Igangsetting av fødsel

Douchenka

Andre møte med forumet
Jeg er i dag 9 dager over termin. Jeg var på overtidskontroll på onsdag, jeg var relativt moden med 2 cm åpning. Slimproppen min gikk i går morrest. Jeg kjenner at kroppen er like ved å sette i gang fødsel, men enda har jeg ikke kommet til regelmessige rier stadie. På sykehuset på onsdag ga de meg time i morgen, lørdag kl. 09.00 og sa de da ville sette igang fødselen
hvis ingenting hadde skjedd.
Jeg kjenner meg skeptisk til igangsetting. Jeg ønsket at babyen og kroppen min skal få finne ut av dette selv uten manipulering. I tillegg så har jeg frykt for sprøyter (veneflon) og får frysninger av å tenke på at de skal inn i meg og ta hull på vannet. Jeg tenker at så lenge babyen har plass, gjennomstrømninga i navlestrengen er som den skal og hjertelyden er fin så burde det ikke være noe i veien for å avvente igangsetting til f.eks mandag.
Det hører med til historien at jeg tror de har tatt feil av termindato, og at jeg egentlig hadde termin 5 -8 dager etter anslaget på ultralyd.

Skriver dette her for å høre om noen av dere har lignende erfaringer, hva dere tenker om dette, og hvis noen har blitt satt i gang før- hvilke erfaringer har dere med dette?

Takk for at dere tar dere tid til meg!
 
På sykehuset jeg holder til er igangsetting på 10. dag vanlig, men det skal skje i samråd med den fødende. Siste dag for igangsetting er 14 dager over termin. Dersom du mener terminen er feil og du i tillegg tror fødsel er rett rundt hjørnet, ville jeg sagt i fra at du helst vil la naturen gå sin gang. Selvfølgelig forutsatt av at de har kontroll på at babyen har det fint i magen.

Når det skal være sagt, ble jeg selv indusert på termin i mitt forrige svangerskap. Jeg var helt umoden, og fikk først ballongkateter og deretter en dose modningspiller før fødselen satte i gang. Jeg hadde en drømmefødsel som var over på fire timer og jeg har bare gode erfaringer med igangsetting. Jeg fikk ikke veneflon under fødselen.

Vil uansett ønske deg masse lykke til, snart er du i mål!! :)
 
På sykehuset jeg holder til er igangsetting på 10. dag vanlig, men det skal skje i samråd med den fødende. Siste dag for igangsetting er 14 dager over termin. Dersom du mener terminen er feil og du i tillegg tror fødsel er rett rundt hjørnet, ville jeg sagt i fra at du helst vil la naturen gå sin gang. Selvfølgelig forutsatt av at de har kontroll på at babyen har det fint i magen.

Når det skal være sagt, ble jeg selv indusert på termin i mitt forrige svangerskap. Jeg var helt umoden, og fikk først ballongkateter og deretter en dose modningspiller før fødselen satte i gang. Jeg hadde en drømmefødsel som var over på fire timer og jeg har bare gode erfaringer med igangsetting. Jeg fikk ikke veneflon under fødselen.

Vil uansett ønske deg masse lykke til, snart er du i mål!! :)

Takk for et fint svar!
Vi får snakke med de i morgen og høre hva de tenker, evt kan de jo legge meg inn uten å sette i gang før mandag, jeg er sikker på at vi kommer frem til en god løsning.

Dette med forventninger spiller en stor rolle i fødselen, mine forventninger var at dette skulle gå av seg selv, så jeg kjenner hvor sårbar jeg er når noe blir annerledes enn jeg så for meg.
Godt å høre at du har en god erfaring med dette, det gir meg styrke!
 
Jeg ble igangsatt med nr 1 pga bekymring rundt veksten hans, enda jeg var 4 dager over termin. Jeg begynte med balloongkateter på dag 3, og derretter kur på dag fire. Min opplevelse var utelukkende positiv. Visst var jeg spent, og siden dette strakk seg over et par dager, sov jeg nesten ikke fra jeg fikk beskjed om å bli satt i gang dagen før ballongkateteret til jeg var hjemme fra barsel. Men det er det eneste negative jeg har å si om det, og slikt kan man jo ha det med vanlig fødsel også, dersom modningsriene holder deg våken.
Det sies at riene kan være sterkere ved igangsetting. Det vet jeg ingen ting om, for jeg har ingenting å sammenligne med, men jeg fødselen gikk relativt raskt, ca 8 timer fra første rie ble registrert til ungen var ute. Jeg satt drypp på meg for å effektivisere riene og da gikk jeg fra fire til 9 cm på 45 min min. Jeg klarte meg fint med gassmaske og uten epidural.
Jeg følte meg hele veien trygg og ivaretatt i og med at alt skjedde på sykehuset fra starten av.

