Jobbintervju når man er gravid

lille_pus

Gift med forumet
Jeg skal på jobbintervju denne uken, på den jobben jeg mistet i oktober ! Ja, det var en crazy høst og vi hadde en maktsjuk sjef som i løpet av 2017 kvittet seg med 17 ansatte. Nå er det ny sjef, og jeg er kalt inn til intervju. MEN, hva gjør jeg ? Jeg er gode venner med alle kollegaene, kjenner alle barn og foreldre (barnehage) så sånn sett er det en grei arbeidsplass. Vi har ikke fortalt andre enn foreldrene våre at jeg er gravid. I dag er jeg 14 uker, og må da sitte på intervjuet og late som ingenting. Ahhh....Jeg syns det er vanskelig. Noen andre som har vært på intervju mens de har vært gravid ? Hvordan har det isåfall gått når dere har fått jobben, og da sagt at dere er gravid ?
 
Jeg hadde sagt at jeg var gravid.

Da jeg snakka med min nåværende sjef starta jeg med at jeg har to små barn, og arbeidstider må tilpasses BHG. Jeg har jobbet der et par år tidligere, og jeg jobbet sammen med han som var sjef før henne som hun også jobbet med. Hun hadde snakket med han, og jeg hadde vel allerede fått jobben før jeg kom dit på intervju ;)
 
Jeg var på intervju da jeg var ca uke 18. Det syntes ikke i det hele tatt da, så jeg kunne helt fint skjult det. Jeg valgte likevel å fortelle. Jeg var på 2 intervjuer, og valgte å fortelle det på tampen av intervju nr 2.

Da hadde jeg fått kjempegode tilbakemeldinger, og fått beskjed om at det sto mellom meg og en annen kandidat, men jeg var den klart sterkeste.

De tok det veldig fint da jeg fortalte det, men så hørte jeg aldri noe mer fra dem igjen.. Så fikk ikke den jobben.

Jeg vil nok ikke fortelle om jeg skal søke jobb som gravid igjen.
 
Jeg har de siste ukene vært på 11 jobbintervjuer, og er nå 28 uker på vei. Har ikke fått noen av jobbene.

Så jeg ville ikke sagt noe, for du må ikke si noe før du eventuelt skal varsle om at du går ut i permisjon.
På meg synes det at jeg er gravid, og det er under 3 mnd til permisjonen starter, så de MÅ få beskjed.
 
Hvis du har mistet jobben pga nedskjæringer tidligere står du uansett på "prioriterings-liste" for å få den tilbake iht arb.miljøloven.
Så hvis du skal på intervju for samme stilling som du har hatt så skal det mye til før de ikke ansetter deg igjen :shy:
 
Jeg har de siste ukene vært på 11 jobbintervjuer, og er nå 28 uker på vei. Har ikke fått noen av jobbene.

Så jeg ville ikke sagt noe, for du må ikke si noe før du eventuelt skal varsle om at du går ut i permisjon.
På meg synes det at jeg er gravid, og det er under 3 mnd til permisjonen starter, så de MÅ få beskjed.

Så lenge du ikke er ansatt, har de ikke krav på å få beskjed. Ansatte har plikt til å opplyse arbeidsgiver 3 mnd før de skal ut i permisjon, men når man er på intervjuer er man ikke ansatt, og har følgelig ikke plikt til å opplyse om noe som helst vedrørende graviditet. Men om man er synlig gravid vil det jo unektelig ta seg litt pussig ut om man ikke sier noe som helst om det :p
 
Jeg var på intervju da jeg var ca uke 18. Det syntes ikke i det hele tatt da, så jeg kunne helt fint skjult det. Jeg valgte likevel å fortelle. Jeg var på 2 intervjuer, og valgte å fortelle det på tampen av intervju nr 2.

Da hadde jeg fått kjempegode tilbakemeldinger, og fått beskjed om at det sto mellom meg og en annen kandidat, men jeg var den klart sterkeste.

De tok det veldig fint da jeg fortalte det, men så hørte jeg aldri noe mer fra dem igjen.. Så fikk ikke den jobben.

Jeg vil nok ikke fortelle om jeg skal søke jobb som gravid igjen.

