Inspirert av annen tråd...

M

My heart

Guest
ang kjefting og irettesettelse av barnet.. noen nevnte også fri oppdragelse..

Hva legger dere i ordet fri oppdragelse?

Jeg ser på meg selv som streng, men rettferdig.
De har regler og vi har forventninger av de.
Men velger også mine kamper.

Når barna er små er det en ting.. når de er over 10 år må de lære og feile.. de må ta ansvar for mere. Tror barna kveles om vi skal bestemme og overvåke alt de gjør. Her får de være barn, klatre i trær, velte på sykkel, lære å mestre. Smøre matpakke, henge opp klær osv. Jeg prøver ikke å være curlingforeldre selv om jeg alltid har vært det,så slipper jeg litt mer taket nå.. fordi de skal bli mer selvstendige og klare å tenke selv. Ta konsekvenser.

Men de er hyggelige, sympatiske og kjekke barn.
 
Null regler er vel fri oppdragelse, hadde en elev på skolen en gang som hadde dette hjemme, han sto på pulten når han rakk opp hånda, kjempe sjarmerende[emoji23] mor mente det var helt ok så vi fikk noen utfordringer i løpet av skoletiden.
 
Jeg synes din oppdragelsesmetode høres veldig fornuftig ut!

Når det gjelder fri oppdragelse:
Da ser jeg for meg barn som ikke får konsekvenser for sine handlinger. Det tenker jeg er veldig ugunstig.
 
Jeg synes din oppdragelsesmetode høres veldig fornuftig ut!

Når det gjelder fri oppdragelse:
Da ser jeg for meg barn som ikke får konsekvenser for sine handlinger. Det tenker jeg er veldig ugunstig.
Samme tenker jeg :)
 
Fri oppdragelse er fravær av grenser, regler og veiledning. Tanken er vel at de selv skal lære av naturlige konsekvenser. Men det blir veldig uforutsigbart, fordi man da aldri kan vite helt hvordan utfallet blir. Og i tillegg blir det helt feil at de skal ta konsekvensene av valg de ikke er i stand til å ta enda. Synes det er sinnsykt slemt mot ungene.
 
Når jeg tenker fri oppdragelse ser jeg for meg dem som setter ungene til å oppdra hverandre.
 
Back
Topp