Denne gangen vil jeg veldig gjerne føde naturlig, i og med at jeg vet dette blir min siste fødsel, og jeg vil gjerne oppleve hvordan denne prosessen er, men skulle jeg formodenlitg anbefales å sette igang, har jeg ingen ting i mot det.

Forøvrig vet jeg ikke hvor mange tilfeller jeg har hørt om folk som har født like før igangsettelse på naturlig måte, og det høres jo ut som du nesten er der du også.

Uansett!!! Lykke til med alt som kommer:)
 
Jeg har ikke blitt satt i gang, men føler på de samme tingene som deg. At jeg helst ikke vil, og det sa jeg på overtidskontrollen i dag og. Jeg var samme som deg, 2 cm og moden, men det er ingen umiddelbare tegn her på at det skjer noe. Jeg skal inn til ny ctg på mandag, og om ikke noe har skjedd til onsdag skal jeg ringe føden for å avtale mulig igangsetting da. Jeg håper inderlig kroppen fikser dette på egenhånd, men det var godt å lese noen som har gode erfaringer med igangsetting og.

Lykke til! Håper kroppen setter i gang og at du føder i løpet av helga:)
 
Jeg ble satt i gang forrige fredag da var jeg 5.dag på overtid. Jeg hadde håpet at det skulle skje av seg selv. Jeg var så sliten og dårlig at jeg så ikke syn på å gå lengre å tappe meg for energi. Da jeg var veldig redd for at det skulle ende i ks pga jeg var utslitt.
Jeg fikk en modningspille kl 20.00 og hadde da 1cm åpning men ikke helt avflatet livmorhals. Gikk å la meg på hotellet og kl 06.00 ca lørdags morgning startet riene. Var oppe på føde avd kl 07.00 ca og hadde da 3cm åpning. Så de ville vente med neste pille som jeg skulle hatt kl 08.00
Fra første rie til hun var ute gikk det 7, 5 time som er relativt raskt til å være førstegangs og igangsatt. Jeg er glad jeg slapp de 6pillene på lørdagen og søndagen. Fødselen var helt topp! :) Angrer ikke på at jeg ble satt igang selv om jeg var skuffet der og da. Så jeg hadde en fin opplevelse av det.;-)
 
Takk for mange gode svar! Godt å høre gode erfaringer med igangsetting. Skal ha det med meg i morgen. Kjenner den psykiske tilstanden i dag er trist og lei, så kan hende det er best å bare få det gjort.

Må forsøke og minne meg på hva som kommer ut av dette, min første baby! Det er jo glede glede glede!!
 
Jeg blir satt i gang på mandag, dag 10. Var på kontroll idag, 2 cm åpning og 1 cm igjen før den tappen var flat. De røska og tafsa litt der nede (jæææævlig vondt!!), så håper det skjer av seg selv ila helga :)
Men blir det igangsetting så får man utrolig god oppfølging, så går somregel bare godt. Kan bare ta lang tid.. Fikk beskjed om å ta med underholdning!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Sniker litt :p

Jeg ble igangsatt 11 dager etter termin sist svangerskap. Hadde de samme tankene som ift å ta vannet og er livredd veneflon. Grua meg skikkelig!

Det var ikke noe å grue seg for! Var ikke ubehagelig engang når de tok vannet :) Riene starta av seg selv etter underkanta 2 timer, så slapp egentlig veneflon og drypp :) Valgte tilslutt spinalbedøvelse så da måtte jeg få veneflon, men det gikk veldig fint det også :) Jeg som får helt angstanfall av det! Tror nok at man glemmer litt av fryken for veneflonen under fødsel ;)

Ønsker deg masse.lykke til :)
 
Sniker litt :p

Jeg ble igangsatt 11 dager etter termin sist svangerskap. Hadde de samme tankene som ift å ta vannet og er livredd veneflon. Grua meg skikkelig!

