Ikke lett å være barn i dag..

Syns det er så ufattelig dumt at mange skriver «skolen» at skolen skaper tapere og skolen er ikke klare osv... kan dere ikke heller skrive politikerne? Det er jo de som bestemmer dette, vi i skolen gjør alt vi kan og vi er klare for de som kommer men vi mangler noen politikere i ryggen for å klare å gjøre de tingene 6åringene fortjener[emoji5]
 
Huff, enig. 2+1+1 har et kjempepoeng da! Dette er politikk, tror jeg.
 
Syns det er så ufattelig dumt at mange skriver «skolen» at skolen skaper tapere og skolen er ikke klare osv... kan dere ikke heller skrive politikerne? Det er jo de som bestemmer dette, vi i skolen gjør alt vi kan og vi er klare for de som kommer men vi mangler noen politikere i ryggen for å klare å gjøre de tingene 6åringene fortjener[emoji5]

Det er jo skolesystemet og fler enn politikere må banen. Skoleledelse blant annet. Ser ikke hvorfor lærere skal ta dette som kritikk av de.
Det er vel ingen som jobber på ett mer utskjelt sted enn jeg gjør, jeg tar ikke kritikken som den et til meg, men til systemet som igjen er også styrt av politikere.
 
Det er jo skolesystemet og fler enn politikere må banen. Skoleledelse blant annet. Ser ikke hvorfor lærere skal ta dette som kritikk av de.
Det er vel ingen som jobber på ett mer utskjelt sted enn jeg gjør, jeg tar ikke kritikken som den et til meg, men til systemet som igjen er også styrt av politikere.

Her syns jeg det blir feil å si «skolen» for det er ikke skolen som er feilen her og det skal virkelig ikke stå på at skolen ikke ønsker å forandre ting.
 
Her syns jeg det blir feil å si «skolen» for det er ikke skolen som er feilen her og det skal virkelig ikke stå på at skolen ikke ønsker å forandre ting.

Det er stor forskjell på skolene rundt om i landet, bare se lutzern sitt innlegg om skolen til hennes barn. Noen skoler får det til andre ikke, hvorfor? Jo mye pga ledelse og ikke kun politikken. Så jo man kan si skolen, mange elendige ledere der ute som ikke prøver. De bare gjør det de har gjort i 40 år.
Så jo jeg mener man kan fint si skolene, så kan lærere begynne å ta det som kritikk av hvordan skolen er for våre små og ikke kritikk yrke lærer.
 
Det er stor forskjell på skolene rundt om i landet, bare se lutzern sitt innlegg om skolen til hennes barn. Noen skoler får det til andre ikke, hvorfor? Jo mye pga ledelse og ikke kun politikken. Så jo man kan si skolen, mange elendige ledere der ute som ikke prøver. De bare gjør det de har gjort i 40 år.
Så jo jeg mener man kan fint si skolene, så kan lærere begynne å ta det som kritikk av hvordan skolen er for våre små og ikke kritikk yrke lærer.

Jeg tenker foreldrene spiller inn mye og, for jeg nekter å tro at skolen hun prater om kommer seg 100% igjennom læreplanen med alle de aktivitetene, det må dessverre gå på bekostning av noe. Mulig ingen påpeker det der men her er foreldrene som hauker, et år ble det krevd målprøver hver uke for å dokumentereat de fulgte målene, dette fordi vi hadde ukeskole hver torsdag. Jeg kommer til å ta det til meg når noen sier skolen. Jeg kan kun snakke for min arbeidsplass men vi er et team, med ledelse i spissen, vi er enige og samarbeider, ingen ledelse med jernhond på toppen her. Heldigvis vil nå jeg si. Så selv om ungene mangler mye i 1.klsse hos oss har det null med ledelse eller lærere å gjøre. Altså så er det ikke skolen det er feil med men reglene og kravene.
 
Jeg tenker foreldrene spiller inn mye og, for jeg nekter å tro at skolen hun prater om kommer seg 100% igjennom læreplanen med alle de aktivitetene, det må dessverre gå på bekostning av noe. Mulig ingen påpeker det der men her er foreldrene som hauker, et år ble det krevd målprøver hver uke for å dokumentereat de fulgte målene, dette fordi vi hadde ukeskole hver torsdag. Jeg kommer til å ta det til meg når noen sier skolen. Jeg kan kun snakke for min arbeidsplass men vi er et team, med ledelse i spissen, vi er enige og samarbeider, ingen ledelse med jernhond på toppen her. Heldigvis vil nå jeg si. Så selv om ungene mangler mye i 1.klsse hos oss har det null med ledelse eller lærere å gjøre. Altså så er det ikke skolen det er feil med men reglene og kravene.

30 min lekse var det de skulle gjøre om jeg leste riktig og det er forskjell noen kommer gjennom læreplanen andre som gjør det på en annen måte har ikke sjans. Ingen foreldre her er hauker og maser om læreplan aldri hørt om faktisk. Og tar du det for en fornærmelse at foreldre mener at det er feil med både skole og politikken så får du ta det på den måten.
Jeg personlig mener det er mye skolen kan gjøre selv om det er politikken det er noe galt med. Som f.eks størrelsen på klassene, hvordan vi lærer barna læreplanen, om alle barn blir sett, at mobbing blir tatt tak i, at det er flere enn en person på 30 elever osv. Alt dette her står skolene fritt til å gjøre noe med, det gjøres ikke i svært mange skoler. :)
 
30 min lekse var det de skulle gjøre om jeg leste riktig og det er forskjell noen kommer gjennom læreplanen andre som gjør det på en annen måte har ikke sjans. Ingen foreldre her er hauker og maser om læreplan aldri hørt om faktisk. Og tar du det for en fornærmelse at foreldre mener at det er feil med både skole og politikken så får du ta det på den måten.
Jeg personlig mener det er mye skolen kan gjøre selv om det er politikken det er noe galt med. Som f.eks størrelsen på klassene, hvordan vi lærer barna læreplanen, om alle barn blir sett, at mobbing blir tatt tak i, at det er flere enn en person på 30 elever osv. Alt dette her står skolene fritt til å gjøre noe med, det gjøres ikke i svært mange skoler. :)

Alle tiltakene du nevner koster jo penger, penger de aller fleste skoler ikke har, mange bemanner minimum i forhold til reglene og det er det de har råd til og får lov til av kommunen. Det er luksus med små klasser eller flere lærere, langt fra alle har den muligheten men for de som har den er det gull verdt. Husk også at bruk av gitte midler avhenger av elevene, antall elever med spesialbehov osv, ikke alle barn med behov har diagnose og vedtak fra bup, spess ikke de med adferdsproblematikk, da må skolen bruke av egne midler som da igjen hemmer bruk av midler andre steder, som hos de minste som så sårt trenger det. Nå kom det jo nye regler i forhold til størrelse og bemanning da som høres fint og flott ut men egentlig ikke er så gull som det høres ut som, det kom jo sammen med nye utdanningskrav til lærere, snakk om å skyte seg selv i beinet. De innfører dette likt som lærer utdanningen blir lenger og mange lærere pålegges å videreutdanne seg. Vi har utlyst 7 stillinger i år, samme harde andre skolene i kommunen gjort, vi har til nå fått 2 søkere, det finnes ikke nok lærere rett og slett, og i fremtiden blir det vel ikke fler heller, hvem gidder 5 år på høyskole for en grunnleggende utdanning, når begynnerlønna er så lav. Mannen her har lektorgrad men må alikevel videreutdanne seg. Noe som går ut over både arbeidsplassen hans pga hans fravær og oss som familie.... kjenner jeg blir så forbanna. Han har jo masse erfaring og kompetanse men må ha mer?[emoji20]

Så jo. Her er det politikerne som må ta en gjennomgang.

Ble litt off topic fra det vi snakket om det her men følte jeg måtte få det fram alikevel[emoji51]
 
Alle tiltakene du nevner koster jo penger, penger de aller fleste skoler ikke har, mange bemanner minimum i forhold til reglene og det er det de har råd til og får lov til av kommunen. Det er luksus med små klasser eller flere lærere, langt fra alle har den muligheten men for de som har den er det gull verdt. Husk også at bruk av gitte midler avhenger av elevene, antall elever med spesialbehov osv, ikke alle barn med behov har diagnose og vedtak fra bup, spess ikke de med adferdsproblematikk, da må skolen bruke av egne midler som da igjen hemmer bruk av midler andre steder, som hos de minste som så sårt trenger det. Nå kom det jo nye regler i forhold til størrelse og bemanning da som høres fint og flott ut men egentlig ikke er så gull som det høres ut som, det kom jo sammen med nye utdanningskrav til lærere, snakk om å skyte seg selv i beinet. De innfører dette likt som lærer utdanningen blir lenger og mange lærere pålegges å videreutdanne seg. Vi har utlyst 7 stillinger i år, samme harde andre skolene i kommunen gjort, vi har til nå fått 2 søkere, det finnes ikke nok lærere rett og slett, og i fremtiden blir det vel ikke fler heller, hvem gidder 5 år på høyskole for en grunnleggende utdanning, når begynnerlønna er så lav. Mannen her har lektorgrad men må alikevel videreutdanne seg. Noe som går ut over både arbeidsplassen hans pga hans fravær og oss som familie.... kjenner jeg blir så forbanna. Han har jo masse erfaring og kompetanse men må ha mer?[emoji20]

Så jo. Her er det politikerne som må ta en gjennomgang.

Ble litt off topic fra det vi snakket om det her men følte jeg måtte få det fram alikevel[emoji51]

Der er vi uenige, vi kan ikke alltid skylde på penger. Forstår du forsvarer skolen med alt du har, men det finnes også lærere som er uenig med deg at skolen alltid gjør det riktige og trenger ikke å utbedres noe for det er kun politikken det er galt med.
Ingen vits å diskutere dette når vi er så uenige, jeg mener skolen kan endres mye uten at politikerene må på banen (selv om politikken også må endres) og kommer ikke til å endre min mening med det første. Jeg har kjennskap til 7 forskjellige skoler her jeg bor og kan si variasjonene er store og de ligger i samme kommune ;)
 
Der er vi uenige, vi kan ikke alltid skylde på penger. Forstår du forsvarer skolen med alt du har, men det finnes også lærere som er uenig med deg at skolen alltid gjør det riktige og trenger ikke å utbedres noe for det er kun politikken det er galt med.
Ingen vits å diskutere dette når vi er så uenige, jeg mener skolen kan endres mye uten at politikerene må på banen (selv om politikken også må endres) og kommer ikke til å endre min mening med det første. Jeg har kjennskap til 7 forskjellige skoler her jeg bor og kan si variasjonene er store og de ligger i samme kommune ;)

Neida, jeg er enig i at det antageligvis finnes mange skoler der ledelsen er problemet, hadde vel vært veldig arrogant av meg å påstå at jeg vet hva som skjer i alle norges skoler.

Heldigvis tror jeg nok at politikken er et større problem enn de skolene der ledelsen ikke kan prioritere.

Jeg forsvarer skolen ja, igrunn mest min egen fordi vi har fått høre det av foreldrene i så mange år og fordi vi er en av skolene med mange elever som krever en del ekstra selv om bup ikke mener det. Samtidig er vi høyt oppe på både trivsel og det faglige på landsbasis[emoji5] så jeg er stolt av det vi får til selv om vi gjerne skulle fått til mye mer.


Jeg føler jeg må spørre om du vet noe om elevene på de skolene du nevner? Finnes det elever det med behov som ikke har vedtak? Kam det være at dette er det som «suger» penger på den ene skolen men at mangelen på slike elever gir en annen skole muligheter?
 
Neida, jeg er enig i at det antageligvis finnes mange skoler der ledelsen er problemet, hadde vel vært veldig arrogant av meg å påstå at jeg vet hva som skjer i alle norges skoler.

Heldigvis tror jeg nok at politikken er et større problem enn de skolene der ledelsen ikke kan prioritere.

Jeg forsvarer skolen ja, igrunn mest min egen fordi vi har fått høre det av foreldrene i så mange år og fordi vi er en av skolene med mange elever som krever en del ekstra selv om bup ikke mener det. Samtidig er vi høyt oppe på både trivsel og det faglige på landsbasis[emoji5] så jeg er stolt av det vi får til selv om vi gjerne skulle fått til mye mer.


