Inspirert av tråd om barn og joggebukser i barnehage... ansatte i barnehage med joggebukse?

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Det virker som mange av oss synes det er helt greit å sende barna i joggebukse i barnehagen! (meg inkludert)
Men da jeg leste tråden begynte jeg å tenke på de ansatte - hva hvis de bruker joggebukser?

Her jobber jeg som pedagogisk leder og synes jeg bør kle meg ordentlig selv om jeg jobber i barnehage!
Jeg synes ikke jobbebukser er pent nok/ordentlig nok til det, og tenker også over når de andre ansatte i barnehagen bruker dette.. Føler det gir litt inntrykk av at vi "ikke bryr oss" på en måte.

TURKLÆR er selvsagt noe helt annet.. Det bruker jeg mye i barnehagen fordi vi er mye ute og mye ute på tur. Praktisk og litt mer ordentlig en ei stor joggebukse i mine øyne!
Ellers skal såklart klærne være praktiske i jobben så så trange jeans at man ikke klarer å sitte på gulvet, eller utringede topper er naturligvis heller ikke å foretrekke - men ordenlige, dekkende klær ;)
 
Liker det bedre om de ansatte bruker løse ledige klær så lenge de er hele og relativt rene, søl forekommer jo i en bhg.

Vet ikke om det er pga de jeg har opplevd som bruker jeans og er veldig sittestillende i forhold til de som bruker klær som joggebukser :)
 
Tja sånn ordentlige joggebukser synes jeg ikke noe om nei
Vet sjefen heller ikke liker det
 
Liker det bedre om de ansatte bruker løse ledige klær så lenge de er hele og relativt rene, søl forekommer jo i en bhg.

Vet ikke om det er pga de jeg har opplevd som bruker jeans og er veldig sittestillende i forhold til de som bruker klær som joggebukser :)

Jeg er aldri stillesittende i en barnehage - og bruker alltid klær som jeg kan bevege meg godt i (som f.eks. gode turklær) ;)
 
Bortsett fra at ene pedlederen i vår bhg går med jeans og fleecegenser (uansett hvilken årstid:p) så har jeg ikke tenkt over hva de voksne har på seg. Men tror ikke jeg hadde brydd meg uansett.
 
Liker det bedre om de ansatte bruker løse ledige klær så lenge de er hele og relativt rene, søl forekommer jo i en bhg.

Vet ikke om det er pga de jeg har opplevd som bruker jeans og er veldig sittestillende i forhold til de som bruker klær som joggebukser :)
Den bhg kb gikk i til slutt, var kun pent kledd ansatte og fe kunne aldri sitte i sandksssen for da ble de møkkete...
Den første hadde gode turklær og var aldri redd for det
 
Aldri tenkt over hva de ansatte har på seg jeg.
 
Den bhg kb gikk i til slutt, var kun pent kledd ansatte og fe kunne aldri sitte i sandksssen for da ble de møkkete...
Den første hadde gode turklær og var aldri redd for det

haha.. ja jeg har hørt og lest om mange sånne ansatte også altså :p Da tror jeg man har kommet på feil plass. Jeg kan gjerne ha på jeans i barnehagen jeg altså, men jeg sitter da i sandkassa likevel :p Dersom jeg ikke ønsker å sette meg i sandkassa i det jeg har på meg så tar jeg på meg en utebukse :p
 
Den bhg kb gikk i til slutt, var kun pent kledd ansatte og fe kunne aldri sitte i sandksssen for da ble de møkkete...
Den første hadde gode turklær og var aldri redd for det
Nettopp, greit med kanskje en mellomting, uansett bryr jeg meg ikke om de skulle bruke joggebukse siden de jo skal være aktive med barna ;)
 
haha.. ja jeg har hørt og lest om mange sånne ansatte også altså :p Da tror jeg man har kommet på feil plass. Jeg kan gjerne ha på jeans i barnehagen jeg altså, men jeg sitter da i sandkassa likevel :p Dersom jeg ikke ønsker å sette meg i sandkassa i det jeg har på meg så tar jeg på meg en utebukse :p
Har på jeans jeg også, sitter definitivt i sandkassa med de også jeg
 
Nå vet jeg jo ikke helt hva man mener er "joggebukse" til barn da. Frøkna mi kan ikke bruke stramme bukser, enten så siger de så hun viser rompa når hun sitter, eller så er de for stramme. Det beste til henne er løse bukser som har strikk oppe og nede, og gjerne i jerseystoff. Så hvis det er det man kaller joggebukser på barn, så er det omtrent utelukkende det hun går i.

