Innføring av grøt/velling

Lizz83

Gift med forumet
jeg har en gutt som er født i 34+1 og er nå 4 uker over termin (altså 10 uker). Han drikker eksterne mengder med hipp (hver 3.- 4.time) og viser tegn til at han er sulten. På kvelden kan han drikke 300ml før han sovner. Da sover han noen timer ekstra da....
Men mitt spm er: når begynte dere med smaksprøve på grøt/velling? De to andre mine fikk det da de var ca 3mnd, men minsten er jo ikke «like gammel» når han er 3mnd.
 
Er vel 4 måneder etter fødsel, ikke justert som er anbefalt.

Vi begynte nærmere 5 måneder.
 
Man fraråder å gi noe annet enn me el mme til 4 mnd etter fødsel. Tarmsystemet er ikke modent før og kan derfor få skader. Begge mine har drukket masse ved 3 mnd alder da de da har vært i en vokse periode. Helt normalt.
 
Man fraråder å gi noe annet enn me el mme til 4 mnd etter fødsel. Tarmsystemet er ikke modent før og kan derfor få skader. Begge mine har drukket masse ved 3 mnd alder da de da har vært i en vokse periode. Helt normalt.

Fikk beskjed på helsestasjonen at det var helt innafor å gi ved 3mnd alder (og helsesøsteren er godt oppi åra med mye erfaring). Er vel innføring av mye gluten som er greia. Men det som jeg ikke visste, er at maltekstrakt inneholder gluten og det er jo anbefalt fra fødsel av hvis babyen er hard i magen. Men greit å vite uansett at jeg ikke skal tenke på at han er prematur.
Han nærmer seg forøvrig en liter mme i døgnet.
 
Fikk beskjed på helsestasjonen at det var helt innafor å gi ved 3mnd alder (og helsesøsteren er godt oppi åra med mye erfaring). Er vel innføring av mye gluten som er greia. Men det som jeg ikke visste, er at maltekstrakt inneholder gluten og det er jo anbefalt fra fødsel av hvis babyen er hard i magen. Men greit å vite uansett at jeg ikke skal tenke på at han er prematur.
Han nærmer seg forøvrig en liter mme i døgnet.

Jeg er overhode ingen ekspert på tema så hvis helsesøster har sagt at det er greit så gir jeg meg på det og følger helsesøster :) Får spørre vår helsesøster neste gang om hvorfor helsedirektoratet og who avdvarer mot fast føde før 4 mnd alder pga skader på tarmsystemet. Litt kjipt å gi ut feil råd her inne kjenner jeg (man trenger jo ikke ytterligere forvirring :p)

Begge mine spiste forøvrig 1 l mme i døgnet ved 3 mnd alder
 
Back
Topp