I barnesengen

Sheherasade2017

Glad i forumet
Har lest litt om krybbedød, og ikke skal man ha pute, dyne, teppe, kosedyr eller beskytter rundt sengekanten. Så hva i all verden skal man holde babyen varm med i løpet av natta? Bare ta på flere lag med tøy?
 
Den største synderen er mangeleie :) Ville brukt et teppe. Vi gjorde det på lille, NFI som sa vi skulle det for å holde hun varm.
 
Kan anbefale ullpysj og ullteppe til vinterbaby :) vi brukte det, hadde dyne og i starten for det var så iskaldt. Men tynne lag ull funker også. Etterhvert hadde han kun ullpysjen og et tynt teppe over seg. Nøstebarn har mange gode. De med fot er lure å kjøpe et par størrelser store så varer de lenge. Hadde ikke sengekant men bare rulla noen helsetepper og la rundt kantene. Hadde ikke kosedyr før han var større.
 
Det er bare å bruke dyne så lenge den er lett og tilpasset barnets alder. Sakset dette ut fra hjemmesiden til lub:
"Med en liten lett barnedyne tilpasset barnets størrelse slik som er vanlig i Norge, skal uansett ikke dette være en fare, det er verre med de tyngre teppene etc som er mer vanlig i andre land. Men om man har en baby som har lett for å få dyna over hodet, eller babyen har lett for å sparke av seg dyna slik at det blir for kaldt, kan en nattpose være et godt alternativ. "
Jeg har to vinterbarn, og pysj med dyne over er godt. Begge to er "kavere" og turner mye rundt i senga. Da har vi justert temperatur på soverommet, og bredd dyna over til hoftene slik at armer er frie til å flakse. Vi har ikke hatt noe kosedyr eller sengekant i senga og mine barn har ikke brydd seg. Vet det er andre barn som trenger det lunt rundt seg. Les forøvrig er om sovemiljø her: https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod
 
Det tryggeste er vel rett på laken med ullpysj og sovepose uten ermer over som "dyne". Men personlig har jeg planer om å ha saueskinn og dyne eller teppe over. Er vi litt gærne skal vi bruke babynestet litt innimellom også! Men sovepose er alltid gull for babyer som bare sparker av seg alt annet :)
 
Har tenkt å bruke pysj og dyne.
Har en liten dyne til å starte med i bedside crib og så har vi en større til sprinkelsengen.
Om hun sparker av seg dynen eller flytter mye på den kjøper vi sånn sovepose.

Så tilpasser vi nok temperaturen på soverommet slik at det passer henne.
Men kommer ikke til å ha kosedyr, pledd eller sånn kant i sengen.
Baby nest skal vi bare bruke på dagtid under oppsyn.
 
Her har storebror nektet å sove etter han begynte med sprinkelseng hvis han ikke får ha dyna over hode. Vi var rimelig fortvilet en periode og redd for at han ikke fikk puste. Sjekket hvert femte min i begynnelsen. Men vi fant fort ut at han fint klarer å sparke av seg dyna hvis det blir vanskelig å puste. Har ikke sprinkelbeskyttere så får lufting inn der. Fikk beskjed på helsestasjonen at det ikke var noe problem så lenge han selv klarte å sparke dyna av seg, han ville gjøre det på instinkt (selv i søvne ) hvis det ble vanskelig å puste. De få gangene han har vær forkjølet og tett i nesa har han selv valgt å ligge med hode over dyna, så han klarer tydeligvis å regulere det selv. Er nå helt avslappet i forhold til det.
 
Back
Topp