Jernlager

Ransua

Gift med forumet
Hei.

Sikkert dumme spørsmål, men jeg spør allikevel.
Noen som vet hvordan man vet om baby får i seg nok jern? Og hvordan få sjekket status på jernbeholdning hos baby?

Takker for hjelpen:)
 
Da må man sjekke blodet.

Er babyen frisk og rask er det ingen grunn til å mistenke anemi.

Det er jern i morsmelk og det er en type jern som kroppen tar lett opp. At babyer skal være avhengig av industrielt framstilt mat med tilsatt kunstig jern for å få nok er i min mening tull. Normalt kosthold er bra nok. For mye jern gir bare hard mage.

Er absolutt for å følge anbefalinger, men er absolutt ikke for å presse i babyer mat. Vil ikke baby ha eller blir baby dårlig i magen så går det helt fint å roe ned litt et par uker:)
 
Du er god å ha!! Takk for svar.

Jeg har servert henne matvarer som inneholder jern, og det kan hende at dette er en av årsakene til forstoppelse (og mulig litt lite væskeinntak). Min spiser ikke ferdigmat fra butikken, bortsett fra disse klemmeposene med smoothie. Men de er jo ikke tilsatt jern så vidt jeg har skjønt.

Er heldigvis frisk og rask. Men da vet jeg at jeg kan kontakte fastlegen for å få sjekket jernlageret.

Tusen takk for hjelpen!:)
 
Det er ikke nødvendig å sjekke det med mindre babyen viser tydelige tegn på jernmangel, og det merker man. ;)
Bare fortsett å gi masse pupp, og små smaksprøver av én og én matvare, gjerne frukt og grønnsaksmos, eller prøv BLW.:)
 
Back
Topp