Hvordan vet man?

Firstimemother

Forelsket i forumet
Hvordan kan man vite at man har for lite av disse. Skal man ta prøve? Jeg er ikke så glad i melk merkelig nok får jeg vondt i hofte vis jeg drikker melk i en uke i strekk. Er det mulig?
 
Hei!

Takk for spørsmålet.

Du spør om hvordan man kan få nok av disse, mener du da kalsium og jod?

Kalsiumstatus kan måles ved hjelp av blodprøver, men det kan ikke jodstatus. Jodstatus måles ved hjelp av urinprøver, men dette er kostbare tester som gjøres sjelden. Den enkleste måten å selv finne ut av om du får nok jod på er å sjekke om du spiser:
- 5 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt om dagen (8 desiliter hvis du er gravid eller ammer)
- hvit fisk 2 ganger i uken
- litt egg

Spiser du ikke disse mengdene av matvarene jeg har nevnt her, får du kanskje ikke nok jod. Da kan du vurdere å øke inntaket av disse matvarene, eller ta et kosttilskudd med jod kjøpt på apotek dersom det ikke er mulig.

Vondt i hofte ved inntak av melk kjenner jeg ikke til. Dersom du mistenker at du ikke tåler melk vil jeg anbefale deg å kontakte fastlegen din.

Hilsen Kaja
 
Hei!

Takk for spørsmålet.

Du spør om hvordan man kan få nok av disse, mener du da kalsium og jod?

Kalsiumstatus kan måles ved hjelp av blodprøver, men det kan ikke jodstatus. Jodstatus måles ved hjelp av urinprøver, men dette er kostbare tester som gjøres sjelden. Den enkleste måten å selv finne ut av om du får nok jod på er å sjekke om du spiser:
- 5 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt om dagen (8 desiliter hvis du er gravid eller ammer)
- hvit fisk 2 ganger i uken
- litt egg

Spiser du ikke disse mengdene av matvarene jeg har nevnt her, får du kanskje ikke nok jod. Da kan du vurdere å øke inntaket av disse matvarene, eller ta et kosttilskudd med jod kjøpt på apotek dersom det ikke er mulig.

Vondt i hofte ved inntak av melk kjenner jeg ikke til. Dersom du mistenker at du ikke tåler melk vil jeg anbefale deg å kontakte fastlegen din.

Hilsen Kaja


Sluttet å spise fisk pga kvalmen men holder det med D-Vitamim tilskudd?
 
Hei igjen! Hvis ikke du spiser fisk, så er det smart å ta tilskudd av både vitamin D og omega-3 fettsyrer. Fisk (hvit) er også en god kilde til jod, som er viktig for babyen i magen din. Men, du får også jod fra melk og meieriprodukter. Du trenger 8 dl melk, syrnet melk og yoghurt for å få nok jod når du er gravid. Hvis du ikke får nok av dette kan det være smart å ta et jodtilskudd også. I multivitamin får du både vitamin D og jod. Les mer om hvorfor jod er så viktig når du er gravid i denne artikkelen: http://www.melk.no/Kosthold-og-hels...r-er-jod-viktig-naar-du-er-gravid-eller-ammer

Kaja :)
 
Back
Topp