Hvorfor ikke følge nasjonale retningslinjer?(amming)

CecilieR

Gift med forumet
Januarlykke 2016
I morra skal jeg på 16mnd kontroll med poden og er spent på å høre hva de har å si om ammingen denne gangen.
Helt siden eldste var rundt 7 måneder fikk jeg høre hvordan det var på tide å roe ned ammingen og å tenke på å avslutte etterhvert, og etter 1 års kontrollen måtte jeg jo definitivt tenke på å avslutte.
Samme skjedde med yngste som nu er 16 måneder. Har fått høre at jeg burde tenke på å avslutte ammingen til tross for at han går opp i vekt som han bør, utvikler seg normalt og vi begge trives med det.

Norge følger WHO sine anbefalinger om å amme hele det første leveåret, og gjerne opp til 2 år og lengre så lenge det funker og mor og barn ønsker det.
Så da lurer jeg, hvorfor prøver helsesøstre og barneleger konstant å mase om nedtrapping og ammeslutt når mor og barn trives?
 
Ikke opplevd det før, men har hørt om både privatpersoner og helsesøstre som gjør det. Hadde helsesøster anbefalt meg det så hadde jeg sendt skriftlig klage til kommunen på at hun ikke fulgte anbefalingene. Og der og da spurt "hvorfor går du i mot retningslinjene du er pliktig til å følge?".

Oppdater oss etter du har vært der da:)
 
Var en helt ny helsesøster der idag, veldig koselig også :)
Pratet ikke noe om amming i seg selv annet enn hennes kommentar om hvor fint det var med trøsten etter vaksina :p
 
Opplever mye av det her også... min lille er 14 mnd snart og vi ammer fortsatt en del... fikk beskjed om å begynne å gi grøt allerede rundt 4-5 mnd til tross for at vi begge trivdes godt med ammingen og han la godt på seg... har fått beskjed om å slutte å amme, og iallefall ikke amme på natt både fra hs og barnelege... når jeg har vist til retningslinjene har jeg til og med fått beskjed om at det gjelder for u-land og ikke så mye her i Norge, også det kom fra hs.
 
Opplever mye av det her også... min lille er 14 mnd snart og vi ammer fortsatt en del... fikk beskjed om å begynne å gi grøt allerede rundt 4-5 mnd til tross for at vi begge trivdes godt med ammingen og han la godt på seg... har fått beskjed om å slutte å amme, og iallefall ikke amme på natt både fra hs og barnelege... når jeg har vist til retningslinjene har jeg til og med fått beskjed om at det gjelder for u-land og ikke så mye her i Norge, også det kom fra hs.

Åherremin da... Det er trassig :confused: De retningslinjene jeg leste på var jo fra helsedirektoratet, altså de NORSKE retningslinjene som NORGE følger, og de har jo absolutt ingenting med u-land å gjøre. Så det er jo åpenbart ett eller annet som skurrer på noen helsestasjoner :mad:
 
Jeg er spent på ettårskontrollen her etter helga. Ammer, ammer i søvn og nattammer, for å toppe det samsover vi enda og :p Helsesøster heva øyenbrynene på 10 måneders pga nattamming og samsoving, så blir spennende nå :p Heldigvis er jeg veldig trygg på min avgjørelse om å ha det slik.
 
Jeg er spent på ettårskontrollen her etter helga. Ammer, ammer i søvn og nattammer, for å toppe det samsover vi enda og :p Helsesøster heva øyenbrynene på 10 måneders pga nattamming og samsoving, så blir spennende nå :p Heldigvis er jeg veldig trygg på min avgjørelse om å ha det slik.

Samme her, ble anbefalt kontinuerlig på hver kontroll om å legge de i egen seng og slutte med nattamming etter 6 måneder, siden de ikke trenger den næringen lengre(hvis man skal anta at babyer bare sånn plutselig ikke trenger mange av de måltidene de er vant til på natten, for ikke å snakke om tørste og kosen)
Eldsta samsov vi med til hu var 18'ish måneder, flytta over o seng ved siden av våres og deretter eget rom da hu var litt over 2 år. Alt har gått veldig fint og det vet de, så de har endelig sluttet å mase om lillebroren siden vi allerede har klart det så fint med eldste :p
Nattamma og la eldsta med amming til hu var litt over året her forresten :p Måtte avslutte alt pga kronisk sårhet og blødende sår da..
 
Samme her, ble anbefalt kontinuerlig på hver kontroll om å legge de i egen seng og slutte med nattamming etter 6 måneder, siden de ikke trenger den næringen lengre(hvis man skal anta at babyer bare sånn plutselig ikke trenger mange av de måltidene de er vant til på natten, for ikke å snakke om tørste og kosen)
Eldsta samsov vi med til hu var 18'ish måneder, flytta over o seng ved siden av våres og deretter eget rom da hu var litt over 2 år. Alt har gått veldig fint og det vet de, så de har endelig sluttet å mase om lillebroren siden vi allerede har klart det så fint med eldste :p
Nattamma og la eldsta med amming til hu var litt over året her forresten :p Måtte avslutte alt pga kronisk sårhet og blødende sår da..

Haha, ja, ikke sant. Og jeg tenker og at med det aktivitetsnivået fjotten min har gjennom dagen (og han får alt han vil ha av fast føde og pupp) er det ikke rart ting går fort gjennom systemet og han trenger litt påfyll på natta og, selv om han er over 6 måneder :p
 
Haha, ja, ikke sant. Og jeg tenker og at med det aktivitetsnivået fjotten min har gjennom dagen (og han får alt han vil ha av fast føde og pupp) er det ikke rart ting går fort gjennom systemet og han trenger litt påfyll på natta og, selv om han er over 6 måneder :p

Er jo akkurat det. Eldsta måtte få vann i flaske i løpet av natten fram til hu var over to år, så bare det å slukke tørsten er jo en tommel opp for puppen :p
 
Back
Topp