Ikke feire jul pga dårlig råd

Kengu

Forumet er livet
VIP
Greit å avlyse julen fordi man har dårlig råd?
ville det vært greit overfor barna?
Hvordan ville barna tatt det tror dere ?
 
Jeg synes ikke det er greit, nei. Det er da plenty av ting som ikke koster penger? De fleste har vel julepynt fra i fjor man kan hente frem, det er ikke som om man må kjøpe ny pynt hvert år. Juletre er grisedyrt, så det må man gjerne droppe, men man kan da sette opp annen julepynt likevel, eller klippe inn noen greiner man kan pynte.

Så kan man gi gaver som ikke koster penger, som "gavekort" på gratisaktiviteter som at man skal gå tur der mottakeren ønsker å gå, osv.
 
Det spørs hvor gamle ungene er tenker jeg. Og som Neidajoda skriver, så er det mye man kan gjøre som ikke koster penger.
Kjøpe mat som er nedpriset, så kan man få til noe godt om man er litt kreativ.
 
Ikke avlyse, men tone det litt ned. Fjorårets julepynt (er du heldig så har man også et falsk juletre liggende fra ifjor), kalendergaver/julegaver trenger ikke være dyrt (og mye kan være gratis opplevelser som det nevnes over), julematen kan være enkel.. Å ha dårlig råd er forferdelig, men samtidig vet jeg av egen erfaring at det meste går an med litt omstilling og forandring.
 
Nei vi hadde ikke avlyst, men vi måtte nok ha tonet ned.

Heldigvis har vi både julepynt og tre, så noe sånt hadde ikke vært nødvendig.

Hadde nok fått ungene til å går for en billigere adventskalender.
 
Nei, det hadde aldri skjedd! Hadde droppet gaver til alle andre enn egne barn, handlet billigere varer enn til vanlig, og gjort MYE for at jula skulle blitt så fin som mulig med begrensede midler. Har vært der et år, og ungene husker det som en fin jul.
 
Nei, det finnes så mange steder å få hjelp, at det er sjeldent nødvendig.
Her i kommunen har vi f.eks gratis julemiddag for alle som vil på Frivillighetssentralen, og "Hjelp oss å hjelpe" er flinke til å fikse julegaver til dem som trenger det.
Det trenger ikke være stek i ovnen og masse pakker under treet, julen handler om tid sammen og å kose seg med det man har.
 
Nei, skal mye til for å avlyse julen. Droppe tre og mat og kutte i gavene tror jeg hadde gått fint nå når ungene er så små.
 
Liker dere pinnekjøtt? Isåfall smakstestet vi det frosne pinnekjøttet til FirstPrice idag (koster 129kr kilo). Var dødsgodt - trenger ikke bruke 1000vis av krone på mat.

Adventskalender: vet ikke hvor gammel barn(a) er men min 4åring har ikke hatt tradisjon for å få dette og spør ikke om det.

Gaver: kjøp gjerne noe som betyr betyr noe for barnet - gaver MÅ IKKE være dyrt.
I år har jeg kjøpt en klokke på eBay til 30-40kr til 4 åringen - det er den hun ønsker seg. Jeg kommer ikke til å kjøp noe mer - alt av klær får hun ellers ved behov.
Og dropp eller lag en hyggelig gave til hverandre: f.eks «gavekort» med massasje, middag for 2, barnevakt etc
 
Må man så må man.

Jeg er så heldig å ha familie som stilte opp og sørget for at jeg fikk ordnet alt til jul et år jeg ikke hadde råd til noe, og jeg vet at de ville gjort det de kunne for å bidra igjen.
Akkurat som jeg har kjøpt gaver for et av mine søsken i år for å sørge for at h*n har noe å levere ut til nevøer og nieser. Mamma og pappa har invitert h*n hjem for å feire julaften, og sørger for at det ikke blir kostnader på det heller ved å betale reisen.