Det var ikke noe å grue seg for! Var ikke ubehagelig engang når de tok vannet :) Riene starta av seg selv etter underkanta 2 timer, så slapp egentlig veneflon og drypp :) Valgte tilslutt spinalbedøvelse så da måtte jeg få veneflon, men det gikk veldig fint det også :) Jeg som får helt angstanfall av det! Tror nok at man glemmer litt av fryken for veneflonen under fødsel ;)

Ønsker deg masse.lykke til :)

Godt å høre- sånne svar hjelper masse! Ser slettes ikke bort ifra at det blir fødsel i morra, det kiler helt vilt i magen ved tanken, har gått så lenge nå at det er nesten så jeg ikke tror at vi skal få enbaby snart!
Hva gjorde de når de tok vannet? Kan jeg spørre deg om grunnen til at du valgte spinalbedøvelse?
 
Godt å høre- sånne svar hjelper masse! Ser slettes ikke bort ifra at det blir fødsel i morra, det kiler helt vilt i magen ved tanken, har gått så lenge nå at det er nesten så jeg ikke tror at vi skal få enbaby snart!
Hva gjorde de når de tok vannet? Kan jeg spørre deg om grunnen til at du valgte spinalbedøvelse?
Så spennende :D Går nok helt fint :)

Var en ung mannlig lege som stakk en svær "heklenål" oppi der..haha! Eneste jeg kjente var masse vann som randt ut :p absolutt ikke noe å grue seg til :) Jeg valgte
spinalbedøvelse pga smertene. Kom meg til 8 cm uten, men da fikk jeg så vondt at jeg slo meg i ansiktet med lystgassmaska..haha! Angrer absolutt ikke på det valget, fikk med meg så mye mer en ved første fødsel der jeg ikke tok smertestillende! Var virkelig verdt veneflonen også :p
 
Når jeg fødte min første var jeg inne på sykehuset til kontroll ved termin. Jeg var mer moden enn deg, men fødselen var ikke i gang. Jeg fikk velge om jeg ville dra hjem eller om de skulle ta vannet mitt. Jeg vet ikke om jeg kan kalle det angst, men sprøyter og blod uroer meg VELDIG. Så det meste på fødestua er jo sånn sett skummelt. Jeg tenkte at babyen må ut uansett, så jeg ba dem ta vannet. Jeg lå i fødesenga og jm undersøkte meg. Hun prøvde deretter å ta vannet med noe som ser ut som en lang heklekrok. Denne kjente jeg ingen ting til (kjentes bare ut som jeg ble undersøkt for åpning). Men den så jo litt merkelig ut. Jm klarte ikke å ta hull på hinna. Så da satte hun ei lita ledning (?) noen som vet hva den kalles?) på hinna. Så sa det "popp" og vannet gikk. Ikke vodt i det hele tatt. Riene startet nesten med en gang etterpå.

Mitt beste råd er å være tydelig og ærlig på hva som uroer deg og hva du ønsker til jm. Jeg opplevde at alt ble husket å tatt hensyn til så langt det lot seg gjøre. Trygghet er viktig under fødsel. Men jm kan ikke vite hva vil vil/er redd uten at vi gir tydelige tilbakemeldinger før og underveis. Håper det går supert! Du har jo snart lille babyen din hos deg! :) masse lykke til! :)
 
Nå ligger jeg med ctg og har fått en tablett for å forskynde modning, så nå er jeg i gang! Superspennende! Alle de gode innleggene her hjalp, gjorde meg tryggere- takk! Nå regner jeg med å ha gutten min på utsiden i løpet av kveld, natt, morgen!
 
Så spennende!! Her også har jeg fått en tablett, da er det bare å vente! ;) masse lykke til! :)
 
Da har vår lille gutt kommet til verden!
Fikk som sagt satt inn en modningstablett i går ca kl 11 som satte i gang lette rier/ maserier. Fikk beskjed i 7 tiden om at riene hadde modnet meg litt men ikke i nærheten av fødselsstart, og at jeg måtte vente til dagen etter. Kvart over åtte endret imidlertid kvaliteten på riene seg og det var snakk om smerte på et helt annet nivå. Kl 23 hadde jeg 4 cm åpning og avflatet livmorhals. Kl 24 hadde jeg 7 cm åpning og tette, veldig effektive rier. Kl 01.40 satte pressriene i gang og kl 02.00 kom Bjørn til verden. Det var en heftig og intens fødsel- men helt fantastisk! Og sønnen vår er så nydelig, vi er fullstendig forelsket!
Er glad jeg takket ja til modni gstabletten, var det sparket bak kroppen min trengte- og fikk overall en drømmefødsel!
 
Back
Topp