Hysterisk ved leggetid

Ekornmamma

Ønsker oss en liten en
Julikulene 2020
Vi har en liten gutt på 3 måneder og 1 uke, og nå begynner vi å bli desperate. Den siste uka har han begynt å hylgrine bare vi nærmer oss senga om kvelden. Vi begynte med faste rutiner for noen uker siden, med stell og pysj, evt bad, så pupp på soverommet i mørket og så over i bedside crib, mellom 18.30 og 19. Dette funket så bra, helt til nå når han skal over i senga si. Da begynner han å hyle. Det hjelper ikke holde han, bysse han eller svøpe han. Han kan bli stille noen sekunder når vi løfter han eller flytter på dyna, men når han ser at vi ikke tar han ut av soverommet begynner han hyle igjen. Det eneste som stopper han er altså å gå ut av soverommet og gjerne inn på badet og stellebordet. Da roer han seg selv og kan gjerne smile litt.

Han gir ikke tegn på vondt i magen, han er mett, har tørr bleie, ingen trange klær eller skrukker. Kan ikke være at han ikke liker ligge på ryggen for det roer seg jo på stellebordet. Kan ikke være noe med senga, for resten av natta er ikke noe problem. Og han roer seg når klokka blir 21. Jeg vet at folk mener babyer ikke kan være sinte, men for meg virker det som at han er sint fordi han ikke vil sove. Men han er jo trøtt. Og han må jolegge seg.

Vi har prøvd med lyset av, med lyset på, bysse, kose, noen ganger vil han ha pupp, andre ganger blir han bare enda mer sint ved synet av den. Det som virker mest logisk er å la han ligge i sengen og hyle mens vi sitter å koser med han. Blir det for voldsomt tar vi en 5 min på stellebordet så han får roet seg, pust og magemuskler. Så må vi jo pån igjen da.

Men hva burde vi gjøre? Jeg er så redd han skal ta skade av all skrikingen. Hyle gjør han uansett, er det best å ha han på armen eller stryke på han i senga? Må vi rett og slett finne frem ørepropper og bare stå det ut? Det er så ille at en av oss må gå ned å gråte litt noen ganger.
 
Hvordan er han med samsoving da?

Han sover i bedsidecrib, så er så godt som oppi senga vår. Sitter i vår seng og ammer. Resten av natta går veldig bra. Han våkner, får mat eller smokken som har fallt ut, legger han tilbake i senga si etter amming og så sovner han med engang igjen. Har spist oftere nå siste dagene, ca 3-4 ganger fra kl 01-7.

På kvelden når han skriker er han ikke interessert i å ligge på armen, sitte på armen, ligge på magen min eller ligge inntil meg.
 
3mnd krisa kanskje? Her holdt ho på sånn en periode når ho var 2 1/2 til rett over 3mnd [emoji28] Måtte bysse en god stund til ho roa seg, lure puppen inn og når ho nesten var sovna legge ho ned også amme videre og flytte ho i egen seng når ho var sovna helt. Nå er ho 4mnd neste uke og griner bare til ho får puppen når vi går på rommet på kvelden, men nå er det derimot våkne hver time hele natta som er greien [emoji42]
 
3mnd krisa kanskje? Her holdt ho på sånn en periode når ho var 2 1/2 til rett over 3mnd [emoji28] Måtte bysse en god stund til ho roa seg, lure puppen inn og når ho nesten var sovna legge ho ned også amme videre og flytte ho i egen seng når ho var sovna helt. Nå er ho 4mnd neste uke og griner bare til ho får puppen når vi går på rommet på kvelden, men nå er det derimot våkne hver time hele natta som er greien [emoji42]

Uff, er ikke bare bare det heller vil jeg tro!
emoji42.png


Men er jeg en fæl mamma om jeg lar han ligge i sengen mens jeg stryker på han og snakker rolig til han? Eller bør jeg bysse på han selv om det ikke har noe effekt? *gjør uansett vondt i sjela* :(
 
Last edited:
Men er jeg en fæl mamma om jeg lar han ligge i sengen mens jeg stryker på han og snakker rolig til han? Eller bør jeg bysse på han selv om det ikke har noe effekt? *gjør uansett vondt i sjela* :(
Dersom du har prøvd alt og han fortsatt gråter, så nei. Da skal du ikke ha dårlig samvittighet. Han ligger ikke alene, du er der med han. Har du prøvd vogna forresten?
 
Uff, er ikke bare bare det heller vil jeg tro!
emoji42.png


Men er jeg en fæl mamma om jeg lar han ligge i sengen mens jeg stryker på han og snakker rolig til han? Eller bør jeg bysse på han selv om det ikke har noe effekt? *gjør uansett vondt i sjela* :(

Så klart ikke. Du er jo der og han merker det, selv om han ikke får det som han vil. Om du bysser eller ei får være opp til dere, hva som føles rett. Her har jeg ammet lille i søvn til nå, men blir ikke så lengr før vi skal begynne å øve på å få lille til å sovne av seg selv. Da blir det nok en del "opp for trøst" og så ned i senga igjen, og evt som du beskriver, at man trøster uten å ta dem opp.
 
