Igangsatt fødsel

Stolt mamma

Forumet er livet
Septemberbarna 2019
Hei

Av hensyn til meg og babyen blir jeg igangsatt på søndag. Lurer på om det er noen er med erfaringer med igangsatt fødsel som vil dele dem?

Er flergangsfødene (ett barn fra før født vaginalt) og har per nå 1 1/2 cm åpning og er noe moden. Legen mente at det ville gjøre det lettere å sette meg igang
 
Ble igangsatt i uke 36. Fødselen tok litt over 8 timer :) det var ganske intense rier som kom på samlebånd kontinuerlig til jeg fikk epiduralen og kunne slappe av en time før det fortsatte. Heier på deg [emoji173] masse lykke til
 
Jeg ble igangsatt på termin. Jeg var lite moden og fikk først vaginal tablett. Dagen etter fikk jeg tilsammen 6 svelge tabletter gjennom dagen. Smertene ble vondere jo mer tiden gikk, men selve riene kom ikke skikkelig før de tok vannet 1,5 dag senere. Riene kom uten pause og på under 2 timer var han ute :) (førstegangs) intenst når det stod på, men i ettertid så vil jeg kalle det en drømmefødsel :)
Masse lykke til ❤️
 
Ble satt i gang 5 dager over termin etter eget ønske pga store plager fra bekkenet og søvnvansker. Var ganske moden og hadde 1-2 cm når jeg kom inn. Fikk en tablett på formiddagen og en på kvelden. Våknet av vondt i magen i halv 5 tiden. Gikk på do og når de skulle sjekke åpningen gikk vannet. 7 timer etter var han ute! Rimelig heftig, med kontinuerlige rier, og en epidural som brukte veldig langt tid og virke litt. Men glad for at d gikk såpass fort, samtidig som d ikke var for fort :-D
 
Ble igangsatt 35+6 med førstemann. Ingen tegn til modenhet. Benyttet ballongkateter, noe som var helt grusomt. Dette var nok pga. null modenhet også da. Fikk tak i mage/rygg rimelig raskt, men var først 18t senere at det falt ut. Hadde 5 cm åpning, så da tok dei vannet. Etter dette ble alt veldig intenst! Hadde 1 min rier og 1 min pause osv. i 8t uten noe som helst fremgang. Riene var veldig sterke og intense, men hjalp ingenting :( Fikk da drypp og epidural - gikk deretter bare 2t til hun var født :)

Blir satt igang denne gangen også, hvis det ikkje har startet av seg selv innen uke 38. Regner med en intens fødsel denne gangen også, men håper å være mer moden iom at det er barn nr 2 [emoji1303]
 
Jeg ble satt igang med nr 2 i uke 34+6. Jeg var moden så trengte bare en tablett. Riene startet så smått et par timer etterpå. Riene tok seg gradvis opp. I en periode (fra 6-8cm) var riene veldig vonde og intense, og hadde ingen pause. Fikk da spinalbedøvelse, som tok de værste toppene. Ifra jeg ble satt igang tok det 7t til babyen var ute. Den aktive fødselen tok 3,5t. Synes selv jeg hadde en flott fødsel. Ønsker deg masse lykke til[emoji4]
 
Hei

Av hensyn til meg og babyen blir jeg igangsatt på søndag. Lurer på om det er noen er med erfaringer med igangsatt fødsel som vil dele dem?

Er flergangsfødene (ett barn fra før født vaginalt) og har per nå 1 1/2 cm åpning og er noe moden. Legen mente at det ville gjøre det lettere å sette meg igang
Lettere? Hvordan da? Er det fare for liv og helse? Hvis ikke - hadde jeg VELDIG LETT ventet med det. Sa han noe om det? Ville utsatt indusering til du "må". Mener de at du absolutt må i morgen, så får det bare gå :) !