Jeg føler jeg må spørre om du vet noe om elevene på de skolene du nevner? Finnes det elever det med behov som ikke har vedtak? Kam det være at dette er det som «suger» penger på den ene skolen men at mangelen på slike elever gir en annen skole muligheter?

Den ene skolen gir ingenting ekstra om ikke ppt eller bup har bestemt å gitt midler og det er svært synd alle må ikke ha diagnose for å trenge litt ekstra hjelp.
Jeg vet mye om elevene, jeg vet også mye om lærerne og rektor dessverre. Ett stor ledelse problem på den ene skolen som er den verste.
Skolene kan gjøre mye, men mange ønsker ikke å gjøre noe. Jeg kan ikke uttale meg om din kommune og skole, men skolen er dårligere enn den burde mange steder i landet vårt.
 
Den ene skolen gir ingenting ekstra om ikke ppt eller bup har bestemt å gitt midler og det er svært synd alle må ikke ha diagnose for å trenge litt ekstra hjelp.
Jeg vet mye om elevene, jeg vet også mye om lærerne og rektor dessverre. Ett stor ledelse problem på den ene skolen som er den verste.
Skolene kan gjøre mye, men mange ønsker ikke å gjøre noe. Jeg kan ikke uttale meg om din kommune og skole, men skolen er dårligere enn den burde mange steder i landet vårt.

Ja det er synd. Her får de hjelp uansett, derfor vi ikke kan sette inn ekstra folk i klassene. De vi har ekstra følger som regel elever[emoji5] vi tenker at de elevene som trenger det fort kan bli klassens «sorte får» (i mangel på bedre forklaring) om ikke de får veiledning. For noen av de så handler det egentlig bare om adferd og det er ikke noe bup innvilger midler på sånn uten videre men det kan være fryktelig ødeleggende sosialt for eleven og for klassen i sin helhet om de ikke får hjelp.
 
Men det gjøres ikke på de fleste skoler, fleste skoler er mer tradisjonelle å krever at barna skal sitte i ro, lukke munn og følge med.
Hadde de fleste hvert slik du beskriver så hadde det vært perfekt, dessverre så er ikke det virkeligheten for de fleste barna :(
Jeg ønsker meg en annen skole til våre små barn, jeg mener skolesystemet vårt er utdatert og på høytid at det gjøres noe. Jeg føler også med lærerne som får 30 6 åring, ingen av de har ro i rompa, noen må hjelpes på do, andre må hjelpes på med klær og de alle er nysgjerrig, men læreren strekker ikke til.
Det burde vært minst tre stykk på de 30 barna, jeg tenker også at da vil vi få bedre resultater også. Men det er mine tanker :)

Vi er jo ikke 3 voksne på 30 barnehagebarn fra 3-6 år engang, synses den var litt i overkant...

Do bør 6åringene klar selv, det blir foreldrenes (og barnehagens) oppgave. Påkledning bør de også kunne klare. Men der igjen kommer samfunnet inn - foreldre har ikke tid til å lære barna sine det. Og i barnehagen er det også travelt. Lærerne bør kunne fokusere på undervisningen. Men å ha Max 20 barn pr klasse og en ekstra lærer på feks 3 førsteklasse-klasserom ved siden av hverandre som kan hjelpe til når noe spesielt skjer som barna trenger hjelp til slik at læreren kan fortsette med resten av klassen.
 
Enig! De fleste har ikke kontorjobb.. de fleste har faste arbeidstimer hvor de må være på jobb. Noen få kan kutte ut SFO for å ha kortere dager på jobb, og ta kontortid hjemme. Er du frisør, butikkansatt, jobber i helsevesenet, barnehage osv. Kan en ikke ta med jobben hjem.. Samfunnet stiller bare høyere og høyere sosiale krav til både barn og foreldre. Klart er det enkelt barn som klarer seg fint selv om de er født sist på året, men forskning viser til at flertallet sliter.

