Hvordan trappe ned antall ammemåltider?

Forventningsfull:)

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Min sønn er 11 uker, og jeg skal fortsette å fullamme lenge enda, men han har begynt å sove 8 timer på natta, og nokså regelmessig hver tredje time gjennom dagen. Dermed ammer jeg sjeldnere nå enn i starten, og det merker jeg på brystene. For ei uke siden fikk jeg tette melkeganger (og feber og hele pakka), og jeg skjønte fort at det må være fordi han plutselig hadde begynt å sove gjennom natta uten at jeg endret ammingen noe. Så nå, for å bli kvitt problemene, står jeg opp om natta for å pumpe. Men hva skal jeg gjøre fremover? Jeg kan jo ikke gjøre det i månedsvis.

Og i tillegg: for å bli kvitt problemene fra forrige uke ammer jeg fra begge bryst hver gang nå. Forrige gang jeg gjorde det (noen uker siden), fikk jeg for stor produksjon, og han gulpet mer. Det merker Jeg er i ferd med å skje nå igjen. Jeg ble anbefalt å heller la ham "tømme" et bryst for hver amming. Dette kan også ha vært en årsak til de tette melkegangene. Med 3 timer mellom hver amming på dagen, og 8 timer på natta blir det lenge melk hver gang han dier fra hvert bryst om jeg ikke tilbyr begge hver gang.

Tips til hva jeg bør gjøre? Hvordan unngå spreng på natta? Amme fra begge bryst hver gang eller ett og ett?
 
Last edited:
Siden du fort får tette melkeganger så ville jeg fortsatt å pumpe, men gradvis pumpe mindre og mindre så vil det stabilisere seg. Få inn litt rutine på når du pumper og hvor mye så går du gradvis nedover i mengde du pumper.

Innimellom kan det være behov for å tømme brystet for å unngå tette melkeganger, men så ofte som mulig så bare pumpe bort spreng.

Mye bedre med melk i fryseren enn tette melkeganger.

Har du vurdert å donere melk til nyfødt intensiv avdeling?
 
Sprengen gir seg etterhvert, når det er fullt er det fullt, og kroppen regulerer produksjonen etter etterspørselen.
Du har fått gode råd av Lutzern over her, og du vil bli overrasket over hvor fort du venner deg til å stå opp og pumpe, hvis du bestemmer deg for å fortsette med det. :)
 
Siden du fort får tette melkeganger så ville jeg fortsatt å pumpe, men gradvis pumpe mindre og mindre så vil det stabilisere seg. Få inn litt rutine på når du pumper og hvor mye så går du gradvis nedover i mengde du pumper.

Innimellom kan det være behov for å tømme brystet for å unngå tette melkeganger, men så ofte som mulig så bare pumpe bort spreng.

Mye bedre med melk i fryseren enn tette melkeganger.

Har du vurdert å donere melk til nyfødt intensiv avdeling?
Takk for tips! Jeg leste det for ei stund siden, men har vært i feriemodus - og prøvd ut dette - og svarer derfor ikke før nå.
Nå har jeg fått en slags rutine, men det virker dessverre ikke så enkelt som du beskriver det. Nå ammer jeg omtrent ved midnatt (når ferien er over skal jeg flytte det litt frem, men nå har vi lagt oss litt seint), og så sover vi alle tre. Jeg våkner rundt kl 7-8 av spreng, og står opp og pumper. Når baby våkner, rett etter eller inntil en time etter, ammer jeg igjen.
Jeg prøver å ikke pumpe før mye, men bare ta sprengen, som du tipset om, men likevel våkner jeg av spreng fremdeles. Vet du noe om hvor mange uker det kan ta før det stabiliserer seg? Jeg var forberedt på noen dager..
 
Takk for tips! Jeg leste det for ei stund siden, men har vært i feriemodus - og prøvd ut dette - og svarer derfor ikke før nå.
Nå har jeg fått en slags rutine, men det virker dessverre ikke så enkelt som du beskriver det. Nå ammer jeg omtrent ved midnatt (når ferien er over skal jeg flytte det litt frem, men nå har vi lagt oss litt seint), og så sover vi alle tre. Jeg våkner rundt kl 7-8 av spreng, og står opp og pumper. Når baby våkner, rett etter eller inntil en time etter, ammer jeg igjen.
Jeg prøver å ikke pumpe før mye, men bare ta sprengen, som du tipset om, men likevel våkner jeg av spreng fremdeles. Vet du noe om hvor mange uker det kan ta før det stabiliserer seg? Jeg var forberedt på noen dager..

Det er individuelt. 7 timer uten amming vil nok gi de fleste med 3 mnd gamle babyer spreng.

Det kan være viktig å ikke tappe så mye mer enn det babyen drikker. Når våkner han om morgenen?
 
Det er individuelt. 7 timer uten amming vil nok gi de fleste med 3 mnd gamle babyer spreng.

Det kan være viktig å ikke tappe så mye mer enn det babyen drikker. Når våkner han om morgenen?
Hmm.. da så..
Han våkner mellom kl 8 og kl 9. Så noen ganger våkner han rett etter at jeg har pumpet, men oftere en time etter jeg har pumpet. Men jeg pumper aldri så mye at det blir et problem å amme ham. Jeg har jo for så vidt nok melk :-/
 
Hmm.. da så..
Han våkner mellom kl 8 og kl 9. Så noen ganger våkner han rett etter at jeg har pumpet, men oftere en time etter jeg har pumpet. Men jeg pumper aldri så mye at det blir et problem å amme ham. Jeg har jo for så vidt nok melk :-/

Ser jeg har skrivefeil sist. Mente at det er lurt å ikke pumpe mer enn absolutt nødvendig. For hvis puppene er vant til at det tappes den mengden du pumper + den mengden babyen drikker på morgenen så vil den fortsette å produsere så mye. Målet er vel å ikke produsere mer enn det babyen spiser. Så prøv å pumpe så lite som mye og vente så lenge som mulig før du pumper. Evt vekke han kl 8 om han ikke har våknet innen da? Eller bare legge han til "i søvne"...
 
Ser jeg har skrivefeil sist. Mente at det er lurt å ikke pumpe mer enn absolutt nødvendig. For hvis puppene er vant til at det tappes den mengden du pumper + den mengden babyen drikker på morgenen så vil den fortsette å produsere så mye. Målet er vel å ikke produsere mer enn det babyen spiser. Så prøv å pumpe så lite som mye og vente så lenge som mulig før du pumper. Evt vekke han kl 8 om han ikke har våknet innen da? Eller bare legge han til "i søvne"...
Skjønner. Du har nok rett. Jeg har pumpet mindre og mindre på morgenen, og nå sitter jeg og ammer uten å ha pumpet først. Ser ut som det går bra!
 
Back
Topp