Jeg har dårlig erfaring med det, vil ikke skremme deg, så tror ikke jeg skal dele så mye, men kan si at det var et smertehelvete jeg aldri har opplevd før eller siden. Jeg hadde også født et barn, naturlig og vaginalt (uten smertelindring) Så det handler ikke så mye om smerteterskel, men om at det stort sett (og ikke alltid, i det hele tatt :D ) er mye vondere :( Derfor jeg anbefaler at du venter til du absolutt MÅ.. og håper at det starter av seg sjøl i mellomtida
 
Lettere? Hvordan da? Er det fare for liv og helse? Hvis ikke - hadde jeg VELDIG LETT ventet med det. Sa han noe om det? Ville utsatt indusering til du "må". Mener de at du absolutt må i morgen, så får det bare gå :) !

Jeg har dårlig erfaring med det, vil ikke skremme deg, så tror ikke jeg skal dele så mye, men kan si at det var et smertehelvete jeg aldri har opplevd før eller siden. Jeg hadde også født et barn, naturlig og vaginalt (uten smertelindring) Så det handler ikke så mye om smerteterskel, men om at det stort sett (og ikke alltid, i det hele tatt :D ) er mye vondere :( Derfor jeg anbefaler at du venter til du absolutt MÅ.. og håper at det starter av seg sjøl i mellomtida



Dette er ikke noe avgjørelse jeg har tatt, men legene på sylehuset! Grunnen til igangsetting er at babyen ikke vokser som den skal. Gått fra et vekstavvik på -13% til -25% på to uker og ikke vokst noe siste 3 dager. Legene mener at det er stor fare for at babyen tar skade av å være i magen leger. Min helsetilstand er også sviktende pga hyperremesis i hele svangerskapet. Har i tillegg hatt modningsrier fra en annen verden hver natt i en uke som ikke tar seg opp, disse stresser babyen også. Er innlagt på sykehus med streng beskjed om å hvile og spise så mye jeg kan.
Så dette er overhode ikke mitt ønske verken for babyen eller meg selv
 
Ble igangsatt 35+6 med førstemann. Ingen tegn til modenhet. Benyttet ballongkateter, noe som var helt grusomt. Dette var nok pga. null modenhet også da. Fikk tak i mage/rygg rimelig raskt, men var først 18t senere at det falt ut. Hadde 5 cm åpning, så da tok dei vannet. Etter dette ble alt veldig intenst! Hadde 1 min rier og 1 min pause osv. i 8t uten noe som helst fremgang. Riene var veldig sterke og intense, men hjalp ingenting :( Fikk da drypp og epidural - gikk deretter bare 2t til hun var født :)

Blir satt igang denne gangen også, hvis det ikkje har startet av seg selv innen uke 38. Regner med en intens fødsel denne gangen også, men håper å være mer moden iom at det er barn nr 2 [emoji1303]

Er forbredt både på sterke rier og manglende fremgang. Men er som sagt noe moden så håper på det beste. Takk for at du deler din opplevelse
 
Jeg ble satt igang med nr 2 i uke 34+6. Jeg var moden så trengte bare en tablett. Riene startet så smått et par timer etterpå. Riene tok seg gradvis opp. I en periode (fra 6-8cm) var riene veldig vonde og intense, og hadde ingen pause. Fikk da spinalbedøvelse, som tok de værste toppene. Ifra jeg ble satt igang tok det 7t til babyen var ute. Den aktive fødselen tok 3,5t. Synes selv jeg hadde en flott fødsel. Ønsker deg masse lykke til[emoji4]

Det høres ut som en drømmefødsel. Fødte prematurt i seteleie sist, da startet fødselen helt uventet av seg selv og det var langt fra en drømmefødsel. Så hvis denne fødselen blir noe i nærheten av din blir jeg overlykkelig :)
 
Er forbredt både på sterke rier og manglende fremgang. Men er som sagt noe moden så håper på det beste. Takk for at du deler din opplevelse

Ingen problem :) Skal på ny vekstkontroll neste onsdag (36+0), så da får vi se hva som blir planen. Håper å kunne vente til uke 38 denne gangen, men forberedt på at det kan bli tidligere. Eller hvem vet, kanskje starter det av seg selv? :) Gruer meg til ny igangsettelse, men hvis det er det beste for barnet så må man ta til takke med det.