Nå gjør vi uansett jula så billig som mulig, og følger et relativt stramt budsjett (12.000 inkl mat, gaver og antrekk), men det vi setter mest pris på (og håper ungene gjør det samme) er å reise på besøk og få besøk av slekt og venner og ikke alle gavene.
 
Trenger ikke avlyse. Man må bare gjøre det beste ut av det, tenker jeg, og ta imot hjelp der man kan. Jeg hadde gjort alt i min makt for at ungene skulle fått en fin høytid.
 
Kunne jeg aldri gjort! Jula er en viktig høytid, og det trenger ikke koste all verden. En må ikke kjøpe dyre julegaver, det er tanken som teller :) Mat må en ha likevel, en trenger ikke handle for tusenvis av kroner (noe veldig mange gjør...) KAn få en fin jul for veldig lite tenker jeg :)
 
Hadde ikke avlyst, bare funnet en mye billigere måte å feire på. Få tak i julepynt og kanskje også julegaver på gi bort grupper på fb, mat skulle vi ha ordnet på et vis (det MÅ jo ikke være pinnekjøtt/ribbe), høre på julesanger, se en julefilm og prate og kose seg sammen er faktisk gratis (regner med de fleste har TV til tross for dårlig råd da. Ellers kan man synge julesanger selv, fortelle juleeventyr osv)
 
Må man så må man. Men tenker det går ann å kjøre jul på strengt budsjett. Ut å hogge tre selv eller kjøpe et billig eller brukt på finn i plast. Pynt kan man lage billig selv og pakker trenger ikke være dyrt. Å avlyse den helt kunne jeg personlig ikke tenkt meg, men å kjøre den på budsjett gjør vi i år selv pga strammere økonomi. Vi kjøper ikke dyre julegaver, men ungene får hver sin pakke. De får nok av alle andre :p til hverandre har vi en lav prisgrense og julematen spleiser alle sammen på.
 
Jula vår er ganske rimelig i utgangspunktet, men vi skulle nok klart å kutte budsjettet enda mer. Å avlyse ville ikke vært et alternativ. Det er ikke så mye man MÅ ha for at det skal bli jul, og hadde vi hatt dårlig råd ville vi nok møtt forståelse rundt oss om det ble skralt med gavene. Det er vel den største utgiftsposten. Pynt har vi, og stemning skal det ikke mye til å lage [emoji5] Mat må man ha uansett.
 
Personlig kunne jeg nok ha avlyst jula, men pga diverse sosiale konvensjoner og forpliktelser går ikke det.
Ungen er for liten til å skjønne noe, men diverse familie hadde lagd for mye styr.
 
Nei ikke avlyst. Har ikke kjøpt julepynt i år, for meg er det slik at den brukes år etter år. Kjøper stearinlys det er alt. Og man må ikke hive seg på kjøpe styret som er til jul. Ungene klarer seg fint med en adventskalender til 10 kr. Da heller finne på noe koselig sammen som ikke koster. Og si i fra til alle at i år blir det ikke dyre gaver med de er like mye plukket ut med omhu. Og barna bryr seg nok ikke så mye om gaven er ny eller brukt hvis de ikke er så gamle. Ellers får de få færre og billigere gaver. Og julematen er ikke så dyr som det den var før.
Er hva vi selv gjør det til som gjelder.

Vi har ikke god rå, men skal da feire jul for det, vi blir 10 stk og da tar søsteren min med seg ribbe siden det var ønsket og jeg står for kalkun med tilbehør siden det er det jeg er vant med. Mamma tar med vin siden hun ville ha et glass av det.

Så jeg har ikke hiv meg på kjøpe presset i år. Alle får noe men har halvparten av gave budsjett som i fjord. Jeg bryr meg ikke noe om hva andre måtte mene om det de får fra oss, jeg vet at jeg har brukt tid på å finne akkurat dette til dem.

Man skal ikke måtte avlyse jula, men kanskje tenke at alt behøver ikke koste så mye.
 
Back
Topp