasienten ikke arbeider på behandlingsdagen

e) Kontrollundersøkelse
Sykepenger kan ytes når vedkommende er til kontrollundersøkelse som
er nødvendig for at den aktuelle lidelsen holdes under stadig medisinsk
kontroll – og som krever minst 24 timers fravær, reisetid medregnet.

h) Behandling for barnløshet
Bestemmelsen gjelder bare dersom behandlingen medfører
arbeidsuførhet. Er vedkommende ikke arbeidsufør, kan det ytes
sykepenger etter bokstav b ovenfor, dersom lege erklærer at
behandlingen gjør det nødvendig at vedkommende ikke arbeider.

https://www.google.no/url?sa=t&sour...FjABegQIABAB&usg=AOvVaw0BPrdniSpqd9p3pB-CmLhC



Velferdspermisjon er kanskje det beste og enkleste. Eller at du tar deg fri fra jobb ett par dager da dette skjer.


Skjønner jo at du kjenner på dette dilemmaet og at det er vanskelig å skulle eller ikke skulle si noe.

Jeg var nok ganske heldig og fikk ikke trekk i min lønn ved kontroller under ivf, da arbeidsgiver regnet dette som legebesøk i sitt system. En del kontroller hadde jeg også på fridager i tillegg. Lykke til:)
 
Her står det:

b) Behandling
Sykmelding for enkeltdager kan godtas dersom selve behandlingen
gjør pasienten arbeidsufør eller dersom virkningen av behandlingen
er avhengig av at pasienten ikke arbeider på behandlingsdagen

e) Kontrollundersøkelse
Sykepenger kan ytes når vedkommende er til kontrollundersøkelse som
er nødvendig for at den aktuelle lidelsen holdes under stadig medisinsk
kontroll – og som krever minst 24 timers fravær, reisetid medregnet.

h) Behandling for barnløshet
Bestemmelsen gjelder bare dersom behandlingen medfører
arbeidsuførhet. Er vedkommende ikke arbeidsufør, kan det ytes
sykepenger etter bokstav b ovenfor, dersom lege erklærer at
behandlingen gjør det nødvendig at vedkommende ikke arbeider.

https://www.google.no/url?sa=t&sour...FjABegQIABAB&usg=AOvVaw0BPrdniSpqd9p3pB-CmLhC

Da er det nok andre ledd av b de bruker da, at man må ha kontrollen for å ha effekt av behandlingen man går på. :)

Men igjen: Vi trenger ikke denne diskusjonen, mine behandlere har gitt sykemelding, dine har ikke. Det får vi jo ikke endret.

Håper det blir både ny jobb og vellykket forsøk for deg. :)
 
Dette er nok meget individuelt utifra hvordan legene tolker reglene! Jeg har fått sykemelding under fryseforsøk med begrunnelsen «psykisk ubalanse situasjonsbetinget» eller noe lignende! Under ferskforsøk har jeg fått «utredning barnløshet»! Å gi sykemelding under prøverørsforsøk kan ikke bare vurderes utifra fysiske bivirkninger av medisiner/hormoner man tar, for det innebærer så himla mye mer enn det! For meg har de psykiske påkjenningene vært verst! Og det har gjort at jeg overhode ikke har vært i stand til å fungere på kobb! Så å bare si at man ikke er «syk» fordi man ikke har fysiske bivirkninger er jo virkelig ikke bra! Veldig glad legen min ikke er så firkanta i synet på det!
 
Ja og jeg er midt i jobbsøking :confused:
Har min siste jobb dag siste august her jeg er no..
og det er søren meg ikke lett og få seg jobb i dag :(
 
Back
Topp