Ikke lett å være barn i dag..

Jeg blir trist av å lese slike innlegg fra de som jobber med barna våre, at se som jobber med barna våre har ett så dømmende syn på andre foreldre. Jeg bryr meg ikke noe om hva du mener om meg som mamma, det vet du svært lite om. Men jeg vet det er mange her inne på bv som leser slike innlegg og tar det til seg selv om de gjør en fantastisk jobb med sine barn.

Synes det er trist at du skal dømme meg og gå til personangrep. Det blir som om jeg skulle sagt «trist at foreldre som DEG ikke skjønner at personalet kjenner hvert enkelt barn, forelder og familie godt (eller lignende utsagn)».

Folk tar det ikke til seg om det ikke er noe i det:) Kjenner de seg ikke igjen, så tenker de at det ikke gjelder dem selv. Naturlig nok:)

Like viktig som å sette fokus på hvor vanskelig det er for barn i dagens samfunn, fordi skolen er sånn og sånn, så må det gå an å se på andre aspekter som er påvirkede årsaker.
 
Jeg må faktisk si at du som jobber med barn burde vite at det er store forskjeller på barn og hvor modne barn er og i hvilken grad de lærer. Du skriver barn på 5 år BURDE klare akkurat som barn er støpt i samme form og alle er like. Så flott at dine barn fungerer etter A4 normen. Jada det handlet helt sikker om hvor fantstisk mamma du er mens alle andre driter i barna sine. Synes dette er trist å lese av en som jobber med barn. Tenk å tenke så negativt om andre foreldre fordi barna demmes kanskje ikke mestrer dine forventinger.
Kjente at denne diskusjonen har sklidd helt ut, jeg synes det er mange flotte foreldre der ute som gjør sitt aller beste, følger opp barna i hytt og pine, MYE mer enn hva mine foreldre gjorde da jeg vokste opp. Men jeg har heller ikke for vane å peke på feil med barna å sette likhetstegn med dårlige foreldre som er opptatt av selvrealisering.

Enig! Vi har to helt ulike barn. Et barn som er veldig skoleflink og pliktoppfyllende, og et barn som har konsentrasjons vansker som sliter faglig på skolen. Vi er ressurssterke foreldre og står på for barna våre, de har samme oppdragelsen - men allikevel mestrer den ene bedre skolen enn den andre. Hadde blitt fornermet om noen mente jeg var en dårlig mor fordi barnet vårt med konsentrasjons vansker ikke er like sterk faglig på skolen.
 
Enig! Vi har to helt ulike barn. Et barn som er veldig skoleflink og pliktoppfyllende, og et barn som har konsentrasjons vansker som sliter faglig på skolen. Vi er ressurssterke foreldre og står på for barna våre, de har samme oppdragelsen - men allikevel mestrer den ene bedre skolen enn den andre. Hadde blitt fornermet om noen mente jeg var en dårlig mor fordi barnet vårt med konsentrasjons vansker ikke er like sterk faglig på skolen.

Nå er det ingen som har sagt det heller da.

Det som er sagt er at foreldre bør ta seg tid til å lære barna å tørke seg bak og kle seg selv før de begynner på skolen, istedenfor at læreren skal gjøre det. Og at hvis læreren klarer å lære barnet å kle seg selv ved å forklare hvordan, så kan man ikke skylde på at det er barnet sin feil.
 
Nå er det ingen som har sagt det heller da.

Det som er sagt er at foreldre bør ta seg tid til å lære barna å tørke seg bak og kle seg selv før de begynner på skolen, istedenfor at læreren skal gjøre det. Og at hvis læreren klarer å lære barnet å kle seg selv ved å forklare hvordan, så kan man ikke skylde på at det er barnet sin feil.

Selfølgelig!
De grunnleggende tingene skal jo barn lære hjemme.
 
Vi har bevisst valgt bort barnehage, det er ikke bare enkelt. Vi får stadig kritikk for at vi ikke ønsker å "sette bort" oppdragelsen av barna til andre, både fra andre foreldre, helsesøster og så videre.
 
Jeg må faktisk si at du som jobber med barn burde vite at det er store forskjeller på barn og hvor modne barn er og i hvilken grad de lærer. Du skriver barn på 5 år BURDE klare akkurat som barn er støpt i samme form og alle er like. Så flott at dine barn fungerer etter A4 normen. Jada det handlet helt sikker om hvor fantstisk mamma du er mens alle andre driter i barna sine. Synes dette er trist å lese av en som jobber med barn. Tenk å tenke så negativt om andre foreldre fordi barna demmes kanskje ikke mestrer dine forventinger.
Kjente at denne diskusjonen har sklidd helt ut, jeg synes det er mange flotte foreldre der ute som gjør sitt aller beste, følger opp barna i hytt og pine, MYE mer enn hva mine foreldre gjorde da jeg vokste opp. Men jeg har heller ikke for vane å peke på feil med barna å sette likhetstegn med dårlige foreldre som er opptatt av selvrealisering.

