Ikke spise honning når du er gravid!?

håjenta8

Andre møte med forumet
Jeg var på besøk hos en venninne som også er gravid og som bor i Tyskland, og vi satt og snakka om mat man ikke skal spise mens man er gravid (siden vi begge er det) og jeg ble helt paff da hun fortalte at honning er noe av det farligste man kan spise mens man går gravid fordi det påvirker noe med veksten til babyen på en farlig måte sier de i Tyskland der hun går til svangerskaps-kontroller!! Sånn hun hadde forstått det, så kunne fingrer og tær eller armer og bein vokse seg skeive........:(
At vi ikke får ordentlig informasjon i Norge om dette, tenkte jeg, jeg bruker som regel å ha honning i teen, men har heldigvis ikke spist det så lenge jeg har vært gravid, men det er jo bare helt tilfeldig. 
Da jeg kom hjem måtte jeg høre med en jeg kjenner godt som jobber på barneavdelingen på sykehuset om hun visste om dette med honning virkelig er SÅ farlig, og da sa hun med en gang:
"JA! Det må du IKKE spise mens du er gravid, for det kan gi lammelser til babyen!!! De kan altså bli lam i fingrer/tær (sa hun) !! Ingen barn skal ha honning før de er over 1 år, for der er ett stoff i honning som virker på denne måten."
En gang på barneavdelingen var der et barn som foreldrene ga honning på smokken, og da måtte hun bare si:
 "Ikke gi honning på smokken, gi heller syltetøy !"
Jeg aner ikke om dette er sant, men når enkelte i helsevesenet sier det så jeg vil heller være på den sikre siden og unngår å spise det! [;)] En annen venninne av meg fikk beskjed fra fastlegen sin at hun ikke måtte spise honning (og spekemat osv.), men det sa ikke min fastlege noe om. Kommer nok til å høre med både han og jordmora [;)]

Har ikke hørt om dette nei! Men har heldigvis ikke spist honning siden jeg ble gravid nå. Skal holde meg unna det også nå [:)]

Vet at barn ikke skal ha honning innen ett år...men at det kan gi lammelser til babyen inni magen???? Hmmm....skeptisk... Dette må vi finne ut av.

Ikke noe vits i å skremme folk når man ikke er sikker på det, kjedelig hvis noen blir veldig redde nå og de ikke har noe grunn til det...Vi må jo gå ut i fra det som står på matportalen vel?

Jeg er sykepleier og har og hørt ja til gravide, nei til små barn..

ORIGINAL: veni_vidi_vici

Dette blir litt feil, for honning skal ikke gis til barn under ett år fordi de ikke klarer å bryte ned en bakterie. denne bryter vi imidlertid ned og bakterien vil ikke komme over i babyen i magen.

Dette er hentet fra matportalen:

Kan gravide spise honning?
Gravide kan trygt spise honning. Når barnet kommer, må du imidlertid huske at spedbarn ikke må få honning. Honning kan inneholde en bakterie som er særlig farlig for barn under 12 måneder.

sign..er det jeg har fått beskjed om. forrige gang også[:)]

Og amerikanske sider sier det er greit. Så til HI kom med fakta ark...

Nei, dette har jeg ikke tro på. Holder meg til matportalen...

Uff... nå fikk jeg litt hetta merker jeg.
Bruker ofte litt honning i teen min.
Tror jeg skal ta opp temaet med jordmor når jeg skal dit på tirsdag.....    :0

ORIGINAL: Astrid1981

Uff... nå fikk jeg litt hetta merker jeg.
Bruker ofte litt honning i teen min.
Tror jeg skal ta opp temaet med jordmor når jeg skal dit på tirsdag.....    :0

Er nok lite å få hetta for. Står på matportalen og nhi at det er helt trygt...så man kan nok stole på de.

har jeg aldri hørt, skal ta det opp med jordmor på tirsdag, og om det er ok, komme jeg til å spise foccacia brød som før[;)]

slapp av!! Honning mens man er gravid er da ikek farlig. Ikke funnet noe validert forskning på dette jeg ihvertfall nå som jeg søkte litt rundt! Men som de sier over, når de søte små har kommet ut skal man vente ett år!

