Jobber dere 100%?

Julibeibi17

Flørter med forumet
hei!

Er gravid, uke 24 nå. Jobber 100% som kontaktlærer på småtrinnet. Var til jordmora i dag, og hun anbefalte meg å sykemelde meg 20-25%. Det er skikkelig travelt på jobb, så jeg er sliten når jeg kommer hjem. Har ikke tid til ordentlige pauser i løpet av dagen, så jeg spiser lunchen på 3 min hvis jeg i hele tatt har tid. Jeg er frisk og grei i formen, bortsett fra at jeg blir sliten etter jobb. Er det vanlig å få sykemelding i slike tilfeller? Har kun årsvikariat så jeg vil liksom ikke gjøre et dårlig inntrykk mtp videre arbeid.

Dere andre lærere, jobbet dere også 100%?
 
Jeg er ikke lærer, men jurist og jobber 100%. Det går helt fint. Er sliten på kvelden, men det er vel å forvente :)
 
Har vært sykmeldt 100% (mer eller mindre) siden slutten av oktober i fjor. Først på grunn av utmattelse- i den grad at jeg gråt fordi jeg var sliten og ikke kunne sette meg ned uten å sovne m.m.
Nå er det i hovedsak pga sterk bekkenløsning, men jeg blir fremdeles ordentlig sliten og må velge hvilke gjøremål jeg skal utføre hver enkelt dag. Jeg klarer for eksempel ikke både å rydde huset og lage middag samme dag...
 
Jeg er sykemeldt 100%, vært det siden 19 desember og blir nok det ut svangerskapet pga hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme) og nå bekkenløsning.

Jeg går på skole utenom, så prøver være på skolen mest mulig, men sjelden jeg klarer full dager.

Hadde jeg vært i form så hadde ikke jeg sykemeldt meg, det tenker jeg du må kjenne på selv :)
 
Uke 22 straks nå. Også sliten men bruker ikke sykemld av den grunn. Bekkenet begynner å tulle, så om det er blitt værre til legetime uke 24 må jeg kanskje ned noe... håper ikke :(
 
Er revisor, ikke lærer, jobber 100%++. Merker jeg er mer sliten på kvelden enn før graviditeten, men det går OK, gjør mindre ting på kveldene. Men ser det blir tyngre å sitte stille over lengre perioder nå så jobber mindre og mindre overtid. Er 24 uker. Tenker at en hver må se ann egen form og hvordan graviditeten påvirker kroppen. Jeg er heldig og har relativt få plager.
 
Tusen takk for alle svar:)

Føler meg jo fin i formen jeg også, så ser egentlig ikke noen grunn til å få sykemelding. Ble bare så satt ut når hun sa at jeg burde få sykemelding.

Ble også litt stresset med tanke på kommentarer på jobb, "det siste vi trenger nå er enda en sykemelding", "graviditet er ingen sykdom", "vi er så lite folk på trinnet, alle MÅ holde seg friske!", føler ikke jeg kan takke ja til sykemelding uansett hvordan formen blir etter hvert, så håper virkelig jeg holder meg så bra resten av tiden!:)
 
Jeg er lærer i 1. Klasse og jobber fult :)
Jeg var sykmeld fra uke 12-17 fordi jeg var skikkelig kvalm og totalt utmattet.
Er nå tilbake i full jobb og er selvsagt sliten om kvelden - men jeg tenker at det er naturlig å være litt sliten når man er gravid.
Men litt sliten er greit, veldig sliten er ikke greit tenker jeg.

