Innføring av tynn grøt

A

Annemonen

Guest
Etter råd fra svigermor skal jeg innføre grøt på min lille klump. Da håper jeg det blir mer soving i hus, og at jeg får gjort noe i huset. Og jeg trenger ikke høre om at grøt ikke nødvendigvis gir mer soving. Svigermor har 6 barn, så jeg stoler på henne når hun sier at alle barna hennes sov bedre når de i den alderen fikk grøt.
Det jeg lurer på er om hvor tynn den bør være, og hvor fort jeg kan øke mengden. Det er jo noen år siden svigermor hadde barn, og disse kjøpegrøtene har nok forandret seg en del siden da. Og bør jeg blande med morsmelk eller morsmelkerstatning? Eller er vann best? I så fall hvordan tenker man mengdene blir etter som hva det blandes med? Gir morsmelkerstatning tykkere grøt enn morsmelk?
 
Hvor gammel er barnet?
 
Tynn grøt/velling bør helst lages på mm om mulig, evt mme.

Det funker for noen i forhold til søvn, men ikke alle forøvrig.

Bør du i nærheten av Sverige så selges det der velling som kan være fin å bruke.
 
Han er 3 uker i går. Han ligger konstant på puppen, og svigermor var veldig klar på at nå må jeg få innført litt og litt grøt. Jeg sover ingenting og er konstant grå under øynene.
Men har du noen tips til hvordan jeg lettest gjør overgangen til grøt? Altså blandingsforhold og om hva slags væske som er best å ha i?
 
Tynn grøt/velling bør helst lages på mm om mulig, evt mme.

Det funker for noen i forhold til søvn, men ikke alle forøvrig.

Bør du i nærheten av Sverige så selges det der velling som kan være fin å bruke.

Takk, velling fås ikke i Norge? Bor et stykke unna Sverige.
 
Vi begynte med grøt når min var 4 måneder.
Ganske så tynn til å begynne med, og kun noen få skjeer. Vi økte ganske hurtig, da min var veldig glad i mat og han ikke fikk problemer med magen.
Vi gav grøt fra nestle og brukte vann.

Men, 3 uker er veldig tidelig, aldri hørt om noen som har fått så tidlig.
Veldig vanlig at de ligger mye til puppen og er mye urolig.
Kan ha vondt i magen, fordi han får mye luft om han er urolig, eller det kan være andre ting som plager han.
Smokk kan hjelpe noe, om han har et stort sugebehov.
Evt så ville jeg gitt mme over grøt i den alderen.
Vet det ikke var svaret du var ute etter.
Men tror grøt i den alderen kan gjøre vondt verre.
 
Takk, velling fås ikke i Norge? Bor et stykke unna Sverige.
Nei, ikke sett det i Norge i butikkene.

Men, om barnet er under 4 måneder og du trenger ekstra næring til det ville jeg heller gitt mme. Det også er tyngre fordøyelig og kan gi de mer søvn.
Å gi velling grøt før 4 måneder kan være skadelig for systemet deres da det ikke er modent nok til å takle det enda..
 
Edit: Ser nå at dette faktisk var et seriøst spørsmål, og at du har fått gode svar på hvorfor MME er det beste dersom barnet trenger ekstra næring, og at grøt ikke bør gis før 4 måneder.
 
Last edited:
Her er svigermor på bærtur, og gjør mer skade enn gagn. At hun har seks barn gjør henne ikke til noen ekspert på barn og ernæring (det viser jo rådet hennes med all tydelighet). Barn under fire måneder skal ikke ha noe annet enn morsmelk eller morsmelkerstatning!
 
Og barn på tre uker SKAL ligge konstant på puppen, det er slik det er ment fra naturens side. De har bitte bitteliten magesekk, og veldig umodne tarmer, og morsmelk er det ultimate for en sånn liten kropp.
 
