Jobbsøkerkurs

Lilleulven

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Januarlykke 2016
❤ Juliskattene 2018 ❤
Noen som har vært på dette gjennom nav? Anbefaler dere det?
 
Ja, det har jeg. Jeg gikk på dagpenger, så hadde vel ikke så mye valg [emoji14]
Var helt greit egentlig, og fikk sendt maaaange søknader. Hadde sikkert ikke fått gjort det om jeg satt alene hjemme. Ble ingen jobb ut av det for min del da, men fikk ihvertfall litt hjelp med å fikse litt på CV osv
 
Jeg gikk på "salg, service og markedsføringskurs" da jeg var sykemeldt, som i realiteten var et jobbsøkerkurs.
Det var dessverre fullstendig ubrukelig, og ga meg nada.
De ikke-etnisk norske deltakerne lærte en del (i følge dem selv), men de av oss som kunne å skrive en søknad/CV hadde hatt større nytte av å få bruke tiden på å bli friske. (De av oss som faktisk ville jobbe i det minste. :p )

Men, det kan jo hende det er helt annerledes der du bor. :)
 
Jeg har vært på det. Under tvang. Syntes egentlig at det er et kurs man burde kommet på tidligere, fikk det først etter ca et halvt år som arbeidsledig. Du lærer mye unyttig, men det var også positive ting der. Det kan hende at det kurset du sendes på er i en annen regi enn det jeg gikk på, da. Kurset var betalt for av NAV, men det var et annen firma som holdt kurset, og det var proffe kursholdere som hadde et reellt program og ikke bare lekte "barnevakt" for oss.

Mye var svada og tull, nesten som et kurs for ungdomsskoleelever som aldri har søkt jobb før (av typen hvordan skrive en CV....), men det var også en del bra ting der. De var gode på nettverksbygging og miljøet i "klassen" var bra med masse oppegående folk man lett fikk kontakt med. Wifi og et sted å jobbe på dagtid som ikke er hjemme. Vi fikk masse egentid etterhvert til å jobbe selv med søknader, og da fungerte kurset mer som et kontor hvor du kunne drive med jobbsøkingen din og så gå hjem og slappe av etter endt "arbeidsdag". De ga tilbakemeldinger på søknader og CV, og de kjørte intervjutrening (noe jeg fikk MYE ut av, for de lærte meg at det finnes en fasit på intervjuspørsmål, og hva fasiten er). De garanterte å få så mye som 70% av oss ut i jobb i løpet av kurset. Tror sannelig de klarte det også. Jeg fikk hele to intervjuer i løpet av kurstiden, og det siste intervjuet resulterte i jobb. Før det var det et halvt år med kun ett intervju.

Så ja, for min del kan jeg si at det var positivt. Hatet det faktum av NAV følte et behov for å tvangssende meg dit, jeg ville mye heller dratt frivillig, og vet at det var lange ventelister for å komme på kurset også. Kurset kræsjet for min del med andre ting jeg hadde på planen, så gikk desverre glipp av over halve kurset. Hadde vært mye bedre om jeg hadde kunnet blitt satt opp på et tidspunkt som faktisk passet meg, eller at plassen kunne blitt gitt til noen andre som kunne ha vært der hele perioden. Nåja. NAV i et nøtteskall. Men bra kurs! De hadde en oppfølgingsperiode på noen uker, hvor jeg kunne komme innom og jobbe og sende de søknader de leste over osv. Jeg benyttet meg av dette. Syntes det var fint å ha et sted å dra til og ikke bare sitte hjemme dagen lang. Biblioteket var ikke like kult å bruke, for der får du ikke jobbet i fred på samme måten + må jo ta med alle tinga dine hver gang du skal på do + kan ikke spise inne på biblioteket. Så jeg syntes det var flott med et slags kontor jeg kunne reise til og jobbe med søknadene.
 
Back
Topp