Influensavaksine - ja eller nei?

  • Trådstarter Moderator Wilma
  • Opprettet
M

Moderator Wilma

Guest
Nå kommer snart influensasesongen for fullt, og da kommer gjerne spørsmålet om influensavaksinen opp. Vaksinen er anbefalt av Folkehelseinstituttet.

Her får du informasjon om vaksinen :)

Skal du ta den? Hvorfor/hvorfor ikke? :)
 
Ja, det skal jeg. Vil ikke ha det i hus, verken som gravid eller med en nyfødt.
 
Nei vi skal heller ikke ta den.
 
Neh, dropper det [emoji5]
 
Nei, blir ikke til det. Legen så ikke hensikten heller, siden baby er ventet i november og da er gjerne den verste influensasesongen over.
 
Jeg må. Dels fordi jeg jobber i helsevesnet, men nå snart permisjon, så hadde ikke vært så viktig, men også fordi jeg har astma og blir fort dårlig om det kommer noe kastende over meg
 
Nei, blir ikke til det. Legen så ikke hensikten heller, siden baby er ventet i november og da er gjerne den verste influensasesongen over.
Egentlig ikke... influensa sesongen var treg i fjor, da hadde den sin topp i romjula og mot midten av januar, just saying.
 
Jeg har bare hatt influensa en gang i hele mitt liv (muligens to), og jeg pleier ikke å vaksinere meg selv om vi får vaksinen gratis på jobb. (Jobber i helsevesenet, men har ingen pasientkontakt.) Har egentlig tenkt litt på om jeg skulle ta den i år, men glemte å skrive meg på liste på jobb i våres, så nå venter jeg bare og ser om vaksinen kommer før jeg går ut i permisjon, og om de i så fall har noen ekstra. Hvis jeg ikke får den på jobb gidder jeg nok ikke ...
 
Egentlig ikke... influensa sesongen var treg i fjor, da hadde den sin topp i romjula og mot midten av januar, just saying.
Var bare legen min som sa det, jeg aner ikke, for har aldri vært spesielt plaget med influensa. Blir forkjølet, men slipper som regel unna med det :)
 
Dette føler jeg blir litt som med spekemat. Sjansen for at det er listeria i spekematen er veldig lav, likevel unngår de aller fleste gravide å spise det - bare for å være på den sikre siden, nettopp på grunn av at konsekvensene blir så store om man er uheldig.

Det er heller ikke ofte man får influensa, men det er altså slik at alle får det flere ganger i løpet av livet - gjerne uten å vite om det er influensa eller en sterk forkjølelse.
Man kan ikke vite når man kommer til å få det. Influensa kan være svært skadelig både mor og barn. Sjangsen er veldig liten (akkurat som med listeria i spekemat), men fy flate så kjedelig å leve et helt liv hvor man må tenke "enn om jeg bare tok vaksinen"..

Folkehelseinstituttet anbefaler gravide i 2. og 3. trimester å ta influensavaksinen, så om din lege mener det er unødvendig - kanskje h*n ikke er helt oppdatert.

Anbefaler alle å lese dette dokumentet, særskilt det som står under fanen "sykdomsbyrde":

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen/kunnskapsgrunnlag/gravide/
 
Tror jeg skal ta den. Bruker å få influensa nesten hvert år og vil ikke få det som gravid eller med baby i hus. Burde kanskje samboeren også ta den? Han et sjeldent syk og ikke i risikogruppen, men tenker hvis han får influensa mens vi har en nyfødt hjemme..
 
Jeg skal ta den. Fått den sterkt anbefalt av jordmor-kollegaene mine. Barnet er dessuten beskyttet i 6 mnd etter fødsel dersom jeg tar den. Influensa sesongen kan vare lenger enn november.
 
Tror jeg skal ta den om jeg noen gang blir frisk fra forkjølelse/influensa jeg har hatt hengende i kroppen i av og på en måned nå [emoji85]
 
Hvis jeg blir anbefalt og ta det så gjør jeg det. Har gjort det i begge de andre svangerskapene[emoji56]
 
Det er en generell anbefaling i hele landet at gravide i 2. og 3. trimester skal ta den.. nå er du blitt anbefalt[emoji6][emoji4]

Hehe, takk skal du ha ;) Har ikke hørt noe om det dette svangerskapet, men skal til legen på tirsdag så får høre hva han sier da:)
 
Jg skal ta den...egentlig mest for å beskytte mitt ufødte barn mot influensa første vintersesongen så godt jeg kan [emoji4] Tatt den i mine tidligere svangerskap også og ikke hatt no influensa da og ingen bivirkninger.
 
Back
Topp