Vi begynte med grøt når min var 4 måneder.
Ganske så tynn til å begynne med, og kun noen få skjeer. Vi økte ganske hurtig, da min var veldig glad i mat og han ikke fikk problemer med magen.
Vi gav grøt fra nestle og brukte vann.

Men, 3 uker er veldig tidelig, aldri hørt om noen som har fått så tidlig.
Veldig vanlig at de ligger mye til puppen og er mye urolig.
Kan ha vondt i magen, fordi han får mye luft om han er urolig, eller det kan være andre ting som plager han.
Smokk kan hjelpe noe, om han har et stort sugebehov.
Evt så ville jeg gitt mme over grøt i den alderen.
Vet det ikke var svaret du var ute etter.
Men tror grøt i den alderen kan gjøre vondt verre.

Svigermor har altså 6 barn, og hennes barn fikk grøt tidlig. Du mener det er for tidlig altså? Er morsmelkerstatning bedre? Jeg vil jo tro svigermor har peiling etter 6 barn, men ser det er en til som også mener det er for tidlig med grøt.
 
Hvis barnet får morsmelk, men det likevel er behov for annen mat, skal barnet kun ha morsmelkerstatning sammen med morsmelk frem til fire måneders alder, eventuelt morsmelkerstatning alene hvis amming ikke er mulig.

D-vitamintilskudd anbefales for alle spedbarn fra barnet er fire uker gammelt, gjerne i form av tran. Dersom spedbarnet får morsmelkerstatning, kan mengden D-vitamintilskudd reduseres. Se anbefaling om D-vitamin.

Dersom barnet ikke får morsmelk, anbefales morsmelkerstatning med en sammensetning som gitt i Forskrift om morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger.


Dette er altså helsedirektoratets anbefaling, du kan lese deg opp på spedbarnsernæring der.

https://helsedirektoratet.no/retnin...t-eneste-alternativet-de-fire-første-månedene
 
Svigermor har altså 6 barn, og hennes barn fikk grøt tidlig. Du mener det er for tidlig altså? Er morsmelkerstatning bedre? Jeg vil jo tro svigermor har peiling etter 6 barn, men ser det er en til som også mener det er for tidlig med grøt.
Ja, men hennes barn er over 30-årene regner jeg med, da var det vanlig. Jeg å fikk grøt når jeg var 6 uker, ikke uvanlig da, men man vet bedre nå.
Så, ja jeg mener det er alt for tidlig. Systemet er ikke klar for det enda.
Jeg ville heller gitt mme og smokk om det sliter deg helt ut.
Som sagt gav vi grøt fra 4 måneder og det er tidlig. Men ville aldri gitt før det.
 
Ja, men hennes barn er over 30-årene regner jeg med, da var det vanlig. Jeg å fikk grøt når jeg var 6 uker, ikke uvanlig da, men man vet bedre nå.
Så, ja jeg mener det er alt for tidlig. Systemet er ikke klar for det enda.
Jeg ville heller gitt mme og smokk om det sliter deg helt ut.
Som sagt gav vi grøt fra 4 måneder og det er tidlig. Men ville aldri gitt før det.
Min bror fikk oppbløtte brødskiver med leverpostei når han var seks uker, heldigvis har min mor fulgt med i tiden, og det kunne ikke ramle henne inn å anbefale meg det samme (ikke kunne det ramle meg inn å følge et eventuelt slikt råd heller for så vidt).
 
Hvis barnet får morsmelk, men det likevel er behov for annen mat, skal barnet kun ha morsmelkerstatning sammen med morsmelk frem til fire måneders alder, eventuelt morsmelkerstatning alene hvis amming ikke er mulig.

D-vitamintilskudd anbefales for alle spedbarn fra barnet er fire uker gammelt, gjerne i form av tran. Dersom spedbarnet får morsmelkerstatning, kan mengden D-vitamintilskudd reduseres. Se anbefaling om D-vitamin.

Dersom barnet ikke får morsmelk, anbefales morsmelkerstatning med en sammensetning som gitt i Forskrift om morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger.