Er du frisør, butikkansatt, jobber i helsevesenet så jobber man gjerne utenom 8-16, og man har som regel mulighet til å levere senere og hente tidligere. Ikke alle selvfølgelig. Da jeg jobbet på avdeling i bhg så trengte vi kun kvart sfo-plass. De barnehageårene vi hadde mange foreldre i bhg jeg jobbet i som jobbet turnus var det få som ble levert tidlig og hentet sent.
Man må se muligheter framfor begrensinger :)
 
Ett spørsmål til. De har kanskje ikke så mye busselever? Her er vel nærmere 70% busselever eller taxi og da slutter de ganske likt alle sammen for å spare penger vil jeg tro[emoji57]

Joda, der boligfeltet vi bor i er det gratis buss for alle førsteklassingene og mulighet for busskort til resten. Det utgjør ca 1/3 av elevene.
 
Problemet er jo at det kreves mye av lærerne, det er jo en plan som skal følges som beskriver hva de skal igjennom i løpet av et år. Det året skulle jo vært lenger om man skal presse inn lek. Man kan jo si at skolen ikke er klar, men for meg som jobber i skolen er det helt feil. Vi er klare som egg vi men vi får ikke lov å ta imot 6årinene slik vi vil, fordi vi da ikke kommer oss igjennom læreplanen. Mitt største ønske er at vi kan korte ned planen. Få inn lek, turer, aktiviteter og mer vennskapfokus i 1klasse. Så får heller fagene og testingen etter «nivå» på elevene komme senere.

Har dere mulighet til å komme igjennom læreplanen på andre måter enn klasseromsundervisning? Matematikk i praksis, naturfag ute...
 
Jeg tenker foreldrene spiller inn mye og, for jeg nekter å tro at skolen hun prater om kommer seg 100% igjennom læreplanen med alle de aktivitetene, det må dessverre gå på bekostning av noe. Mulig ingen påpeker det der men her er foreldrene som hauker, et år ble det krevd målprøver hver uke for å dokumentereat de fulgte målene, dette fordi vi hadde ukeskole hver torsdag. Jeg kommer til å ta det til meg når noen sier skolen. Jeg kan kun snakke for min arbeidsplass men vi er et team, med ledelse i spissen, vi er enige og samarbeider, ingen ledelse med jernhond på toppen her. Heldigvis vil nå jeg si. Så selv om ungene mangler mye i 1.klsse hos oss har det null med ledelse eller lærere å gjøre. Altså så er det ikke skolen det er feil med men reglene og kravene.

På elevsamtale så vi scoring av sønnen vår på nasjonale prøver. Fikk da søyler hvor vi så hvor han lå an ift gjennomsnittet i klassen og gjennomsnittet på trinnet i hele Norge. Og hele klassen lå godt over snittet. Hvis det kan si noe på det.

Personlig mener jeg at de fleste barn har kapasitet til å lære mye mer enn minstekravet av hva de skal kunne på de forskjellige trinnene...
 
Har dere mulighet til å komme igjennom læreplanen på andre måter enn klasseromsundervisning? Matematikk i praksis, naturfag ute...

Vi kommer fint igjennom planen vi altså, men vi rekker ikke leke og være i aktivitet på den måten vi ønsker. Hele klassen skal jo være med, ikke bare de flinkeste. Det vil jo si at vi setter av god tid til alle temaene vi skal igjennom så får de som er langt fremme mer utfordringer etterhvert innenfor tema
 
På elevsamtale så vi scoring av sønnen vår på nasjonale prøver. Fikk da søyler hvor vi så hvor han lå an ift gjennomsnittet i klassen og gjennomsnittet på trinnet i hele Norge. Og hele klassen lå godt over snittet. Hvis det kan si noe på det.

Personlig mener jeg at de fleste barn har kapasitet til å lære mye mer enn minstekravet av hva de skal kunne på de forskjellige trinnene...

Nasjonale prøver blir ikke et rintig gj.snitt syns jeg da, der «jukser» mange skoler. Spess osloskolene har blitt kritisert for dette da de ikke lar spes.ped elevene ta disse prøvene, da stiger jo gj.snittet sp klart når man fjerner de svake leddene i klassen.

Barna har nok kapasitet ja, men lærerplanen er stor og tiden liten. Små hoder trenger mye pause imellom slagene så hvor fort de lærer er jo uvesentlig så lenge de ikke har roen til å ta det inn. De trenger mer utetid, mer aktivitet og lek. Det lar seg ikke gjøre i en standardklasse med minimum bemanning og maks antall elever. Dessverre
 
Back
Topp