Masse lykke til med igangsettelse og fødsel <3 Det går nok veldig bra :)
 
Dette er ikke noe avgjørelse jeg har tatt, men legene på sylehuset! Grunnen til igangsetting er at babyen ikke vokser som den skal. Gått fra et vekstavvik på -13% til -25% på to uker og ikke vokst noe siste 3 dager. Legene mener at det er stor fare for at babyen tar skade av å være i magen leger. Min helsetilstand er også sviktende pga hyperremesis i hele svangerskapet. Har i tillegg hatt modningsrier fra en annen verden hver natt i en uke som ikke tar seg opp, disse stresser babyen også. Er innlagt på sykehus med streng beskjed om å hvile og spise så mye jeg kan.
Så dette er overhode ikke mitt ønske verken for babyen eller meg selv
Ja, men da må du bare :) ! Og du får bare stå i det. Jeg vil anbefale epidural hvis du får veldig vondt, tidlig.
Hvis du får en fødsel jeg hadde merker du hva du har i vente allerede ved 3-4 cm åpning.
 
Ja, men da må du bare :) ! Og du får bare stå i det. Jeg vil anbefale epidural hvis du får veldig vondt, tidlig.
Hvis du får en fødsel jeg hadde merker du hva du har i vente allerede ved 3-4 cm åpning.

Altså.. selv om du hadde en lang og smertefull igangsatt fødsel, så trenger ikke det å bety at Stolt mamma opplever det samme. Alle fødsler er ulike, heldigvis :)
Jeg er kjempefornøyd med min fødsel som ble igangsatt.

Håper du får en fin fødsel Stolt mamma. Lykke til :D
 
Altså.. selv om du hadde en lang og smertefull igangsatt fødsel, så trenger ikke det å bety at Stolt mamma opplever det samme. Alle fødsler er ulike, heldigvis :)
Jeg er kjempefornøyd med min fødsel som ble igangsatt.

Håper du får en fin fødsel Stolt mamma. Lykke til :D
Ja, det skrev jeg jo selv også ;) ! Hvis du hadde lest hva jeg skrev, hadde du sett det.
Jeg hadde ikke en lang fødsel, den var gjennomsnittlig. Men det er faktisk veldig greit å ikke bare høre at det omtrent var like deilig å føde som å spise iskrem, som mange liker å skrive det som! Og når folk faktisk skal føde, igangsatt, får de sjokk fordi det ikke stemmer.
DET er dårlig gjort, det.
 
Jeg ble igangsatt på overtid. Det tok 16 timer fra ballongen ble satt til hun var ute, men de første spede riene kom ca 3 timer før hun var ute. Aktiv fødsel var rett under 2 timer. Intenst, men uendelig mye bedre fødsel enn min første, som var spontan vaginal :)
Jeg ville absolutt ikke bli satt igang, for jeg hadde kun hørt negative historier om det. Men skulle jeg hatt flere barn nå så hadde jeg absolutt ha valgt å bli igangsatt om jeg hadde valget. Men det handler mer om behovet for kontroll for min del da :)
 
Begge mine fødsler var igangsatt. Første fødselen fikk jeg "full pakke" med ekstreme smerter, spying, stormrier uten pause, vakuum, tredjegradsrift og morkakeuthenting. Tok 7 timer fra første ri. Var som å skru på en bryter hvor det gikk fra ikke noe tegne til aktiv fødsel i ett jafs. Hadde epidural.