Dette er altså helsedirektoratets anbefaling, du kan lese deg opp på spedbarnsernæring der.

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/spedbarnsernering/seksjon?Tittel=anbefalinger-for-morsmelk-morsmelkerstatning-1054#dersom-det-er-behov-for-annen-mat-enn-morsmelk,-er-morsmelkerstatning*-det-eneste-alternativet-de-fire-første-månedene

Tusen takk! Da kan jeg vise dette til svigermor, så blir hun ikke så oppgitt når jeg ikke følger rådene hennes.
Da får vi heller gi litt morsmelkerstatning. Jeg har visst lite næring i melka mi, så han må få noe mer. Da skal jeg se om ikke morsmelkerstatning gjør at vi får sove litt. Er så trøtt og sosete nå at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.
 
Min bror fikk oppbløtte brødskiver med leverpostei når han var seks uker, heldigvis har min mor fulgt med i tiden, og det kunne ikke ramle henne inn å anbefale meg det samme (ikke kunne det ramle meg inn å følge et eventuelt slikt råd heller for så vidt).
Akkurat det samme med mamma her å, selv om ho gjorde det med meg for 28 år siden, så anbefaler ho ikke meg å gjøre det nå. Selv ikke når søstra mi som er 9 år yngre enn meg gjorde ho det med, for man har lært nye ting og anbefalingene endrer seg.
 
Tusen takk! Da kan jeg vise dette til svigermor, så blir hun ikke så oppgitt når jeg ikke følger rådene hennes.
Da får vi heller gi litt morsmelkerstatning. Jeg har visst lite næring i melka mi, så han må få noe mer. Da skal jeg se om ikke morsmelkerstatning gjør at vi får sove litt. Er så trøtt og sosete nå at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.
Melk er ikke næringsfattig, det går ikke, men kan være at man har for lite melk. Da er mye tilskudd fine å ha.

Om svigermor vil være hjelpsom kan hun ta med lille på trilletur heller, ett par timer på øyet uten baby kan være helt fantastisk når man er så trøtt.
 
Last edited:
Ja, men hennes barn er over 30-årene regner jeg med, da var det vanlig. Jeg å fikk grøt når jeg var 6 uker, ikke uvanlig da, men man vet bedre nå.
Så, ja jeg mener det er alt for tidlig. Systemet er ikke klar for det enda.
Jeg ville heller gitt mme og smokk om det sliter deg helt ut.
Som sagt gav vi grøt fra 4 måneder og det er tidlig. Men ville aldri gitt før det.

Ok. Da skjønner jeg. Svigermor er litt sånn old school, men hun har peiling på mange ting altså. Men ikke så lett for henne å oppdatere seg på alt. Jeg føler meg jo litt fersk i forhold til at hun har hatt så mange unger. Men lest litt på link som ble lagt ut over, og skal oppdatere svigermor litt.
 
Ikke hør på svigermor!!! Du kan skade barnet ditt.
Gå inn på babyverden.no så videre på amming og ernæring. Les deg opp. Kan finne linker til deg etterpå. Men ikke gi barnet sitt noe annet enn mm eller mme før barnet er 4 mnd eller i samråd med helsepersonell.

Lykke til. Forstår godt du er trøtt. Klem til deg
 
Melk er i næringsfattige, det går ikke, men kan være at man har for lite melk. Da er mye tilskudd fine å ha.

Om svigermor vil være hjelpsom kan hun ta med lille på trilletur heller, ett par timer på øyet uten baby kan være helt fantastisk når man er så trøtt.

Jo, altså har flere av mine venninner sagt de hadde for lite næring i melka. Og det er jo tydelig at han ikke blir mett. Og jeg fikk ut 100ml når jeg pumpa her i forgårs, og den var mest vannete i starten, og følte det tok lang tid før det kom noe mer enn bare vannete melk, og den ble mer gul på farge.
 
Back
Topp