Desverre er det slik at det aldri passer med en sykmelding for en arbeidplass, men folk blir sykmeldte fordi om.
Og jeg hater graviditet er ingen sykdom, for nei det er det ikke men man kan bli sliten og dårlig når man er gravid
 
Jeg jobba 100% de første 14 ukene, deretter 70% i 4 uker før jeg gikk ned i 50%. Men jeg er sykepleier og har ei fra før, ofte uker med 6 dager og mange tunge pasienter.. var da helt skutt når jeg gikk ned til 70, det hjalp ikke noe særlig og først nå i 50 er jeg velfungerende. Er sliten etter jobb nå også, men jeg var som sagt helt i kjelleren og nesten bevisstløs etter jobb og på fridager så det er himmel i forskjell :p dersom jeg bare var sliten etter jobb hadde jeg nok ikke sykmeldt meg, men jeg tenker at om du selv tror du har det bedre med en fridag mer i uka så bør du vurdere det. Det passer aldri med sykmelding, men hvem takker deg dersom du sliter deg ut?
 
Jeg jobber 75% til vanlig og gjør det nå også. Va sykemeldt fra uke 5 til 11 ca :) Nå har jeg dog tilrettelegging ved at jeg har skiftet halvparten av nettene ut med kveld... Tiltaket blir revurdert kontinuerlig ved at jeg sier fra når jeg ønsker og tas ut helt fra netter :)
 
Jeg jobber også 100% og har gjort det hele svangerskapet, er 24 uker på vei. Jobber som sykepleier på sengepost med 3- delt turnus. Føler det fortsatt går greit på jobb, men det er veldig tungt og kjenner jeg er mye sliten når jeg har fri etter jobb og på fridager. Syns det er mye tyngre nå med mobilisering av pasienter og tilrettelegge i stell o.l. Magen er i større grad i veien og det er vanskelig å skyndte seg og bøye seg. Tror jeg må ha mer tilrettelegging fremover med å være mindre i avdelingen og mer på kontor. Men vi har hele 4 gravide sykepleiere med termin fra mai til juli, så ikke lett å skulle tilrettelegge like godt for alle tenker jeg[emoji12]
 
Jobber enda 100% som hjelpepleier. Synes det er sabla tungt siden bekkenet hyler og vi har mange tunge beboere. Lite energi til 3 små etter jobb... men har ikke lyst å gå hjemme heller :)
 
Jeg var i grei form med jentene dag jeg gikk gravid med dem. Endel kvalm og sliten, men jobbet fult begge svangerskapene. Nå er jeg mye dårligere. Jeg ble sykemeldt 100% to uker fra uke 18-20. Ekstrem svangerskaps kløe som medførte lite søvn, lav blodprosent, svimmelhet, hjertebank, kvalme og veldig hodesmerter. Kløen var nok stressrelatert (jobbet endel overtid i perioden før pga press på jobb), så den ga seg da.

Men det andre sliter jeg fortsatt med. Jobber nå 60%, sover hele dagen de dagene jeg er hjemme og legger meg somregel med jentene kl åtte for å overleve. Jeg håper å klare å fortsette med 60%, men legen sier vi må se an formen. Han ville i utgangspunktet sykemelde meg mer.

Etter to ganske greie svangerskap har jeg i hvert fall lært at svangerskap er ulike. At man kan bli så dårlig at det ikke går, noe jeg ikke er så kjent med fra før. Litt sliten tenker jeg at man bør klare, men hvis du blir veldig sliten syns jeg du skal ta en samtale med legen i hvert fall. Du har jo en krevende jobb, hvor du er på hele dagen uten mulighet til å bare ta en liten pause ved behov!
 
Jobbet som kontaktlærer i mitt forrige svangerskap. Jobbet hundre prosent helt til permisjonsstart. Men var jo veldig glad for ordentlige pauser, og det må du få deg! Er jo viktig med jevnlig inntak av mat også. Spør om å slippe inspeksjon I hvertfall, da har du pauser den tiden. Superviktig å koble av litt...spør om eventuelle assistenter eller andre kan spise med ungene, da får du også lengre pauser.
Legen pushet ikke på med sykemelding for min del den gangen. Selv om det selvsagt er krevende å ha ansvaret for nesten tredve elever. Men formen var bra, så det var ikke vits. Var helt utslitt om kvelden, men la meg gjerne i ni-tiden...
 
