Ibux gel og graviditet

Aurelia Aurita

Andre møte med forumet
Hei!

Har et spørsmål angående ibux gel. Jeg er gravid (8 uker) og har av og til vondt i ett kne. Før brukte jeg å smøre med ibux gel i noen dager og så ble det bedre. Men er usikker på om jeg kan gjøre det nå når jeg er gravid?

:)
 
Hei. Takk for din henvendelse.
Det forekommer generellt lite studier på legemiddelbruk under graviditet. Ved lokal bruk (som Ibux gel) er det mye mindre som går over i blodet enn ved inntak av tabletter. Ifølge anbefalinger fra Regional Legemiddelinformasjon antas at bruk av Ibux generellt (tabletter også) ikke er farlig for foster i 1. og 2. trimester, og da er jo risikoen ennå mindre for lokalbehandling med Ibux gel. Men ved nødvendig behov for behandling bør dosen være så lav og behandlingstiden så kort som mulig. Så min konklusjon er at det er ingen studier som sier at Ibux gel ikke kan benyttes i lave doser og korte perioder under 1. og 2. trimester. Håper du ble litt klokere av dette:).
Mvh Dagrun
 
Takk for svar! Ble klokere nå :)
 
Jeg hadde en betendelse i ett ribben fra uke 16 til uke 26. Hadde så vondt at jeg verken klarte å sitte eller stå i perioder. Men legen ga STRENG beskjed om at jeg måtte holde meg unna alle typer betendelsesdempende, også ibux og ibux gel?
 
:)Hei. Beklager for sent svar, det kom visst litt påskeferie imellom.
Fra 6.måned og utover i graviditeten (3.trimester) er det frarådetet å bruke Ibux gel. Dette fordi det kan gi økt risiko for blødning og for tidlig lukking av åren som forsyner fosteret med oksygen og næringsstoffer. I og med at du nærmet deg/ gikk over i 3.trimester, er det riktig at du ikke skal bruk Ibux gel eller andre typer betennelsesdempende. Dette gjelder ikke i tidligere faser av graviditeten.

Mvh Farmasøyt Dagrun
 
Back
Topp