Hvorfor er lystgass nødvendig?

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Inspirert av den andre tråden min så lurer jeg på hvorfor folk er så opptatt av om sykehusene har lystgass? Har den virkelig så stor effekt på smertene da?

De hadde ikke lystgass der jeg fødte sist, så derfor jeg spør. Denne gangen er jeg selvfølgelig nysgjerrig på om dette kan hjelpe meg bedre i neste fødsel.
 
Funka ikke som smertelindring på meg i alle fall. Så første gang bar bare unødvendig for meg i alle fall.
Andre gang hjalp det i det minste til å fokusere på pustinga...
 
Jeg har brukt lystgass under alle mine tre fødsler. Føler jeg fikk god hjelp av den, ikke nødvendigvis at den lindret smertene så veldig, men den hjalp meg å puste ordentlig.
Husker jeg fikk beskjed om å supe lystgass da jeg ble sydd etter min andre fødsel, jeg ble skikkelig, SKIKKELIG snurrete i hodet, så noe effekt må den da ha. :p
 
Jeg var kjempefornøyd med lystgass hvertfall!
Den demper ikke smertene, men hjelper deg å takle det. Sånn fungerte det for meg, folk reagerer jo ulikt på det.

For meg var det ingen andre smertestillende alternativer som var aktuelle. Ville unngå epidural for nesten enhver pris.
 
Jeg kom inn med 1-2 cm og full panikk fordi smertene var uoverkommelige (jeg har veldig lav smerteterskel). Det hjalp veldig med lystgass, både fordi den hjalp på smertene og fordi jeg fikk noe å fokusere på og som hjalp meg å puste. Så jeg har vært engstelig for å bli gravid igjen siden jeg fikk min datter, fordi jeg vet at lystgassen er borte.
 
Jeg taklet ikke lystgassen i det heletatt og dundra masken i veggen. Fungerte altså ikke for meg :p
Men har full forståelse for at andre foretrekker den :)
 
Dempet smertene for meg i alle fall. Første ria jeg prøvde den på tok jeg bort lystgassen midt i ria fordi jeg trodde den var over. Det var den IKKE. Så jeg måtte "lære" hvordan rier kjentes ut uten smerte så jeg visste når jeg skulle ta bort lystgassen.
 
Ble fokusert på noe annet og jo den tok de verste smertene for man ble jo helt bomull i hodet :p


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Brukte lystgass på begge mine fødsler, og fatter ikke hvordan jeg skulle ha greid en fødsel uten!

D bedøvde meg og hjalp meg til å kunne tenke nok for å komme meg igjennom fødselen. D hjalp meg også med å puste godt under fødselen.

Mine fødsler gikk så fort så var eneste lindringen jeg kunne få. Bortsett fra kalde kluter liksom..
 
Er vel ikke nødvendig sånn, men kan bidra til at den fødende kan fokusere på den og kan da få en bedre mulighet til å puste riktig.
Med førstemann hjalp den meg fordi jeg kunne bite hardt i munnstykket så jeg kjente smerter i kjeven og ikke bare i magen! Haha
 
Prøvde det, men hjalp ikke på smertene, men man får fokusert på pusten. Men kastet bare opp, så måtte slutte med den.
 
Funket ikke som smertelindring på meg egentlig, MEN ved å konsentrerer seg om å puste i den og så telle før man blåste ut igjen, og ikke minst å ha noe å holde i, så tok den fokuset mitt over på noe annet:)
 
Skulle gjerne prøvd, men det er jo nesten ingen igjen som har. Jeg hadde styrtfødsel og da er det vel ikke så mange andre alternativer. Så ble ingenting her, men til gjengjeld var det i det minste fort over ;)
 
Lystgassen "redda" meg, vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten. Den, badekar og varmeflaskene var gode hjelpere under fødsel, var eneste smertelindringene jeg hadde. Lystgassen tok ikke bort smertene for min del, det var like vondt, men den gjorde at jeg taklet smertene og humøret ble bedre. Så blir lystgass neste gang også ;)
 
Mange sier at den ikke hjelper på smertene men gjør at man fokuserer mer på pusten - kunne man ikke like gjerne fått oksygen gjennom de maskene da?
 
Lystgass har en svakt bedøvende effekt og er for de fleste beroligende. Jeg får lystgass hos tannlegen for å dempe tannlegeskrekken min, så jeg visste på forhånd at det fungerer for meg. Å puste inn rent oksygen har ikke samme effekten i det hele tatt, da lystgassen fungerer litt på samme måte som "drugs", du får liksom en svak, behagelig prikking i kroppen som hjelper deg å slappe av. Sånn føles det for meg i hvertfall.
 
Har hatt lystgass under 2 av 3 fødsler, og jeg hadde god smertelindring av lystgassen. Under siste fødsel fikk jeg ikke epidural da vakthavende lege mente det ikke ville funke pga prolapser i ryggen, så lystgassen var alt jeg hadde.
 
St. Olavs tilbyr ikke lystgass. Jeg hadde kun badekar som smertelindring. Da jeg ba om epidural hadde jeg 10 cm åpning og måtte bare presse.
Hadde en kort fødsel, så det var en grei løsning for meg, men langvarige fødsler forstår jeg at har behov for mer smertelindring enn bare badekar.
 
Last edited:
Back
Topp