Tenker de voksne i barnehagen bør få kle seg slik de vil, så lenge det er anstendig. Hadde følt det mer naturlig med sporty klær, myke og varme klær som det er lett å sitte på gulvet i, enn stramme jeans, skjørt eller klær som var så pene at jeg tenker det må være dumt å få leverpostei, snørr osv på i løpet av dagen.
 
Har selv jobbet i barnehage i mange år og vi var jo like mye på gulvet og i sandkassa som disse små. Vi trøstet barn med makrell og snørr i hele fjeset, og var med å lage sølekake i sandkassa. Lønna som barne og ungdomsarbeider i en barnehage var ikke mye å skryte av, å ikke fikk vi spesielt med klesgodtgjørelse, så mine pene klær lå fint hjemme og ja jeg kunne ta på meg en joggebukse når jeg dro på jobb uten å ha dårlig samvittighet for det. Om foreldre velger å vektlegge hva de ansatte har på seg ( sett at det ikke er uanstendig ) og ikke hvordan barna deres har det i hverdagen så mener jeg personlig at foreldrene har et problem. Min mening! :) og ja, man kan ha på en joggebukse uten å sendt som en lasaron av den grunn.
 
Dette er HV jeg mener med slaskete joggebukser og som ikke er ønskelig at man bruker der jeg jobber

Mange jobber har kleskoder, skjønner ikke hvorfor det da skal være et problem at man har det i bhg også
2016-06-25-00-19-02-1902097185.jpeg
 
Dette er HV jeg mener med slaskete joggebukser og som ikke er ønskelig at man bruker der jeg jobber

Mange jobber har kleskoder, skjønner ikke hvorfor det da skal være et problem at man har det i bhg også
Vis vedlegget 184153
Hvorfor i all verden er det er problem? Trenger jo ikke se slaskete ut? Når du sier slaskete ser jeg for meg hull, flekker eller noe. Er da helt kurante klær i en barnehage, hvor det da må være greit at klærne er myke så man kan sitte på gulvet med ungene pg det ikke er verdens undergang å få makrell på seg?

Kleskode er kanskje et poeng hvis man er i serviceyrke eller noe slikt, men i barnehage må da funksjon og komfort komme foran.
 
Hvorfor i all verden er det er problem? Trenger jo ikke se slaskete ut? Når du sier slaskete ser jeg for meg hull, flekker eller noe. Er da helt kurante klær i en barnehage, hvor det da må være greit at klærne er myke så man kan sitte på gulvet med ungene pg det ikke er verdens undergang å få makrell på seg?

Kleskode er kanskje et poeng hvis man er i serviceyrke eller noe slikt, men i barnehage må da funksjon og komfort komme foran.
Klær kan være myke uten at det er joggebukser, det er altså ikke ønskelig at vi har det og jeg har aldri hatt problem med å følge den regelen.
Vi er tross alt u et serviceyrke vi også ;)
 
Klær kan være myke uten at det er joggebukser, det er altså ikke ønskelig at vi har det og jeg har aldri hatt problem med å følge den regelen.
Vi er tross alt u et serviceyrke vi også ;)

I barnehagen? Nei, det er ikke er serviceyrke, det er et omsorgsyrke/pedagogisk yrke. Man selger ingenting. Når jeg føler for det, så går jeg også på jobb i joggebukse (lærer). Om noen måtte mene noe om det, så ville jeg nok kjenne på trangen til å himle med øynene og spørre om det påvirker min evne til å utføre jobben min. I serviceyrker hvor man selger tjenester eller varer, er det logisk at det er litt mer fokus på å fremstå som ekstra innbydende og stilig. I noen yrker må man bruke uniform, mens i andre holder det å være normalt anstendig og velstelt. Hva folk ellers liker å gå med får være opp til dem, men syns det er provoserende når man skal dømme andre ut fra en eller annen standard man har satt for seg selv.
 
Back
Topp