Influensavaksine - ja eller nei?

  • Trådstarter Moderator Wilma
  • Opprettet
Usikker. Er gravid, og det anbefales vel ofte da? Tenker å forhøre meg med lege eller jordmor neste gang jeg skal dit på kontroll.
 
Usikker. Er gravid, og det anbefales vel ofte da? Tenker å forhøre meg med lege eller jordmor neste gang jeg skal dit på kontroll.
Er du gravid i andre eller tredje trimester er den anbefalt fra de som kan dette bedre enn legen og jordmoren din.
 
Nei, det kommer jeg aldri til å ta.. får aldri influensa uansett..
 
Jobber på sykehus, så er jo anbefalt. Men holder på å svime av av sprøyter, så tviler på at jeg tar den.
 
Bør ta den iom jeg er i risikogruppen, men kan ikke pga allergi mot ene ingrediensen.
 
Jeg tok den ikke med førstemann som kom på sommeren, selv om fastlegen pressa veldig på den!

Jeg tok den da jeg ventet vinterbarn, selv om jeg hadde hatt influensa året før og da vet at det sannsynligvis er mange år til neste gang :) Med min flaks kunne man banna på at jeg hadde fått influensa hvis jeg ikke hadde tatt den [emoji14]
 
Jeg og ungene har ikke tatt og skal ikke, men mannen tok den et år fordi han har hatt astma som barn og muligens har litt fortsatt. Vet ikke helt. Uansett, han ble anbefalt å ta den. Husker jeg ikke likte det og var redd han skulle bli kronisk syk... :/ Jeg tok den heller ikke da jeg var gravid i 2011 og 2014. Stolte ikke på den da og gjør det ikke nå heller selv om de sikkert har forbedret den nå. Tilliten er brutt siden de ga den ut før den var brukt skikkelig. Disse gode gamle vaksinene blir såklart noe helt annet.
 
Influensavaksinen er god og velbrukt i evigheter og er ikke det samme som svineinfluensavaksinen, som ble lansert fort, noe man måtte pga en pandemi. I ettertid kan man ha mange meninger om det også, men der og da var situasjonen sånn
 
Jeg er ikke i noen risikogruppe, så i utgangspunktet har jeg ikke tenkt å ta den. Men jeg jobber på sykehus, så kanskje jeg faller under en av yrkesgruppene som bør ta den.
 
Influensavaksinen er god og velbrukt i evigheter og er ikke det samme som svineinfluensavaksinen, som ble lansert fort, noe man måtte pga en pandemi. I ettertid kan man ha mange meninger om det også, men der og da var situasjonen sånn

Åja, nå blandet jeg de to. :p Var svineinfluensavaksinen jeg tenkte på i innlegget mitt. Kan ikke huske at jeg ble tilbudt noen influensavaksine da jeg var gravid.
 
Åja, nå blandet jeg de to. [emoji14] Var svineinfluensavaksinen jeg tenkte på i innlegget mitt. Kan ikke huske at jeg ble tilbudt noen influensavaksine da jeg var gravid.
Influensavaksinen har jo vært der "i evigheter" til risikogruppene, det som er nytt er at fra høsten 2009 har gravide vært inkludert i disse risikogruppene.
 
Ja, den tar jeg hvert eneste år. Tilhører risikogruppene og har aldri blitt syk av vaksinen. Influensavaksinen er vel utprøvd og for meg er det mye større risiko forbundet med ikke å ta vaksinen.
 
Tok den i fjor siden jeg da var gravid og bruker vanligvis å ta den hvert år med tanke på at jeg jobber på sykehus, men nå er jeg jo i permisjon frem til april neste år så da tenker jeg at det ikke er nødvendig å ta den i år :)
 
Back
Topp