Internasjonale navn?

Heffalompenbaby

Elsker forumet
Går dere for internasjonale navn? Eller nordiske?
Hvorfor gjør dere det?
Hva er vitkig for dere når dere finner navn?

Vi liker godt norrøne navn, og har det til alle 3 barna. Så sistemann blir nok noe slik også.
 
Her var internasjonale navn et must da vi har utenlandsk familie på begge sider. Det var viktig for oss at besteforeldrene ikke sliter med å uttale navnet osv.
 
Familien min er fra et annet land og jeg har et internasjonalt navn selv, og ville derfor IKKE ha det til mine barn :) lei av å måtte stave navnet mitt.

Vi bor i Norge og for meg var det viktig at barna mine skal ha navn som skrives sånn som de uttales (her). Det tok vel fem sekunder å forklare familien min i utlandet hvordan navnene skal uttales, heeelt uproblematisk :) Vi bruker ikke særnorske bokstaver i navnene som æ/ø/å da.

Forøvrig snakker jeg morsmålet mitt til barnet mitt (og kommer til å gjøre det med neste også) men uttaler likevel navnene på norsk. Familien min i utlandet har litt aksent når de sier navnene men det går helt fint.
 
Det aller viktigste er at det er navn vi begge liker og som flyter godt med etternavnene våre.

Som de over meg har vi også utenlansk familie å tenke på, mannen min sin familie bor i et annet land, så det må fungere godt på hans morsmål også. Altså vil være ok om det var et litt ukjent navn for de, men ikke umulig å utale eller å ha noen uheldig betydning/ konotasjoner på språket. Det må også være ok på engelsk, vi har begge jobbet i utlandet og har mange internasjonale venner og for oss er det viktig at navnet fungerer godt på engelsk også, jeg er nok litt tiltrukket til internasjonale navn heller enn super-norske. Men det viktigste er at det er et navn som høres bra ut på norsk og som helst ikke er så alt for populært/vanlig, men ikke for sjeldent Med dette sakt har vi ikke greid å bestemme oss for navn enda da, men dette er i hvertfall det vi tenker på nå i prosessen :)
 
For oss er det viktig at det passer med etternavn, og da må det være ganske norske trykk da mannen har et supernorskt etternavn :p De må funke på engelsk også da jeg har snakket like mye engelsk i oppveksten som norsk og vi vil unngå krøll med uttalelser og stavelser.
Hadde det bare vært jeg som skulle bestemt hadde vi endt opp med skikkelig gammelnorske navn men det liker ikke mannen så godt, han mener blant annet at dyr og plantevekster skal få ha navnene sine i fred.
 
Med første var det viktig at det var ett internasjonalt navn, da datteren min er 50% thai. Denne gangen var det ikke viktig i heletatt. Men ble ett norrønt navn som er vanlig flere deler av Europa så er vell ett internasjonalt navn med norrønt opphav. For meg er det bare ett pluss.
 
Heter selv Silje, og det har bare bydd på problemer i utlandet :)

Datteren vår har et navn som stammer fra latin, men som både er vanlig i Skandinavia og i Spania. Tror ikke det er spesielt engelsk eller amerikansk, men heller ikke vanskelig å uttale på engelsk, tror jeg.
 
Her ønsker mannen at barna skal ha to navn, så da blir det ett norsk og ett som fungerer internasjonalt. Da har de mulighet til å velge hva de vil bruke i utlandet
 
Her er det oppkalling, internasjonale, norrøne og "vanlige" navn fordelt på 6 barn:p
 
Vi går for navn vi synes er fint, men viktig for oss at det ikke er slikt navn som er søtt på barn men kanskje ikke så kult som 40åring.
Også viktig for oss at navnet kan uttales korrekt av alle besteforeldre som da har ulike norske dialekter. Bryr oss ikke om det er internasjonalt, da vi ikke kan la alle flotte norske navn forsvinne bare fordi det er vanskelig å si i utlandet.
 
Jeg har ikke brydd meg om navna er lett å uttale i utlandet. Har valgt skikkelig urnorskt!
 
Internasjonale. Rett og slett fordi verden er i endring og jeg tenker det er lettere med navn som lett kan uttales på engelsk. Men samtidig liker jeg også typiske norske navn, så blir et navn som fint kombinerer det :) Mannen og jeg har begge navn som er typisk norske, men lett kan uttales på engelsk.
 
Jeg synes ikke typisk engelske navn er så fint. Synes det er rart når folk kaller ungene sine Sam (engelsk uttale, Sæm) og Ben og den type navn. Liker nok best norske navn selv. Type Ragnhild, Ingeborg osb.
 
Back
Topp