Hvordan var det å være på barsel?

M

Moderator Wilma

Guest
Hvordan var det for deg å være på barselavdelingen?

Hva fungerte bra og hvor hadde avdelingen forbedringspotensiale? :)
 
Barsel var både bra og dårlig. Dyktig personale, alt du trenger til den lille og god oppfølging hører til på den positive siden. Det at partner ikke får overnatte trekker kraftig ned. Heldigvis var vi forberedt på overnattingsreglene. Det verken jeg eller mannen var forberedt på var at de neste morgen kom opp med at han måtte vente til etter kl.10 fordi vi skulle spise frokost og stelle oss. Lite gjennomtenkt. Jeg kunne ikke gå på egenhånd og ville ikke forlate lille alene. Mannen kom kl.10:00 til en utslitt og sulten kone som verken hadde spist frokost eller vært på badet :(
 
Første gangen: skuffende... Fikk ingen omvisning eller informasjon om noe da vi kom. Hvor skulle man skifte bleie liksom? Barnefar fikk ikke overnatte. Ble plassert på firemannsrom. Sov 4-6 timer i løpet av de fire dagene/døgnene jeg var på sykehuset, pga firemannsrommet jeg ble plassert på. Dårlig/lite ammehjelp!! Var egentlig overlatt til meg selv fra start til slutt. De sa ikke noe om at man burde ligge hud til hud, amme ofte osv... Jeg var for det meste ute av rommet sammen med samboeren min med babyen i senga [emoji849]

Andre gangen: det var bedre, var på et annet sykehus. De hadde litt bedre tid, men ettersom jeg var andregangs så føltes det ut som de tenkte de ikke trengte å informere og hjelpe noe særlig. Ammehjelpen var ikke bra der heller. De tenkte at ettersom jeg ikke fikk ammet første barnet så var det ikke noe vits å prøve med nr to. Ble plassert på firemannsrom den gangen også, men var stort sett bare 3 stk som lå der. De var mer påpasselige med at man skulle spise og få i seg nok næring.
 
Last edited:
Grusomt alle gangene, ammepress ut av en annen verden, null intimgrenser, generelt veldig stressende og lite trivlig vil jeg dessverre si
 
Har bare gode minner med barsel :) nytt, rent, rolig og de jordmødrene/pleierne jeg var i kontakt med var helt supre!

Dette var forresten på SIV Tønsberg.
 
Absolutt ikke god erfaring. Ammehjelp var så og si ikke eksisterende. Vaskinga der var helt grusomt dårlig. Første gangen jeg reiste meg opp og gikk på do etter fødsel, så pøste det ned blod utover hele baderomsgulvet, vegger, do og alt var dekt i blod. Det sa bare «splætt». På dag nr tre så hadde de fortsatt ikke vasket bort blodet så det måtte jeg gjøre selv.
Dårlig informasjon om alt som var. Dårlig hjelp. Grusom opplevelse.
 
Forskjellige opplevelser!
Ikke bra med første, følte meg i veien.
2mann var det koselig å ligge på barsel med, god hjelp og flotte folk.
 
Helt pyton.. jeg og førstemann var overlatt helt til oss selv. Fikk ingen oppfølgning i forhold til verken amming eller andre ting.. jeg ville bare hjem derfra..
 
Grusomt alle gangene, ammepress ut av en annen verden, null intimgrenser, generelt veldig stressende og lite trivlig vil jeg dessverre si
Signerer denne, minus ammepresset. Hørte aldri et ord om amming, og fikk ikke hjelp til det heller.

Men resten, spot on!
 
Det som fungerte bra var at jeg kunne ha med mannen, og at vi fikk et eget rom. Begge gangene.
 
Veldig bra. Enste minuset var at man måtte dele bad og dette funket sjeldent bra... men da jeg ble flyttet over til nfi så fikk jeg stort familierom med eget bad. Mulighet for mannen å overnatte, men han måtte være hjemme med de to andre
 
De klarte de medisinske tingene fint og hadde kurs om fysioterapi for mor og amming som vi kunne møte opp på. Passet på meg, sjekket innom av og til. Bra mat. Kunne få flere middager (minisykehusporsjoner). Ikke så bra at jeg falt mellom to stoler da ungene måtte observeres på nyfødt men ok. For oss var det jo kort tid ialle fall:)
Man må definitivt finne ut av ting selv. Synes Jeg kunne fått litt veiledning i stell og skift!:p og hjelp til å få til å bevege meg rundt. Ble overrasket over hvor vanskelig det var for meg å klare å sjonglere en baby da jeg fikk andremann!
 
Syns det er så trist å høre at så mange har en dårlig opplevelse på barsel [emoji17]

Jeg har vært super fornøyd begge gangene. De ansatte har god tid og veldig behjelpelige på alle måter. Det beste må være at man ikke blir sendt hjem. De sier at man heller kan få være en natt til hvis man vil/føler man trenger det.

Fødte på Kongsvinger sjukehus [emoji4]
 
Syns det er så trist å høre at så mange har en dårlig opplevelse på barsel [emoji17]

Jeg har vært super fornøyd begge gangene. De ansatte har god tid og veldig behjelpelige på alle måter. Det beste må være at man ikke blir sendt hjem. De sier at man heller kan få være en natt til hvis man vil/føler man trenger det.

Fødte på Kongsvinger sjukehus [emoji4]

Hvem måned?

Jeg har inntrykk av at det har mye å si. Jeg har født i juni, da var det kaos og ingen hadde tid til noe, andre gang var i februar og den mpneden var den skikkelig babyboom så fikk ingen oppfølging da heller. Nå i desember var det noe annet faktisk, de var mye mer avslappet og behjelpelige.
 
Likte meg godt på barsel, men kjedet meg litt også :) Føler at barselavdelingen (der jeg fødte) ikke trenger noe forbedringspotensiale, vært fornøyd :)
 
Likte meg ikke så godt på barselavdelingen egentlig. Syns det var veldig mye mas å de var innom rommet mitt hele tiden. Det veldig mye press på amming. Og jeg fikk ikke slappet noe særlig av. I tillegg måtte jeg jo dele rom med andre noe jeg ikke likte. Jeg hadde glede meg veldig mye til å få være på barselhotellet, og jeg hadde hatt en veldig fin fødsel uten komplikasjoner så jeg i utgangspunktet kunne vært på barselhotellet. Men det var fullt på hotellet fordi jeg fødte i en måned der det var mye fødsler. Jeg var kjempe lei meg når jeg fikk høre at jeg ikke fikk være på hotellet siden det var fullt. Så tiden min på barselavdelingen var ikke så veldig fin å jeg var egentlig kun der oppe når det var tid for mating, bleieskift og når vi skulle legge oss. Ellers hadde jeg mye besøk og da var vi nede i kiosken. Håper at jeg får en like fin fødsel neste gang og at det er ledig på barselhotellet sånn at jeg får være der. For jeg savna veldig det å få være i fred med den lille, så hadde det vært fint at besøket hadde fått være på rommet vårt og at vi slipper å dra ned i kiosken eller kafeen for å være med besøket.
 
Hvem måned?

Jeg har inntrykk av at det har mye å si. Jeg har født i juni, da var det kaos og ingen hadde tid til noe, andre gang var i februar og den mpneden var den skikkelig babyboom så fikk ingen oppfølging da heller. Nå i desember var det noe annet faktisk, de var mye mer avslappet og behjelpelige.

Jeg har født både i juli og april. Merket ikke noe forskjell [emoji4]
 
Back
Topp