hmm hørtes rart ut, jeg spurt på hs her om dagen ang honning for jeg pleier å ha meg en kopp varm melk med honning ¨når jeg begynner å bli forkjølet. Å hun sa til meg at honning er ikke farlig, kun for barn under 1 år ikke for meg som gravid. =s

Jeg forholder meg til Norske regler. Vet det var ei tysk gravid ei på jordmorgruppa til ei venninne som ble virkelig irritert på jordmora for at man anbefalte paracet i Norge og at Ibux måtte man holde seg unna. For i Tyskland var det nemlig motsatt... Ibux bra, Paracet farlig. Såe... [;)] Jeg forholder meg til Norske regler, men jeg synes det var fint at du tok det opp. For man velger jo til syvende og sist hvilke "regler" man vil følge [;)]

Honning er skadelig for spedbarn pga bakterien Clostridium botulinum som på ingen måte er farlig for fosteret i magen. Mengden av bakterien KAN forekomme i bittesmå mengder men blir borte i en voksen kropp på null komma niks.

http://no.wikipedia.org/wiki/Clostridium_botulinum

og for å være ekstra sikker :¨

et lite googlesøk på tysk på honning og gravid og så en omgang google translate :

"Kan spises med glede. Tarmen på (være) mor hindrer overføring av skadelige bakterier til barnet. Honey er en stor brødskiven, til drinker og søtstoffer kan også brukes til matlaging og baking. Ved oppvarming, derimot, er mange viktige næringsstoffer ødelagt."

ORIGINAL: Happygirl81

Ikke noe vits i å skremme folk når man ikke er sikker på det, kjedelig hvis noen blir veldig redde nå og de ikke har noe grunn til det...Vi må jo gå ut i fra det som står på matportalen vel?

Jeg er sykepleier og har og hørt ja til gravide, nei til små barn..

Signerer denne.. Jeg må ærlig si at det er unødvendig å skremme folk sånn, det er mange som faktisk blir veldig satt ut. Jeg er en av de som har opplevd det for å si det sånn. Lurer vi på noe så har vi matportalen. [;)]

Jeg ble så bekymret så jeg ringte jordmor nå i sted! For honning er noe jeg spiser hver dag!
Å hun sa at jeg kan TRYGGT spise honning!
Synes denne tråden var veldig unødvendig, det ble lite søvn på meg i natt, for alt jeg lå å tenkte på var, hva om jeg hadde skadet den lille. [&o]

ORIGINAL: Christina88

Jeg ble så bekymret så jeg ringte jordmor nå i sted! For honning er noe jeg spiser hver dag!
Å hun sa at jeg kan TRYGGT spise honning!
Synes denne tråden var veldig unødvendig, det ble lite søvn på meg i natt, for alt jeg lå å tenkte på var, hva om jeg hadde skadet den lille. [&o]

helt ening. trådstarter burde absolutt ha sjekket hva matportalen sa om honning før hun la ut en sånn påstand her ja!
det skaper bare masse unødig bekymring! [8|] og det er jo ikke et tvilstilfelle engang, men direkte feil det hun sier.
hadde honning vært farlig for gravide hadde vi fått vite om det for lenge siden på lik linje med spekemat o.l. [:)]

jeg skjønner godt at folk blir bekymret når de leser slikt og har spist honning. hadde sikkert blitt betenkt selv hvis jeg hadde spist det - selv om vi egentlig vet bedre [8|]
vi mammaer har det med det å bekymre oss for de små helt fra de er unnfanget, og trenger ikke slikt unødig stress! [>:]

første bud når det gjelder å legge ut såkalt "vitenskapelig" informasjon som dette her inne, er å dobbeltsjekke fakta først! og kunne henvise til det med link! [8D]

Man velger selvfølgelig hvilke råd man vil ta imot og høre på, og jeg velger å stole på mine 2 troverdige kilder, så jeg kommer ikke til å spise honning ihvertfall;) Leste også på en britisk "matportal" at man skal ikke spise verken honning eller oster som ikke er pasteurisert, så jeg tar ingen sjanser på at babyen får lammelser av Botulisme, så enkelt er det ! :)

Back
Topp