Har du prøvd å ikke legge før kl 21? Ingen av mine babyer la seg så tidlig. Min eldste la seg kl 23 og yngste la seg kl 21. Nå legger de seg ca kl 19. De kunne virke trøtte fra tidlig på kvelden men ikke mulig å legge før.
 
Så klart ikke. Du er jo der og han merker det, selv om han ikke får det som han vil. Om du bysser eller ei får være opp til dere, hva som føles rett. Her har jeg ammet lille i søvn til nå, men blir ikke så lengr før vi skal begynne å øve på å få lille til å sovne av seg selv. Da blir det nok en del "opp for trøst" og så ned i senga igjen, og evt som du beskriver, at man trøster uten å ta dem opp.
Takk! [emoji173]
 
Har du prøvd å ikke legge før kl 21? Ingen av mine babyer la seg så tidlig. Min eldste la seg kl 23 og yngste la seg kl 21. Nå legger de seg ca kl 19. De kunne virke trøtte fra tidlig på kvelden men ikke mulig å legge før.
Vi begynte legge kl 19 fordi han var sutrete og utilpass frs kl 19 til 21. Det funket som sagt et par tre uker, men nå går ikke det heller. :(
 
Uff, er ikke bare bare det heller vil jeg tro!
emoji42.png


Men er jeg en fæl mamma om jeg lar han ligge i sengen mens jeg stryker på han og snakker rolig til han? Eller bør jeg bysse på han selv om det ikke har noe effekt? *gjør uansett vondt i sjela* :(

Så absolutt ikke fæl, vi gjorde på samme måten. Vi tok henne ikke opp men satt heller ved sengen og sang, snakket, strøk på pnna osv... det gikk over etter noen uker, heldigvis, men det er tøft når det står på.

Hold ut[emoji171]
 
Så absolutt ikke fæl, vi gjorde på samme måten. Vi tok henne ikke opp men satt heller ved sengen og sang, snakket, strøk på pnna osv... det gikk over etter noen uker, heldigvis, men det er tøft når det står på.

Hold ut[emoji171]
Så "godt" å høre! [emoji173]
 
Dersom du har prøvd alt og han fortsatt gråter, så nei. Da skal du ikke ha dårlig samvittighet. Han ligger ikke alene, du er der med han. Har du prøvd vogna forresten?
Han sover i vogna på dagen. Tenker du at han kan sove ut på kvelden også?
 
Prøvd å sette vognbagen i sengen? Det måtte vi gjøre med gutten vår de første mnd.
Han syntes senga var stor og kald, men sovnet tvert i vognbagen.

Eventuelt prøv å bygge et rede av en dyne som du snurrer sammen og legger rundt han.
 
Jeg pleier legge en klut over pannen på mini her, også legger jeg hånden min oppå brystkassen hans og vugger sakte mens jeg synger vuggeviser.
Da pleier han å roe seg greit. Det med kluten tror jeg rett og slett trygghet.

Og nei, du er ikke en dårlig mor når du ikke tar han opp, er jo som du sier, ingen forskjell om han sitter i armene dine eller ligger i senga. Så lenge du er der og koser med han, så skal du absolutt ikke ha dårlig sanvittighet!
 
Prøvd å sette vognbagen i sengen? Det måtte vi gjøre med gutten vår de første mnd.
Han syntes senga var stor og kald, men sovnet tvert i vognbagen.

Eventuelt prøv å bygge et rede av en dyne som du snurrer sammen og legger rundt han.
Han har ligget i nest i senga vår, og i sin til å begynne med. Kanskje jeg skal finne frem det igjen. Men han sov i det i påsken, uten at det gjorde så mye [emoji14]
 
Måtte amme han i søvn på den tida der. Vi hadde ikke babynest, men bygde et lite rede av dyner som vi rulla sammen rundt han. Det funka bedre. Han var mye urolig på nettene og ville aller helst sove oppå en av oss, så vi gjorde det også ei god stund. Slitsomt, men trygt for han.
 
Vi begynte legge kl 19 fordi han var sutrete og utilpass frs kl 19 til 21. Det funket som sagt et par tre uker, men nå går ikke det heller. :(

Hva med å legge inn en ekstra middagslur, så han kan legges senere? Vi brukte evigheter på leggingen kl.19, men la så inn en halvtimes lur kl.17 og i seng kl.20. Det fungerer kjempefint :)
 
Hva med å legge inn en ekstra middagslur, så han kan legges senere? Vi brukte evigheter på leggingen kl.19, men la så inn en halvtimes lur kl.17 og i seng kl.20. Det fungerer kjempefint :)
Vi har prøvd med en lur kl 17, men han er ikke så interessert [emoji23] i dag har han endret fullstendig på alle lurene sine! Lurer på om vi kan ha fått 3 mnd og 4 mnd greia samtidig her [emoji14]
 
Back
Topp