Oi! Det er ikke bra, ikke i det hele tatt :(
 
Så lenge du ikke er ansatt, har de ikke krav på å få beskjed. Ansatte har plikt til å opplyse arbeidsgiver 3 mnd før de skal ut i permisjon, men når man er på intervjuer er man ikke ansatt, og har følgelig ikke plikt til å opplyse om noe som helst vedrørende graviditet. Men om man er synlig gravid vil det jo unektelig ta seg litt pussig ut om man ikke sier noe som helst om det :p

Det er jo akkurat det.
Kan ikke nekte liksom [emoji85]
 
Oi! Det er ikke bra, ikke i det hele tatt :(

Nei, alt der tydet jo på at de brøt loven ved å la graviditeten spille negativt inn. Jeg ville i utgangspunktet være ærlig og rederlig, men når man opplever sånn lærer man jo fort at det ikke svarer seg å prøve å være grei. De var kjempehyggelige og virket som en seriøs bedrift, så da er det ekstra dumt at man blir møtt på en måte som gjør at man ikke tør være åpen i fremtiden.
 
Nei, alt der tydet jo på at de brøt loven ved å la graviditeten spille negativt inn. Jeg ville i utgangspunktet være ærlig og rederlig, men når man opplever sånn lærer man jo fort at det ikke svarer seg å prøve å være grei. De var kjempehyggelige og virket som en seriøs bedrift, så da er det ekstra dumt at man blir møtt på en måte som gjør at man ikke tør være åpen i fremtiden.

Ja, det er utrolig dumt. Og uprofesjonelt. Det er synd at det er så vanskelig å bevise at det var graviditeten som ble avgjørende, ellers hadde det jo kanskje vært mulig å ta de på det :(
 
Sikkert dumt spm. Men noen som har link til den loven? Litt nysgjerrig. Var en sak i kommunen her hvor arbeidsgiver vant og fikk sparke den ansatte fordi hu ikke hadde sagt at vi var gravid.
 
Har blitt diskriminert pga. graviditet før, så jeg hadde aldri sagt noe så lenge det ikke er synlig. Det skal liksom ikke være en faktor, men det er det i de aller fleste tilfeller..
 
Du, jeg har vært med å ansatt mange folk de siste 10 årene fordi jeg er tillitsvalgt. Jeg kan komme med en erfaring- ikke fortell at du er gravid. Enkelt ig greit! Du har ingen opplysningsplikt om d! Du skal vurderes på lik linje som alle som søker, og d blir du nok desverre ikke om du forteller du er gravid!
 
Sikkert dumt spm. Men noen som har link til den loven? Litt nysgjerrig. Var en sak i kommunen her hvor arbeidsgiver vant og fikk sparke den ansatte fordi hu ikke hadde sagt at vi var gravid.


https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51

§ 30.Forbud mot innhenting av opplysninger i ansettelsesprosesser

Arbeidsgivere må ikke i ansettelsesprosessen, herunder under intervju eller på annen måte, innhente opplysninger om en søkers

a)graviditet, adopsjon eller planer om å få barnb)religion eller livssync)etnisitetd)funksjonsnedsettelsee)seksuelle orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk.
 
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51

§ 30.Forbud mot innhenting av opplysninger i ansettelsesprosesser

Arbeidsgivere må ikke i ansettelsesprosessen, herunder under intervju eller på annen måte, innhente opplysninger om en søkers

a)graviditet, adopsjon eller planer om å få barnb)religion eller livssync)etnisitetd)funksjonsnedsettelsee)seksuelle orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk.
Ok takk. Jeg havner under der selv. Men er for synlig når man halter inn. Her vant jo arbeidsgiver så var nok kanskje litt spesielt. Men kanskje der hadde noe med hvor langt hu var på vei osv.
 
Var på intervju som gravid, umulig å skjule. De var veldig begeistret for CV og særlig min videreutdanning som var veldig ettertraktet og som de trengte. Vet at ingen andre søkere hadde den utdanningen! Fikk ikke jobben. Vil nok ikke søke jobb som synlig gravid igjen!
 
Jeg er 8 uker på vei, å skal på jobbintervju i morgen. Kommer ikke til å si noe som helst om det..
 
Takk for alle svar! Jeg kommer nok ikke til å si noe, siden man ikke ser det ennå likevel. Men utrolig kjipt at man må lyge på den måten for å få jobb. Husker at jeg var på intervju da eldstemann var 1 år (10 nå) , og fikk beskjed på at siden jeg har barn så er jeg ikke fleksibel. Husker jeg ble lettere sjokkert over at de tok det valget for meg.
 
Back
Topp