Influensavaksine

Mamma tok visstnok det da hun var gravid med meg, og mener hun aldri har vært så syk i hele sitt liv som hun ble av den, så det alene er grunn nok for meg til å la være. Den andre grunnen er vel at det går 6-7 år mellom hver gang jeg er syk, så jeg har aldri tenkt på at jeg kunne trenge det.

Blir man mer syk hvis man får influensa når man er gravid? Eller er det noen annen grunn til å ta den?

Mamma tok visstnok det da hun var gravid med meg, og mener hun aldri har vært så syk i hele sitt liv som hun ble av den, så det alene er grunn nok for meg til å la være. Den andre grunnen er vel at det går 6-7 år mellom hver gang jeg er syk, så jeg har aldri tenkt på at jeg kunne trenge det.

Blir man mer syk hvis man får influensa når man er gravid? Eller er det noen annen grunn til å ta den?

Høres jo ikke bra ut...

Man har visst nedsatt immunforsvar og kan bli mer alvorlig syk hvis man får det...

Aldri i verden. Synes alle blir syke av den. Tar heller ikke kollektivt noe særlig og har erfart at det som regel er der jeg blir syk.

Har aldri tatt den, og bruker ikke få skikkelig influensa.
Har gjerne en runde med skikkelig forkjølelse ila høsten/vinteren, med feber, men ikke verre enn at det er over på et par dager. Så jeg står over

Nei, har tatt den hvert år pga. medisiner jeg går på i forbindelse med leddgikt, men har ikke merket noen forskjell på sykdomshyppighet og hvor syk jeg blir. Eneste grunnen til at jeg har tatt den er fordi legen ikke vil gi meg medisinen hvis ikke:wacky: Nå som jeg er gravid og uansett ikke går på medisiner skal jeg unne meg å ikke ta vaksinen;)

Det har jeg ikke tenkt på faktisk, men kommer nok ikke til å ta den på tross av at jeg jobber i helsesektoren, så sånn sett burde jeg vel..Jeg har hatt influensa kanskje 2 ganger i hele mitt 25 år lange liv, så føler det er verdt å ta sjansen på at jeg ikke skal være så uheldig å få det mens jeg er gravid :P *bank i bordet*

Jeg skal absolutt ta den! :) vanligvis tar jeg den fordi jeg er sykepleier, og selv om jeg ikke pleier å bli syk kan jeg smitte pasientene uten selv å vise symptomer. I år tar jeg den også for lillemann sin skyld, da influensa i svangerskapet gir økt risiko for skade på barnet og også død. Vaksinen beskytter også barnet den første tiden etter fødsel. Så ikke noen tvil for min del :)

tjaa... Jeg har sjelden influensa, men hadde det for halvannet år siden, da var jeg helt ødelagt noen dager og hadde lungebetennelse i tillegg, så det var ikke kult. Man har jo nedsatt immunforsvar som gravid, men det kan jo også være årsaken til at mange blir dårlige av selve vaksinen?

Nei, jeg vet ikke. Tror ikke egentlig jeg har behov for det, var ikke syk da jeg gikk med vesla og hun kom i februar, så kanskje jeg bare lar være.

Kommer ikke til å ta den :) Kun tatt mot svineinfluensa for mange år siden. Tenker at kroppen sitt immunforsvar har godt av å bli satt på prøve en gang i blandt :)

Kommer ikke til å ta den. Med fare for å jinxe meg selv nå, så har jeg ikke hatt influensa siden jeg flyttet fra Oslo etter endt studietid :P Mye mindre smittepress å bo på landet og kjøre egen bil, enn å stå og å gå oppi fremmede folk overalt som nyser og hoster på deg, hahaha :P

Nope kommer nok ikke til å ta den, blir ikke så syk at jeg trenger det føler jeg. Ikke omgås jeg mye folk heller i hverdagen siden jeg er hjemme. Så står over den

Jeg skal ta den. Tenker det er bedre å ta den siden det er anbefalt, enn å f.eks. få lungebetennelse og/eller miste barnet fordi jeg blir syk og ikke tok den. Det er for øvrig ikke mulig å få influensa av en influensavaksine. Jeg var den eneste her i huset som ikke fikk influensa i vinter; samboeren min hadde 40 i feber og sønnen vår hadde feber i 11 dager. Svigerfar var på besøk i denne perioden, og han ble heller ikke syk. Gjett hvem av oss som hadde tatt influensavaksinen... (Jeg og svigerfar.)
Legen på legevakten (var der med sønnen vår) sa at de pasientene han hadde hatt innom med influensa, ikke hadde tatt vaksinen.

Jeg skal ta den. Tenker det er bedre å ta den siden det er anbefalt, enn å f.eks. få lungebetennelse og/eller miste barnet fordi jeg blir syk og ikke tok den. Det er for øvrig ikke mulig å få influensa av en influensavaksine. Jeg var den eneste her i huset som ikke fikk influensa i vinter; samboeren min hadde 40 i feber og sønnen vår hadde feber i 11 dager. Svigerfar var på besøk i denne perioden, og han ble heller ikke syk. Gjett hvem av oss som hadde tatt influensavaksinen... (Jeg og svigerfar.)
Legen på legevakten (var der med sønnen vår) sa at de pasientene han hadde hatt innom med influensa, ikke hadde tatt vaksinen.

Det er jo selvfølgelig ikke alltid de treffer på typen influensa, men å ikke ta den blir litt som å kjøre bil uten belte. Går som regel bra, men blir for stor risk for min del ;)

Back
Topp