Hvordan tover du?

Ida82

Forumet er livet
Ja det lurer jeg på. Hørt at noen vasker på 30 grader, og andre på 60 grader.. blir litt forvirra..
 
Har bare tovet strikkede vinvesker. Par spiseskjeer med grønnsåpe og 60 grader.
Men står forskjellig overalt synes jeg [8|]

Putter et håndkle inn i tillegg også, så det har noe å "jobbe" mot [;)]
 
ORIGINAL: Minismurf

Har bare tovet strikkede vinvesker. Par spiseskjeer med grønnsåpe og 60 grader.
Men står forskjellig overalt synes jeg [8|]

Putter et håndkle inn i tillegg også, så det har noe å "jobbe" mot [;)]



Høres ikke dumt ut[:)] Men kan jeg spørre hvor mye det krymper ca?
 
Jeg tover på 40 grader med litt grønnsåpe og en dongeribukse...[:)]
 
Er det sånn at hvis man tover på f.eks 30 eller 40 grader så krymper det ikke så mye og hekle/strikke strukturen er fortsatt litt synlig? Men tar man på 50 eller 60 grader så blir det sånn som de sitteunderlagene som ei her inne har laget? (kanskje dårlig forklart for de som ikke har sett de)...
 
Jeg tover på 50 eller 60 grader, 2 ss grønnsåpe ca og ett badehåndkle i vask, 1 times vaskeprogram.
Mulig det er jeg som strikker de sitteunderlagene som du nevnte.
 
Jeg tover i tørketrommelen. Da har jeg muighet til å stoppe flere ganger underveis for å sjekke status!
Tover på litt forskjellige programmer, men det er det hardeste som funker best. Hiver inn et par håndkleder med tilsvarende farge som det jeg tover. (I tilfelle rottefelle det skulle farge)[:D]
 
ORIGINAL: Ida82

ORIGINAL: Minismurf

Har bare tovet strikkede vinvesker. Par spiseskjeer med grønnsåpe og 60 grader.
Men står forskjellig overalt synes jeg [8|]

Putter et håndkle inn i tillegg også, så det har noe å "jobbe" mot [;)]



Høres ikke dumt ut[:)] Men kan jeg spørre hvor mye det krymper ca?


Krymper en del, ja.. vanskelig å si hvor mye.. hehe [;)] Har tatt de bittelitt i tørketrommelen etterpå også, for har alltid dårlig tid til de skal gis bort [8D] Men da har den passet perfekt til vinflaska ihvf =)
Jeg har også prøvd på 40 grader, men synes de blir for lite tovet. Liker ikke å se strukturen, jeg da... [;)]
 
Tover på 40 grader, med en dongeribukse og vanlig vaskepulver. Husk å skru ned sentrifugerungen, ellers kan det bli veldig lite [;)]
 
noen ganger et par ganger på 40 grader om jeg er redd d skal tove for mye, sist jeg tovet (forleden) tovet jeg på 60 grader med et håndkle, og så en gang til med to håndklær.

Ting som er løst heklet /strikket tover vel generelt lettere enn det som er mer fast.
 
Hadde den inne på 50 grader nå i stad, men syns ikke det var noe særlig forskjell. har den inne nå på 60 grader. Får se om det blir bedre nå! Spent[:D]

Husker når jeg var rundt 16 år og vasket klær og slikt hjemme. Så tok jeg likegodt å vasket ullgenseren til stesøstra mi og i tillegg tok jeg den i tørketrommelen så den kunne tørke fortere[:D][:D][:D] Den var jo dobbelt så liten når den kom ut[:D] Hahaha, typisk at det ikke funker nå som jeg vil at noe skal bli tovet!
 
ORIGINAL: strikketrollet

Jeg tover på 50 eller 60 grader, 2 ss grønnsåpe ca og ett badehåndkle i vask, 1 times vaskeprogram.
Mulig det er jeg som strikker de sitteunderlagene som du nevnte.


Er nok du jeg sikter til ja, kjente igjen nicket nå hvertfall[:)]
 
Ble ikke tovet på 60 grader heller. Bare nuppete.. Skjønner ingenting, for kjøpte det på sparkjøp og over stod en plakat "perfekt for toving"...[8|] Prøver i tørketrommelen...
 
hmm.. hvilket garn og hva tover du?
 
GUllgarn står det på. Og når jeg nå så nærmere står det jo kun 50 % ull og 50 % akryl. Herregud[:@][:'(][:o]

Må ha ligget feil eller så har jeg vært jævlig blind, men å huske det stod "perfekt for toving" der garnet lå... hmmmm. jaja, heldigvis tok det ikke lang tid å hekle de tøflene.. ho får bruke de om noen år[8D] (dattera mi)..
 
Jeg mins å ha hørt at det minsker ca 1 tredel av lengda. Men min erfaring er at det varierer fra garnparti til garnparti. Ikke bare fra leverandør til leverandør.

Jeg bruker å tove først på 40 grader med vanlig vaskepulver eller grønnsåpe.(alt ettersom) Og sammen med et håndkle.
Syns jeg ikke det har krympa nok så kjører jeg en tørning på 60 grader. Det er så utrolig kjipt om det skulle tove for mye.
 
hehe... står ofte litt feilplassert de leppene deres. gullgarn kan nok ikke toves nei :P men ullteppegarnet og naturgarn (tror jeg kjøpte det der) er perfekt for toving iallefall..
 
ORIGINAL: Fever

hehe... står ofte litt feilplassert de leppene deres. gullgarn kan nok ikke toves nei :P men ullteppegarnet og naturgarn (tror jeg kjøpte det der) er perfekt for toving iallefall..


Ser jeg har naturgarn også så får begynne på nytt da[:D] Hehehehe, nei nei, jaja, så får man lære av feila sine da[:D]
 
Back
Topp