Du kan be jobben tilrettelegge for deg så du kan unngå sykemelding? Evt hør om jordmor kan delta i samtale med leder om tilrettelegging? Da kan dere sammen finne ut hva som først og fremst er best for deg, og samtidig fungerer for arbeidsplassen ;)
 
Jaa nærmere 150 % jobb her. Men merker jeg blir sliten av overtid, så skal forsøke å holde meg til 8 timers dager fremover :)
 
100% her også. Er i uke 27 nå. Men har kontorjobb så krever ikke mye fysisk arbeid, mer at hodet henger med på det høye tempoet. Blir selvsagt fortere sliten enn tidligere så tar ting i mitt tempo hvis det blir for mye for meg :)
 
Jobber 100% i barnehage, trøtt og sliten etter jobb, men går greit. Jeg er 22+5 uker på vei nå:)
 
Syns det er merkelig av jm å "anbefale" sykemelding. Dette må jo hver enkelt kjenne på selv. Føler kommentarer som det egentlig ikke er til hjelp for den gravide.
Og det er vel ingen som vil gå hjemme om de ikke må.

Forrige svangerskap var jeg i grei form hele svangerskapet og jobbet 100% til permisjonstart, så krysser fingre for det samme denne gangen også :happy:
 
Jobber 50%, har 100% stilling som sykepleier til vanlig. Har det mye bedre med 50% og kan leve ett liv utenom jobb nå :p Ville absolutt gått i veggene om jeg skulle vært 100% sykmeldt, for det føler jeg meg for frisk til.. Men nå har jeg energi de dagene jeg ikke er på jobb, det hadde jeg ikke da jeg jobbet 100 og 70, synes det er greit å kunne finne på noe med toåringen istedet for å måtte ligge på sofaen hele dagen, tappet for energi.. Spesielt når samboer er borte i 2-3 uker :) Er likevel sliten etter en dag på jobb, og har da ikke energi til å gjøre mer enn akkurat det jeg må, men det tenker jeg er greit siden jeg har tid til å hente meg inn. Jeg har heldigvis en arbeidsgiver som er mer opptatt av at jeg har det bra og kan jobbe lenge, enn at jeg skal slite meg ut og kanskje bli 100% sykmeldt til slutt (eller må ha tilrettelegging tidlig i svangerskapet, da det er vanskelig med vikarer osvosv). Så jeg håper jo at jeg kan greie å arbeide i 50% hele svangerskapet ut, og det er den høyeste ambinasjonen jeg har denne gangen. Med nr 1 var det helt annerledes, og da jobbet som vikar med ekstravakter i tillegg til å være sykepleierstudent og bygge hus (vi bygde faktisk huset helt selv så det var en del arbeid:p)

Men for å vinkle det jeg skriver over til deg, så må du nesten føle på det selv. Er du så tappet for energi du føler du ikke greier annet enn jobb, eller føler du det går greit? Er det slik at en fridag i uka virker utrolig deilig (eller evt litt kortere dager), eller føler du selv det ikke er nødvendig? Har du energi når du har fri til å gjøre andre ting? Synes ikke det er rart at jordmor anbefaler sykmelding, men dersom du selv føler det ikke er nødvendig kan du jo prøve litt til og evt få gradert sykmelding litt senere. Det er jo vanlig å være sliten etter jobb, det er jeg også når jeg ikke er gravid, men da får man jo på en måte til å gjøre andre ting uansett.. Jeg personlig synes at dersom det å jobbe 100% går utover deg og gjør at du ikke føler du har det bra og er tappa for energi, er det absolutt verdt å få en gradert sykmelding. Jeg var på randen til å bli deprimert da jeg jobber 100% og 70%, for det eneste jeg hadde energi til var jobb, og ikke den dritt annet :p
 
Back
Topp