Andre fødsel var grei og kontrollert. Heftig men overkommelig. Var over på tre timer og rakk ikke sette epidural. Alt gikk bra, selv om det var en liten stjernekikker som brukte litt tid på vei ut så pressingen tok litt tid.

Det er ikke noe som tilsier at en igangsatt fødsel må bli ille. I de fleste tilfeller går det bra. Jeg har hatt en av hver. Mitt råd er ta alt som det kommer, lytt til personellet og tenk at i sum så er fødselen en liten del av totalen. Jeg har fått to flotte unger, og selv om første fødsel var mildt sagt problematisk er jeg ikke traumatisert av det, fordi jeg har tenkt i ettertid at dette var noe som skjedde over en kort periode relativt sett, og alt gikk bra til slutt. Vær realistisk til forventningene, men ikke tenk negativt:) Lykke til, dette klarer du!
 
Last edited:
Takk alle dere som har delt erfaringer.

Har som sagt født en gang før spontant, dog prematurt. Var langt fra noe drømmefødsel, setefødsel hvor hode satt seg fast. Måtte to leger til for å dra ungen ut. Da var babyen blå og livløs og ble i all hast overført til nyfødt intensiv. Alt ente heldigvis bra. Så jeg vet at fødsler ikke er noe dans på roser, at det både er smertefullt og at ting ikke alltid går som planlagt.

Denne gangen ligger heldigvis babyen med hode ned.

Selv om alle dere har ulike opplevelser så virker det som felles for dere alle er at når fødselen først starter så skjer ting relativt fort, intense rier og mulig jeg ikke rekker epidural. Da kan jeg ihvertfall forbrede meg litt på det.
 
Det høres ut som en drømmefødsel. Fødte prematurt i seteleie sist, da startet fødselen helt uventet av seg selv og det var langt fra en drømmefødsel. Så hvis denne fødselen blir noe i nærheten av din blir jeg overlykkelig :)
Ja, vil si det var en drømmefødsel. Jeg hadde i forkant lest mange skrekkhistorier om igangsatt fødsel, så var jo forberedt på det værste. Selv om riene under denne fødselen helt klar var værre enn ved de andre så hadde jeg ingen fæl opplevelse. Følte hele tiden at ting var under kontroll selv om det var intenst. Håper du også får en flott opplevelse. Vi får tenke at det bare må gå bedre enn første gang[emoji4]

Her kom nr 3 i seteleie, også i uke 34+6. Og hadde igjen en drømmefødsel. Alt var over på under 1t. Så her har fødselen blitt bedre og bedre, enda den første også gikk fint[emoji4] men tror jeg skal være glad for at det var nr 3 og ikke første som kom i seteleie[emoji28]
 
Hei

Av hensyn til meg og babyen blir jeg igangsatt på søndag. Lurer på om det er noen er med erfaringer med igangsatt fødsel som vil dele dem?

Er flergangsfødene (ett barn fra før født vaginalt) og har per nå 1 1/2 cm åpning og er noe moden. Legen mente at det ville gjøre det lettere å sette meg igang

Jeg ble satt i gang med min tredje, som plent nektet å komme ut og bare god erfaring utenom smerte. Jeg er pingle skal sies!! Men sånn generelt sett bare positivt! Varierer jo fra kommune/fylke - osv. Lykke til uansett! Går nok fint. Bare peis på med smertelindrende :)!!
 
Jeg ble satt i gang, 2 uker før termin. Vannet var gått men ingenting skjedde. Fikk vel til sammen 3 vaginale tabletter før det skjedde noe. Nå har jeg ingen andre fødsler å sammenligne med da dette er min eneste, men jeg hadde i grunn en veldig fin fødsel selv om det tok litt tid.
Klarte meg med varmeflasker og lystgass, epiduralen husket jeg ikke fantes engang og var ingen andre som nevnte den heller, så det fikk jeg ikke:hilarious:

Håper du får en fin fødsel :)
 
Back
Topp