Hvordan unngå for mange leker?

Mymlens

Elsker forumet
Smånissene 2022
Septemberlykke 2024
Barnet mitt er ikke så gammelt enda, men vil gjerne forberede meg best mulig. Jeg var bortskjemt som barn, heldigvis ble jeg ikke utakknemlig av det, men jeg kunne lett ha blitt det. Var en sjø av leker hele tiden, som resulterte i at jeg ikke brukte mer av 10% av lekene. Likevel var det vanskelig for meg som barn å skilles med lekene.

Er dette noe dere andre har tatt stilling til og tenkt på? Får barna deres leker uten bursdag og jul? Er dere bevisst på hvilke leker de får, evt har de veldig konkrete ønsker?

Mens lille er liten vil jeg hvert fall prøve å holde det veldig minimalt, og Montessori-vennlig
 
Vi har sagt at barnet ikke skal få «ting», men om noen vil gi noe, kan de sette penger inn på barnets konto eller vi kan kjøpe på vegne av for det beløpet de ønsker. Dette nettopp fordi det ikke skal flomme over og fordi vi vil styre litt hva han får.
 
Nei, mine har ikke fått ting utenom jul og bursdag i særlig stor grad. Litt mer med årene, at de har fått kjøpt for egne penger og sånn, de får jo en del penger i bursdag av venner. (Penger fra besteforeldre it oldemor går rett i banken) Men. Det tre av dem. I løpet av 14 år har det blitt mye leker! Og de ønsker ikke å kvitte seg med noe.

Skjønner dem på et vis, det er vanskelig 0 svare ja, når mamma som visstnok rydder loftet sender bilder og spør om hun skal gi til gjenbruk.... Bamsene mine. Sminkedukka mi.
 
Man trenger ikke å ha alle lekene fremme. Hvis du har et utvalg fremme også bytter med 3-4 ukers intervall, blir det lettere å velge noe å leke med, og holde orden i lekene også :)
Jeg synes forslaget over her kanskje var litt vel strengt, til en viss grad må folk som skal gi få lov til å kjøpe noe de ønsker å gi også. Men, det er sånn som er litt lettere å overstyre når barnet er lite, når de blir større - med det mener jeg typ fra 3-4 år - kommer de også til å ønske seg litt mer ræl, og ting vi voksne kanskje ikke synes er helt riktige leker :hilarious: Jeg elsker ikke Paw Patrol-universet og alle de bilene med tilhørende figurer liksom., men det gjør sønnen min og veldig mange i hans alder. Han får likevel ikke alt mulig av ræl som han ønsker seg, men jeg synes ikke vi skal si nei til alt mulig heller (har regel om ingen lekesverd og lekevåpen, det er vel der vi er strengest tror jeg).
Leker som har ligget vekk lenge og som jeg tenker at dette er vi ferdige med nå, kan jeg gi bort uten å spørre ungene.
Mine får som regel ikke leker utenom jul, bursdag og en liten feriegave på sommeren. Begge to har bursdag forholdsvis kort tid etter jul.
 
Som veivalsa har ikke vi hatt alle leker fremme samtidig. Har byttet på. Disse små har begrenset hukommelse så når vi da bytter leker blir det som nye leker for de. Når de har vokst fra lekene gis de bort uten å spørre ungene om det (det har vært skjeldent at de har etterspurt gamle leker som er gitt bort). De første årene er det ikke noe problem å styre hva slags leker barna får. Har som regel gitt ut ønskelister til jul og bursdag (får sjeldent leker utenom det). Når de blir litt eldre derimot kommer ønsker som er basert på barnets interesser og de samsvarer nok ikke alltid med hva jeg foretrekker av leker, men tenker at det er viktig å høre på barnet (det er jo en del av deres identitets utvikling) innenfor visse grenser.
 
Nei jeg setter ikke premisser på hva andre skal kjøpe, vi gir utenom jul og bursdag og barnet dår set som det ønsker i gave.
 
Har aaaalt for mye her og.. men vi kastet nettopp type 10 kilo med leker fra femåringen. Vi ble enige om å kaste alt som ikke var duplo, Barbie og bamser.
Gikk noen ødelagte eller stygge barbier i posen, og ødelagte bamser.. Snart skal vi gå igjennom klesskapet. :p

Ungen ble superfornøyd, for hun liker ha rommet ryddig. Nå gikk det an. :hilarious:

Så.. ja. Nei. Overforbruk fører jo dessverre til bruk og kast. Vi prøver å ønske oss ting som ungene har bruk for, ullundertøy bl.a..
Eller ting som kan spleises på. Men begynner liksom gå tom for ting de trenger :hilarious: man kan jo ønske seg litt sånn opplevelsesgreier da. Type.. gavekort på Leos eller kino eller så t..

Men nei, kjøper ikke nye leker utenom. Pleier å helst ikke kjøpe nye leker uansett, for de får uansett av andre. ><
 
Barnet mitt er ikke så gammelt enda, men vil gjerne forberede meg best mulig. Jeg var bortskjemt som barn, heldigvis ble jeg ikke utakknemlig av det, men jeg kunne lett ha blitt det. Var en sjø av leker hele tiden, som resulterte i at jeg ikke brukte mer av 10% av lekene. Likevel var det vanskelig for meg som barn å skilles med lekene.

