Hvorfor

Status
Stengt for ytterligere svar.

Miss_30

Forumet er livet
Septembergull'17
er det sånn at de som tar livet av en annen person ofte ikke innrømmer at de har gjort det? Tror de selv at de er uskyldige eller nekter de bare å stå til ansvar? Blir så matt av alle drapssakene rundt omkring.
 
Er vel en kombinasjon ofte. Mange innser det ikke selv (når det har skjedd i affeksjon og personen gjerne ikke er helt til stede) eller så vil man ikke innse/innrømme når man innser hva man har gjort. Tredje gruppen er vel psykotisk og mener fortsatt de er uskyldige. Kan være mange grunner.

Også stor forskjell på overlagt drap og ikke.

Ytterst sjeldent det innrømmes rett etter, da er det gjerne gjerningspersonen selv som ringer politiet eller melder seg. Som oftest da har det skjedd et uhell, ikke overlagt.
 
Tror det er en god blanding av fornektelse og konsekvensfrykt. Selv om man i norge har noe som heter «psykotisk i gjerningsøyeblikket» som gjerne er forbundet med senere psykisk helsevern som straff så tenker jeg ingen kan si at de ikke er psykotiske i gjerningsøyeblikket, tar man et annet liv så er det noe som har skjedd i hodet på gjerningsmannen/kvinnen, det er ikke normal adferd å ta en annens liv. Derfor tror jeg mange rett og slett sliter med hva de har gjort i ettertid og derfor ikke klarer å erkjenne det, for hverken seg selv eller andre, de som innrømmer gjør det jo som oftest fordi de angrer eller fordi de rett og slett fortsatt er psykotiske og er stolte av det[emoji20]
 
Godt spørsmål... mange prøver vel å hevde sin uskyld for å se om de kan slippe unna straff så lenge bevisene ikke strekker til?
Så har du dem som ikke husker/hadde psykoser.... Og den skumleste gruppen er jo de såkalte psykopatene. Menneskene som ofte elsker å se andre lide, og aldri innser egen skyld, skam, feil og samvittighet. Vil anta det finnes en del av sistnevnte kategori i drapssaker?
 
Jeg har alltid tenkt at de vil vel ikke innrømme noe fordi da har de fortsatt en sjans til å gå fri. I noen tilfeller er sikkert fornektelse.
 
Denne drapssaken som har vært nå mulig ønsker vi ikke at det skal spekuleres i her på forumet.
Denne tråden blir derfor låst.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp