Intimbarbering/voksing før fødsel

Marian87

2012❤️2016❤️2020❤️2023❤️
Aprillykke 2016
September 2012
Junilykke 2020 ♡
Jeg barberer til vanlig alt nedentil hver gang jeg dusjer, delvis fordi mannen liker det, men hovedsaklig fordi jeg får eksem og klør noe innmari av å ha hår der nede når det blir litt fuktig osv. Har nå lest at man ikke bør barbere seg siste måned før fødsel pga infeksjonsfare, men hvis jeg "sparer" i en hel måned ser jeg for meg at jeg blir å klø meg ihjel og ende opp med eksem og hydrokortisonkrem der nede...dette kan da umulig være bedre enn å barbere??? Noen av dere som har født før som har noen tips? Vurderer å gå over til voksing nå, da det er vanskelig å se der nede når jeg barberer. Er det noe "bedre" å vokse enn å barbere med tanke på infeksjonsfaren??? Hvor lenge må man eventuelt "spare" før man kan vokse??? 
 
Jeg syns i utgangspunktet det er tullete å frisere seg til fødsel, men jeg skjønner jo at det ikke handler om forfengelighet i ditt tilfelle :)
Jeg tenker at det må være mye bedre for deg om du slipper eksem, og at voksing kanskje gjør det litt lettere?
 
Jeg pleier som deg, å ta bort alt jevnlig, og gjorde det også før forrige fødsel. Ikke for å "pynte" meg for jordmor, men rett og slett fordi jeg føler meg mest fresh sånn. Har ikke hørt at det skaper infeksjonsfare.
 
Infeksjonsfaren er ikke så stor når du barberer deg jevnlig :) .. men om man har buskas til vanlig, og så barberer seg den ene gangen før fødsel, så utgjør det en større infeksjonsfare...Voksing nedentil hadde jeg aldri i verden tørt... Keep shaving :)
 
Nei, kanskje ikke voksing er det beste om man ikke har gjort det før? Jeg veit ikke jeg, jeg har aldri gjort det..
Tenkte bare at voksing kanskje gjorde det enklere mtp at det varer lengre så hun slipper å barbere ofte.
:)
 
Leste en artikkel om dette fra en jordmor for ikke så lenge siden og alt det her hår og ikke hår er helt uvesentlig. gjør som du vil! og i tillegg er de rimelig grisete med renselsen og personlig synes jeg at tørka blod i hele busken er rimelig ekkelt og føler det er skittent. det er lettere å holde rent uten hår.
og som jordmor sa å er det ikke mange år siden de barberte den fødende nedentil før fødsel at det var rutine.
Å tror ikke det har noe om å pynte mus for jordmor før fødsele som noen tror men hva an føler seg best med. jeg barberer meg alltid der nede men ikke alltid jeg tar alt men når det måntlige har kommet så tar jeg alt av hygeniske grunner. og hadde åsså tatt alt før jef fødte sist. syntes det var best i forhold til å vaske seg når man var sydd og sår slipper og gnu så masse pluss hår som kommer i sårene

Men smaken er som baken så i forhold til å føde så kan du ha hva du føler deg best med:)
Det var allefall det jordmoren skrev. men så er det jo fryktelig MYE synsing på temaet.
 
Det er vel med tanke på sying og infeksjonsfaren der "de" ikke anbefaler helt barbert.
http://www.babyverden.no/Nyheter/--Gravide-bor-ikke-vare-intimbarbert/

Jeg mener ikke at det er tullete å frisere seg sånn generelt, men jeg syns det blir tøysete når man gjør det fordi man er redd jordmor skal syns noe om det at det er hårete.
Jeg syns liksom det kan bli litt i overkant mye når man må be partner barbere seg fordi man ikke kommer til selv.
 