Nå må du huske at vi som jobber med barn ser alle sidene, vi ser og merker godt om foreldrene ikke er tilstede for barna sine, noen foreldre sier det jo rett ut også, de nærmest krever at vi skal gjøre det ene og det andre.

Vi ser også mange utrolig flotte foreldre som gjør alt de kan for barna sine, som stiller opp og gjør sitt ytterste. Så er det de få da som man merker at sliter, der barna har utfordringer og derfor trenger det lille ekstra. Dette møter vi selvfølgelig med et smil og motovasjon til å hjelpe.

Ikke tro et sekund at vi ikke klarer å skille disse «kategoriene» er man tilstede i jobben sin ser man dette raskt.

Syns ikke noe om at du hinter til at noen mener foreldre driter i barna her mens andre er så fantastiske. Vi som jobber med barn kategoriserer ikke unger eller foreldre slik og tenker ikle at man driter i ungene fordi de ikke kan tørke seg bak i en alder av 5/6år. Er ikke det det handler om. Dette er realiteten. Mange foreldre legger MYE ansvar til skole og barnehage, Ansvar som burde vært i hjemmet. Mye mulig det er tidsklemma som setter inn men realiteten er at mange barn burde få mer oppdragelse hjemme, det betyr ikke at foreldrene driter i ungene, men for oss som blir sittende med dette så er det frustrerende og det bør det være rom for å si rett ut.
 
Vi har bevisst valgt bort barnehage, det er ikke bare enkelt. Vi får stadig kritikk for at vi ikke ønsker å "sette bort" oppdragelsen av barna til andre, både fra andre foreldre, helsesøster og så videre.

Hvordan løser dere det? Med økonomi, jobb osv?

Mener å huske du har noen barn og i tilegg er rå på matbudsjettet om dere i tillegg ikke har barnehage må jeg si jeg blir velsig nysgjerrig på hvordan dere får det til[emoji5]
 
Hvordan løser dere det? Med økonomi, jobb osv?

Mener å huske du har noen barn og i tilegg er rå på matbudsjettet om dere i tillegg ikke har barnehage må jeg si jeg blir velsig nysgjerrig på hvordan dere får det til[emoji5]

Mannen min er ufør, og hjemme. Jeg jobber 93%.
 
Mannen min er ufør, og hjemme. Jeg jobber 93%.

Så mannen er hjemme med barna? Så kul familiestruktur[emoji5] syns dere det funker greit? Vurderer å være litt ekstra hjemme med mine men er redd de kjeder seg uten barnehage.
 
Så mannen er hjemme med barna? Så kul familiestruktur[emoji5] syns dere det funker greit? Vurderer å være litt ekstra hjemme med mine men er redd de kjeder seg uten barnehage.
Mannen steller hjemme ja. [emoji4] Det fungerer overraskende greit, men nå har han jo "bare" hatt fire skoleunger å sende avgårde, og bare vesla hjemme hele dagen.

Jeg jobber fra 06.00 til 12/14, så jeg har mye tid hjemme, og er alltid hjemme når ungene kommer fra skolen, så vi er alltid to voksne i det verste lekse, og middagsrushet.
 
Mannen steller hjemme ja. [emoji4] Det fungerer overraskende greit, men nå har han jo "bare" hatt fire skoleunger å sende avgårde, og bare vesla hjemme hele dagen.

Jeg jobber fra 06.00 til 12/14, så jeg har mye tid hjemme, og er alltid hjemme når ungene kommer fra skolen, så vi er alltid to voksne i det verste lekse, og middagsrushet.

Kan jeg spørre hva du jobber med som har den arb.tiden?

For en super mann da. Tror mannen her hadde kjeda seg fort dessverre så er nok jeg som har roen til å være hjemme med ungene om vi bestemmer oss for det.
 
Kan jeg spørre hva du jobber med som har den arb.tiden?

For en super mann da. Tror mannen her hadde kjeda seg fort dessverre så er nok jeg som har roen til å være hjemme med ungene om vi bestemmer oss for det.

Jeg er renholdsleder på en skole.
 
Jeg hadde en gutt som hadde det vanskelig siste året i bhg. Han ble omtrent stemplet som problembarn og vi foreldrene skulle ordne opp. Gutten gruet seg til å begynne på skolen og iallfall til lekser! Han er også født sent på året, og alle vennene var et år yngre.

