Influensavaksine

Sulemu

Forelsket i forumet
Januarhula 2014
Er det mange her som skal ta eller har tatt årets influensavaksine?

Jeg lar nok følelsene styre over fonuften (myndighetenes anbefaling). Jeg er ingen vaksinemotstander overhodet, men kjenner at jeg er skeptisk likevel til å tilføre kroppen noe den egentlig ikke skal ha (hvis det gir mening?) når jeg har en skatt gjemt i magen.
Har prøvd å lese litt, og det er visst veldig vanlig at gravide er skeptiske, og jeg har også inntrykk av at de færreste gravide faktisk tar influensavaksinen.

Så, hva tenker dere? Syns dere jeg/de som er skeptiske og ikke vil ta den, er uansvarlige?

Jeg fikk forsåvidt ingen info om dette verken forrige svangerskap eller denne gangen. Jeg har kommet over informasjon helt tilfeldig på egenhånd. Det er kanskje der det ligger, nemlig mangelen på informasjon?
 
Jeg skal absolutt ta den!

For det første så kan influensa sent i svangerskapet føre til en del stygge bivirkninger. Det er altså ekstra farlig for oss.

For det andre så er influensa hos spedbarn veldig lite heldig. Ved å vaksinere meg, så beskyttes også barnet de første månedene.

For det tredje så vil min vaksinasjon bidra til gruppeimuniteten i samfunnet. Det gjør at personer med alvorlig nedsatt immunforsvar, som ikke kam vaksineres men som blir veldig, veldig syke om de får influensa, blir litt bedre beskyttet. Fordi det blir mindre spredning av influensa i samfunnet rundt.

For det fjerde, så har jeg astma. En vanlig forkjølelse gjør meg sykemeldt og sengeliggende i to uker, og småsyk i to til. Jeg vil ikke en gang tenke på hvor syk jeg kan bli av influensa. Jeg vaksinerer meg derfor hvert år.

Man kan lese mer om svangerskap og influensa her:
https://www.babyverden.no/Nyheter/Gravide-anbefales-vaksine-mot-sesonginfluensa/
 
Hvis du blar litt ned har vi allerede en tråd på dette [emoji4]

Men jeg er veldig for! Den beskytter barnet 6 måneder etter fødsel og har blitt testet ut i mange år uten noen seriøse bivirkninger.
På mitt legekontor og helsestasjon henger det plakater overalt om at de anbefaler gravide som føder i sesongen om å ta den. Står og mye om det på fhi sine sider (https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen/kunnskapsgrunnlag/gravide/), og er jo der jordmødre og leger refererer til for informasjon for gravide. Så jeg syns ikke det er mangel på info om den ihvertfall. [emoji4]

Tar ikke vaksinen selv til vanlig, men tar den no fordi influensa kan være ganske ille for en liten baby.

Influensa er jo som regel ikke skadelig for voksne (eldre i faregruppe blir oppfordret til å ta vaksine), så at man ikke tar akkurat denne vaksinen fordi man er skeptisk eller av andre grunner gjør meg ingenting. Da er det verre med andre vaksiner som har større konsekvenser. [emoji4]
 
Du hørte nok ikke om den sist fordi det er ganske nytt at gravide bør tar den ;)
Jeg har allerede fått erfare hvor mye dårligere immunforsvaret er som gravid. Har aldri tidligere hatt influensa, så det er vel ikke noe som jeg får lett, men som gravid er jeg mer utsatt, og først og fremst tenker jeg på babyen som bli født midt influensasesongen. Om jeg kan gjøre noe for å beskytte han, gjør jeg det :)
 
Jeg skal ta den, særlig siden farene ved influensa er størst for barnet i tredje trimester. Siden jeg skal ha i januar betyr det at influensasesongen begynner når det er farligst for oss. Jeg tilfører alt mulig til kroppen min som ikke er der av seg selv, f.eks folat, omega 3 og allergimedisin. Jeg har ingen bekymringer knyttet til vaksine, så jeg skal ta den i oktober.
 
Sniker fra desember.

Jeg ser i utgangspunktet på denne vaksinen som unødvendig og jeg ville ikke ofret den en tanke engang dersom jeg ikke var gravid. Men som høygravid og med et barn som vil være nyfødt og med lite/ingen immunforsvar i influensasesongen er jeg ikke i tvil om å ta den. Jeg rådførte meg med legen min og hun var overhode ikke i tvil om at jeg bør ta den. Jeg synes derfor det er galskap å la være. Jeg synes ikke de som lar være er direkte uansvarlige men jeg må innrømme at jeg ikke forstår helt tankegangen.
 
Når tar dere den da? Var nettopp på 24 ukers kontroll, og skulle egentlig spørre da, men glemte det. Hverken lege eller jordmor sa et ord om dette til meg..
 
Når tar dere den da? Var nettopp på 24 ukers kontroll, og skulle egentlig spørre da, men glemte det. Hverken lege eller jordmor sa et ord om dette til meg..
Lurer jeg også på! Var nettopp på kontroll selv, men glemte såklart å spørre.. Jeg må innom labben for noen prøver ila uka, så tenkte kanskje å høre med de der :)
 
Influensavaksinen kommer i slutten av oktober, så jeg tenker å ta den ganske raskt etter det. Hos fastlegen.
 
Når tar dere den da? Var nettopp på 24 ukers kontroll, og skulle egentlig spørre da, men glemte det. Hverken lege eller jordmor sa et ord om dette til meg..

Vi skulle snakke om det på neste kontroll i begynnelsen/midten av oktober. De hadde ikke fått den inn enda da jeg var der sist for 3 uker siden.
 
Jeg tok den for to dager siden. Tar den fordi jeg ikke er gira på å få influensa som (høy)gravid, men også fordi jeg jobber med mennesker som har nedsatt immunforsvar.
 
Jeg skal også fått tatt den! Er som den nevnes her også en beskyttelse for baby når h*n kommer til verden:)
 
Jeg blir syk bare noen hoster i nabohuset nå når jeg er gravid, så jeg skal så absolutt ta den.

Jeg gjorde det også sist jeg var gravid og det var deilig å slippe unna når så mange ble syke rundt meg.

Jeg er både mer syk og lengre syk enn når jeg ikke er gravid merker jeg.
 
Back
Topp