Syns det er risikosport å barbere det nede no eg :P Ser jo ingenting pga magen som e i vegen :P
Får det til, men blir gjort i blinde.. Så spørst kor lenge eg orkar å halde på :P
Men har ikkje høyrt noke om infeksjonsfare der nede om ein er barbert eller ikkje.. Og ikkje har JM sagt noke til meg heller..
 
nei jeg bryr meg katta om hva jordmor synes om hvordan man ser ut nedentil, synes oftere det kan være "flauere" å ikke ha noe hår nedentil enn å ha endel. Men som sagt så barberer jeg for å unngå eksem, så tror jeg bare fortsetter med det da så lenge jeg får det til på egen hånd, tror ikke jeg tør å slippe mannen til der nede med barberhøvel, da bruker jeg heller speil emoticon
Tenker at når jeg ikke er vant til voksing så vil det kanskje bare skape ekstra ubehag der nede med tanke på eksem og sånn, så da skal jeg heller styre unna det og ikke bry meg om den der infeksjonsfaren enkelte snakker om! 
 
Jordmødrene har nok sett det meste g tror nok kanskje ikke de sitter å ler seg ihjel i kaffepausen og diskuterer hårveksen hehe men kan jo se det for meg alikevel hehe men jeg ser lett for meg ting.... men tenk så mye rart de ser og så mye rart de hører  som vi lirer av oss i smerte. 
 
Hehe, ja de får nok med seg en del rart ;)



 
Jeg vokser meg jevnlig, har gjort det i mange år. Gjorde det før fødsel på førstemann.. Noe jeg var veldig glad for bla. pga rensensen etter fødsel.. Jeg måtte klippe under fødsel sist og det var ganske vondt i tiden etter på. Det klødde, sve +at hele rensensen er ekkel. Hehe.. Jeg syns det var en veldig ekkel tid. Om jeg i tillegg skulle hatt masse hår der nede.. Off, nei det hadde jeg ikke orket. Til dere som ikke har vokser dere før. Når man vokser under graviditeten så er huden mer sensitiv og det kan gjøre litt ekstra vondt. Selv på meg som har vokset i mange år kjenner det ekstra nå som jeg er gravid. Et lite tips er å ta en paracet 1/2 time før du skal voksnes :)
 
hvis voksing er så vondt at man trenger smertestillende så tror jeg vertfall at jeg helt sikkert fortsetter med barberingen i stedet 
 
Jeg barberte nesten helt frem til termin sist. 
IKKE fordi jeg bryr meg om hva jordmor synes i det hele tatt, men fordi jeg rett og slett foretrekker det selv. 
Det føles mer renslig, klør mindre og er behagelig. 
Magen er allerede i veien nå, men jeg gjør det bare forsiktig og barberer kun med hårene og med godt med intimsåpe slik at det ikke skal være mulig å kutte huden :-p
 
Liker best og være stelt nedentil til vanlig og har vært det til fødsel også. Her er det samboer som har jobben med og barbere med, for ser ingenting for magen lenger
 
Skal du vokse må håret være 1 cm langt.. =)
 
Jeg bryr meg fint lite om hva jordmor tenker, men jeg personlig vil føle det mer behaglig med tanken på å være "stelt"..d føles naturlig for meg å barbere meg.. Aldri godt til f.eks gynekolog uten å barbert meg før heller! Tenker at d er mere hygenisk med tanke på dagene etterpå også! Må nok få hjelp av barnefar jeg også, det har jeg allerede gitt han klar beskjed om :)
 
Fikk med brev fra KK sist svangerskapskontroll om at man ikke skal fjerne kjønnshår siste måneden, spiller ingen rolle om det da vokses eller barberes, skal ikke fjernes. Men i ditt tilfelle med eksem og sånt ville jeg spurt jordmor på neste kontroll hva du skal gjøre. :-)
 
Jeg klør noe intenst og får sår hvis jeg ikke fjerner alt av hår. Har alltid fjernet alt og fortsetter med det under graviditeten. Skal vokse meg 3 uker før termin. Har alltid gjort det og synes det er greit.
 
Back
Topp