Men jeg er så positivt overrasket over hvordan læreren han var så heldig å få taklet hele situasjonen! Jeg får tårer i øynene av å skrive dette.. nå er det ingen problemer, han trives på skolen og klassen har blitt en sammensveiset gjeng hvor alle kan leke sammen. Nå er de få i klassen, det er jo en fordel. Hver onsdag hele året har de hatt tur-dag. En leselekse i uka som helst skal leses flere ganger, men har han en dårlig dag eller er sliten, så leser vi ikke den dagen. Det er alt, og leksene blir ingen negativ greie.

Når han blir urolig får han lov til å sette seg i kosekroken og tegne til han klarer å sitte rolig igjen. Det tar sjelden lang tid, for nysgjerrig som han er vil han få med seg det som skjer på tavla.

Spent på hvordan det blir i 2. kl, da det trolig forventes mer av barna. Men jeg er så glad for at han fikk en myk start, en positiv innstilling til skolen og en fantastisk lærer som har forstått han fra begynnelsen!

Jeg var så redd for at skolestarten skulle bli tøff, men er så glad for at det gikk bra! Storesøstra har hatt mer lekser fra tidlig av, så forskjeller er det jo og så på samme skolen.

Jeg vet ikke hva jeg vil med dette, men iallfall har ikke jeg den erfaringen at 1. klasse har vært mye læring og lite lek. Mest takket være en helt fantastisk lærer som jeg er så glad for at skal fortsette å ha de neste år også. Det er en grunn til at han kaller meg ved lærerens navn før han kommer på at jeg faktisk er «mamma». :)
 
Så mannen er hjemme med barna? Så kul familiestruktur[emoji5] syns dere det funker greit? Vurderer å være litt ekstra hjemme med mine men er redd de kjeder seg uten barnehage.

Stol på deg selv som mamma. Hvorfor skulle du ikke være bra nok? Trenger ikke kutte ut barnehage helt uansett.
 
D
Stol på deg selv som mamma. Hvorfor skulle du ikke være bra nok? Trenger ikke kutte ut barnehage helt uansett.
et går fint an å ha 2-3 dagers plass i barnehage, mtp sosialisering. Det er anbefalt å gå i barnehage siste året før skolestart.
 
Synes det er trist at den offentlige skolen er lagt opp slik den er i dag. Sjeleglad for at gutten min er født tidlig på året! For stort fokus på læring av det faglige og for lite fokus på lek. Å sitte stille på pulten i timer av gangen er ikke bra for noen. Er en grunn til at vi voksne har heve-senkepulter og tar jevnlige kaffepauser ;) Tilhører selv kategorien skoleflink og kan love at det er flere enn de svake elevene som lider under dagens system. Mindre elevgrupper, mer tid til fri lek og litt færre læringsmål. Skulle gladelig byttet bort noen toppkarakterer på universitetet i bytte mot en skole der man ser elevene og tilpasser seg dem. Det gjør man ikke i en skoleklasse på 30 elever med en helt full læreplan uten rom for lokale justeringer.

Selvfølgelig er det ting vi som foreldre kan gjøre også. Begrense antall fritidsaktiviteter er en mulighet. Lære barnet en god balanse mellom skole og fritid er en annen. Lekser skal ikke gjøres for enhver pris.
 
Synes det er trist at den offentlige skolen er lagt opp slik den er i dag. Sjeleglad for at gutten min er født tidlig på året! For stort fokus på læring av det faglige og for lite fokus på lek. Å sitte stille på pulten i timer av gangen er ikke bra for noen. Er en grunn til at vi voksne har heve-senkepulter og tar jevnlige kaffepauser ;) Tilhører selv kategorien skoleflink og kan love at det er flere enn de svake elevene som lider under dagens system. Mindre elevgrupper, mer tid til fri lek og litt færre læringsmål. Skulle gladelig byttet bort noen toppkarakterer på universitetet i bytte mot en skole der man ser elevene og tilpasser seg dem. Det gjør man ikke i en skoleklasse på 30 elever med en helt full læreplan uten rom for lokale justeringer.

Selvfølgelig er det ting vi som foreldre kan gjøre også. Begrense antall fritidsaktiviteter er en mulighet. Lære barnet en god balanse mellom skole og fritid er en annen. Lekser skal ikke gjøres for enhver pris.

For ett flott innlegg [emoji1316][emoji1319]
 
Off gruer meg allerede til mini skal begynne på skolen bare 5.5 år gammel.. Jeg var 7 år da jeg begynte selv og husker jeg syns at det var kjipt i forhold til å leke hele dagen..
 
Back
Topp