Igangsetting

Ble satt igang med nr. 2 og hadde en fin opplevelse. Kroppen var klar og moden, riene startet med en gang etter de satt første pille. Trengte ikke noe mer. Ble mer intensivt på slutten da de tok vannet enn det var da jeg fødte førstemann (startet av seg selv). Men første var myyyye større og satt nok mer fast enn andremann.
Jeg kan godt gjøre det denne gangen også og det kan godt hende vi kommer dit [emoji4]
 
Førstegangsfødende og igangsatt ei uke etter termin.
Dag1:ballong, hadde veldig vonde rier i 2-3 timer etter den ble satt inn, så forsvant de (tok en lang varm dusj for Smertelindring og la meg i senga for å hvile etterpå). Hjemme.
Dag 2 og 3 vaginaltabletter med jevne mellomrom. Fikk snakka med ei jm om fødselsangst som kom snikende med jevne mellomrom. Måtte være på sykehuset, fikk et greit rom med seng til mannen også. Noe rier her og der, ikke særlig vondt.
Dag 4: noe uregelmessige rier fra morgenen av, 3-4 cm åpning. Fikk ikke siste vaginaltablett pga hadde noe rier og de var redde det skulle bli for mye (eg var helt enig, riene var vonde nok!). Ble overført til fødeavdelingen for å få Smertelindring -badekar. Så måtte de ta vannet pga treg fremgang (uregelmessige rier stadig, 5-10min mellom). Misfarga fostervann = ble ekstra godt overvåka videre. Fikk endelig epidural når de også måtte sette drypp for å få fortgang. Epidural er genialt! Dryppet gav rier, men overvåkning viste at baby ikke hadde det bra under riene, så dryppet ble stoppet og ks bestilt. To timer senere var baby ut, stadig bare 3-4 cm åpning. Ho satt visst litt fast ("stjernekikker").

Eg var veldig happy med å få ks da, syntes eg hadde hatt nok vondt! Selv om det forsåvidt gikk over når eg fikk epidural.

Så fordelen med igangsettelse er iallefall at du får tett oppfølging og tid til å stille spørsmål og få trøst/hjelp/informasjon om du lurer på noe eller er redd (iallefall fram til det blir travelt). Og de passer veldig godt på barnet med jevnlige ctg-er [emoji106] og god tilgang på Smertelindring ved behov [emoji108]

Så ikke redd foran neste fødsel (om.noen år....[emoji14]). Selv om det ble litt styr etter KS.....meh. Men ofte at eg ikkje.innser at eg er redd for noe før eg nesten er i det da, derav greit å.kunne snakke med jordmor når eg ble satt igang og hadde gooood tid...
 
Igangsatt og førstegangsfødende, jeg var 9 dager på overtid og var jo moden med 1-2 cm åpning. Gikk rett på piller, og hadde fått tre (den første med god effekt, de neste to med nada effekt) og fått beskjed om å prøve å få en god natts søvn, da vannet plutselig gikk og 3 timer senere var mini født. Vet ikke om det er pga den igangsettinga at ting gikk fort, men mamma hadde veldig kjappe fødsler med begge sine barn. Ingen smertelindring eller pause fra riene, endte med fødselsskade og operasjon etter fødselen - men jeg syns selv jeg hadde en nydelig og flott fødsel og velger sannsynligvis vaginal fødsel på ny om jeg kan, selv om jeg fritt kan få KS :p
 
1. igangsatte fødselen ble tøff pga han lå på skrått, og kom ikke ned. Og pressrier tidlig uten lov til og presse...

2. Igangsettelse var fantastisk :D Da baby lå riktig, det holdt med 1.pille i sjeden også bare lytta jeg til kroppen min og alt ble bare naturlig for meg. Jeg jobbet i fred på barsel hotellet etter pillen i sjeden. Riene kom av seg selv kort tid etter. Jeg jobbet selv på rommet mitt der i mens mannen sov til jeg sa nå må du få meg til føden.
Kom til føden, og fødte før 30 min var godt :D
 
Satt i gang med nr.1 - så har foreløpig ikke erfaring med spontan fødsel.
Jeg synes det var fint å bli satt i gang, alt skjedde på sykehuset under kontrollerte former. Hadde kjapp og smertefull fødsel, noe som jeg har forstått i etterkant var pga jeg fikk for høy dose med riestimuletende drypp, og den ble ikke skrudd ned slik den skulle. Ellers hadde jeg en stor blødning, men det hadde ikke noe med det å bli satt i gang.
 
Førstegangsfødende, hadde 4cm åpning, men ingen rier da de tok vannet, fire timer senere begynte de med drypp (satte samtidig epidural). Var slitsomt et par timer pga at det presset så innmari, men jeg hadde ikke mye smerter og kjenner meg absolutt ikke igjen i beskrivelsene av igangsatte marerittfødsler... Fikk puste og taklet det helt fint. I ettertid vil jeg ha en nøyaktig lik fødsel igjen hvis det blir noen søsken.
 
Jeg synes det var ubehagelig å få ballong, men ellers gikk det greit. Etter at ballongen falt ut, litt for tidlig, fikk jeg en ny sjekk. Da bestemte de at vi skulle ta vannet. Da riene ikke ble kraftige nok måtte jeg få drypp også. Da gikk det unna!

Jeg kan godt bli igangsatt igjen. Tror ikke jeg har hatt noe mer ubehag enn de som kommer igang av seg selv. Jeg var førstegangsfødende og var godt moden med 1 cm åpning da de startet prosessen.
 
Back
Topp