Er dette noe dere andre har tatt stilling til og tenkt på? Får barna deres leker uten bursdag og jul? Er dere bevisst på hvilke leker de får, evt har de veldig konkrete ønsker?

Mens lille er liten vil jeg hvert fall prøve å holde det veldig minimalt, og Montessori-vennlig
Har konkrete ønsker, pakker bort noen av lekene og rullerer på de, sånn blir det mer oversiktlig, også blir det stas da de lekene som har vert borte en stund kommer tilbake. Her er det ikke noe serlig leker utenom, kun uteleker, fordi jeg verdsetter utetid høyt og da er det greit å kunne kjøpe en boblekanon og ball osv, har barn født på vinteren
 
Jeg fikk første jenta for cirka 8 år siden. Vi arvet og fikk litt av hvert. Vi sparte opp til neste mann. Det tok 6 år før jeg fikk ny baby. Den har arvet både klær og leker. Men dessverre innser vi at vi har spart på litt for mye når det gjelder leker. Eldste jenta vil ikke kaste noe. Så da må jeg kaste i skjul. For hun vil søster 2 år skal arve alt.
 
Vi kjører kjempestrenge ønskelister og er frekke nok til å levere tilbake eller bytte det vi ikke vil ha i huset. Alle i familien er informert om dette, og det har nok blitt noen sure miner fra enkelte, men det må de bare tåle. Vi har arvet og fått altfor mye allerede, så jeg tør ikke tenke på hvor mye og ille det hadde vært om vi ikke satte foten ned. Vi bruker både plass, miljø, personlige meninger og barnas egne vaner som påskudd. Vi vet hva de liker og hva de leker med. Det hadde flommet over hvis man ikke satte grenser. Vi vil heller ha klær, sko og bruksgjenstander enn "ubrukelige ting", og vi oppfordrer til å kjøpe brukt.

Når ungene er ferdige med leketida (det er det selvsagt mange år til, de skal få leke så lenge de vil), så kommer vi til å gi bort/selge alt som ikke er Duplo/Lego, Brio-tog, Barbie og de viktigste kosedyrene.
 
Jeg har opplevd at man må være litt "streng" med familien og si høyt og tydelig at man ikke ønsker tusen leker. At de skal helst spleise på én lek alle sammen, eller gi gavekort/opplevelser.

Har man n stor familie blir det fort +10 leker til jul, bursdag, m.m.. Og det er enda verre med småsøsken, som får like mange gaver samt alt de arver. Jeg blir gal av det!
 
Blir overrasket over at man setter så mye regler for de som kjøper gaver jeg da, tenker folk må få kjøpe det de vol. Ja man kan ønske men krav derimot synes jeg er usjarmerende og vitner om lite folkeskikk. Her får folk selvsagt folk gi akkurat det de ønsker mem så har vi heldigvis ikke ønskelister heller. :) Ubrukelige ting har vi heller aldri fått mem godt mulig fordi vi ikke går rundt å kaller ting ubrukelig bare fordi det er noe vi ikke ville kjøpt selv
 
Rullering sv leker er forøvrig veldig lurt, vi gjør også det.
Største vår er 17 og mini 4, vi har tatt ned duplo, Lego, togbane, Playmo og biler etter største, det har vært superpoppis, da kan vi ofte bytte på det vi har og mini tror han har fått nye leker uten å ha fått det.

Om man vil begrense tenker jeg Cluet er å ønske seg det som alltid vil være populært som Lego , togbane ol
 
Drar opp igjen denne for videre spørsmål.

Har noen funnet noe barna kan samle på, sånn at det ikke kommer masse tilfeldige leker? Går det an å holde seg til 1-3 ting?

Små swarovski-figurer (mest for eldre barn kanskje), playmo/lego/duplo, togbane, dukkehus og innhold, sylvanian-familien og lignende
 
Drar opp igjen denne for videre spørsmål.

Har noen funnet noe barna kan samle på, sånn at det ikke kommer masse tilfeldige leker? Går det an å holde seg til 1-3 ting?

Små swarovski-figurer (mest for eldre barn kanskje), playmo/lego/duplo, togbane, dukkehus og innhold, sylvanian-familien og lignende
Her er det mye lego og har tidligere vært nye dinosaurer og gårdsdyr. Det blir MYE lego og dinosaurer og, som tar mye plass.

Jeg tenker man kan alltids samle på 1-3 ting, men jeg tror det er veldig godt gjort å unngå at barna får med seg trendy leker (squishmallows har f.eks vært populært en stund) og da hadde jeg selv fått dårlig samvittighet om barnet ønsket seg f.eks squishmallow, men at jeg da ikke hadde formidlet det fordi han bare får lov å leke med lego eller dinosaurer.. Variasjon synes jeg er fint, det er jo og supert for fantasien deres å ha litt forskjellige ting å leke med tenker jeg. Det man ikke bruker eller ungen vokser fra kan etterhvert gis bort til gjenbruk f.eks, eller de kan selge det om de ønsker det. Frem til da er rullering av leker veldig fint!
 
Hos oss er problemet mest at hun ikke har noen varige favoritter. Lego er spennende en kort periode, Barbie varte noen uker før det ikke lekes med på en stund, bamser samme greien.

Jeg løser det delvis ved å kronisk rydde vekk (gi bort eller legge i boden). Og plassen hun har til leker bestemmer hvor mye - så nå før bursdagen må noe ut for å gi rom til annet hun ønsker seg.
 
Back
Topp